Swetrot
Swetrot: [citat] Det där borde kunna lösa sig med efter lite prat med banken. Eftersom ni håller er väl inom lånelöftet så tror inte jag att det blir några stora problem. Det är möjligt att de lägger upp 300kkr som topplån, och inväntar er färdigställning och sedan gör en värdering när det är klart, och sedan försöker baka ihop det i ett bottenlån. Då blir det lite knuff i ryggen
1 svar · 3,2k läst
L
larka742: Jag är verkligen en lekman men om jag någongång sett en saltad faktura så är det den där...... Ska lägga klinkers i vårt badrum, och har kollat upp en del hur jag skulle göra då. Jag tror inte ens att jag skulle räkna med att det skulle ta den tiden för mig... och då skulle jag antagligen läsa varenda bruksanvisning som finns mellan varje steg, följa 1.2.3.4.5.6
17 svar · 8,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jo, vi har kommit utanför ämnet, det börjar bli lite "irriterat" i inläggen, och dessutom var hela ämnet off topic redan från början, så jag stänger tråden.
16 svar · 4,6k läst
·
pappskallen
pappskallen: det ligger där om kring när vi anlitar plåtis för sådana jobb
1 svar · 3,7k läst
Swetrot
Swetrot: Då är mitt tips att du kollar med andra som bor där hur de har löst det hela gentemot banken.
3 svar · 5,0k läst
L
Lasse & Anna: [citat] Rätt tolkat. Alltså vi har hrmm strulat en hel del, vet inte om någon har märkt det men vi har varit i husbyggartaget sedan 2005! Alltså haft tomten klar men av olika skäl (nytt jobb, tveksamheter, hopp om bättre tider, barnens skolgång etc.. ) inte byggt. Nåväl, 2005 gjorde vi en rejäl ränteshopping och en av de banken som då gav sämst erbjudande var vår nuvarande bank,
17 svar · 4,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: 20+10 kvm - ungefär 12 löpmeter mao (om det är 2.5 i takhöjd) - dvs säg 10 skivor (inkl kapmån) 150 kr st - 1500 kr + 20% marginal på ett "lagom" butikspris (det brukar man nog minst få räkna med när snickare köper in grejjer) -> det ger 1800 kr Arbete, säg 8 h som du uppskattar det till (borde inte ta mer än 3-4h tycker jag iof om det redan är uppreglat osv så 8h måste definitivt
2 svar · 2,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Ja, det är året efter värdeåret (normalt det år huset är färdigt och man flyttar in) som skattebefrielsen börjar.
3 svar · 2,7k läst
H
Anonymiserad 23608: Förresten, du skriver att ni har fått in ett knippe höga priser, men att ni vill upphandla jobbet på löpande räkning? Det minst intressanta scenariot för en byggare är löpande räkning med ca-pris, eller takpris. Han måste ju hålla sig till det han har sagt (+ max 15% om det är ca-pris), och sitter således på risken att gå back, men utan möjlighet att göra vinst.
4 svar · 7,8k läst
P
Pongu: Ovanpå garaget gör det ju lite mer komplicerat... Då beror det ju helt på hur garaget är konstruerat. Man kan ju inte bara ställa en friggebod i byggsats på garagetaket, utan det blir mer som en utbyggnad. Schablonen 15000kr/kvm gäller ju bostadsyta och i det här fallet är det ju bara ett isolerat förråd som avses, men säg 7500kr/kvm för en gedigen, välisolerad utbyggnad av
3 svar · 13,3k läst
K
kobban: Du skall begära preliminärt uppskov för de 0,3milj i årets deklaration, eftersom det ni bygger inte är klart än, och eftersom ni sålde under hösten 2007 men inte har skaffat en ersättningsbostad under samma år. I nästa års deklaration begär ni om slutgiltgit uppskov för de 0,3. (du skall också dra bort mäklarkostnader från den skattepliktiga vinsten).
1 svar · 3,6k läst
M
Mikael66: Klart att det är HELT åt skogen vad avser alla skall krav som skall finnas på ett nybygge, KA, Garbo, hel eller delad entreprenad m.m. Allt går ut på att punga dessa stackars nybyggare på så mycket pengar det bara går. Det gäller att försöka lägga sig på en nivå så att man klarar av detta bygge vad avser tidsåtgången, närheten till där man bygger, budget osv. Det optimal skulle
19 svar · 5,5k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Om någon gör det så borde det väl vara npågon av storbankerna... Om man inte lånar in - blanco dvs Men med tanke på situationen där så lär dom vilja ha en ganska hög riskpremie isf :) /K
1 svar · 2,9k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Mjo, men det räcker ju med en enstaka krossad panna (pga en storm eller så) så komme rden dåliga pappen börja läcka - därför brukar man väl ändå byta tak även om pannorna i sig går att återanvända ? Självklart kommer inte samma sak hända en gång till dock, det håller jag med om ;)
12 svar · 6,5k läst
M
Mikael66: Rättelse. Skickade in färdigställande intyget med kvalitetsansvarigs protokoll vilket gav mig SLUTBEVISET från kommunen, som vi fick i januari 2008. Hälsn /Mikael//
12 svar · 5,3k läst
W
WeeBe: Läs mer om detta här: http://www.skatteverket.se/skatter/deklaration/2008/bostad/fastighetsskattvidbostadsbyte.4.24321e0c1165ddd61208000818.html
1 svar · 2,4k läst
J
joensson74: Ok, tack för svaret. Misstänker att just byggfläktarna står för en ganska så stor kaka av förbrukningen. Vårt bygge påbörjades i slutet av mars och vi har fått inflyttningsdatum till slutet av oktober, men där emellan ligger ju lite semester också som får räknas bort + att datum för inflyttning med största sannolikhet kommer att ändras till någon månad tidigare än vad som
2 svar · 2,2k läst
Snailman
Snailman: Lycka till, vi har en liten tendens att bli övertydliga när det kommer frågor från medlemmar med ganska få tidigare inlägg, tex på elforumet är det standard att dessa får upplysningen 'man måste vara behörig för att få göra detta' :) och det är ju på sin plats EN gång i varje tråd, då en del ju kanske inte vet detta... Så när någon frågar om timpris, så kan det ju vara
10 svar · 4,6k läst
L
Lasse & Anna: Fick bud idag om byggkred: 4.97%. Sett till ovanstående så ligger det väl rätt normalt utan att vara ett "klipp". Hade hoppats på bättre. Ut och shoppa igen ;) Vad är ett realistiskt klipp, 4.70% i byggkreditiv? Vad ska man få med i klippet?
11 svar · 4,5k läst
Angelven
Angelven: Fast... Man får ju en olika räntor på bottendelen om man jämför 90/10, 85/15,75/25 och 75/15/- B Banken tar betalt för risk och det är högst risk i ett 90/10 (jämfört då med 75% botten, 15% toplån och 10% kontant) Amortering är inte en kostnad - då kan jag lika gärna räkna mitt pensionsparande som en kostnad ?!?
18 svar · 7,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Jag undra om inte det intervallet ni beskriver 50-200 kkr är ganska rimligt, om ni har en enkel krypgrund eller plintgrund. Hela mitt 48 kvm hus har kostat ca 250 000 kr (hitills, då är det en del småfix kvar men det stora är på plats) - då gjorde jag förvisso allt utom el och schakt själv, men då ingår också våtrum, en hel del el osv Kostnaden stämmer nog bara under
2 svar · 9,3k läst
J
jonka589: Att bygga ett "rent" passivt hus kan vara riskablet. Eftersom huset är tätt är det viktigt att se till att fukt inte kommer in när man reser huset , vägger och dylikt. Man kan kanske använda andra material såsom foamglad och liknande material som inte är så organiska. Vet att det är svårt att säga något pris men skillnaden mellan kanske 12500 kr/m2 och 25 000 kr/m2 är stor och jag
13 svar · 26,1k läst
Swetrot
Swetrot: [citat] I princip så fungerar teorin, om det inte vore för att det är svårt att placera större belopp så att man får samma avkastning som räntan på huslånet. Att lägga in sitt kapital istället för att låna till sitt boende brukar därför ge en rätt så bra avkastning, och placeringen är ganska säker. Även om det har hänt att huspriser under kortare tidsperioder gått ned, så
92 svar · 30,5k läst
swecul
swecul: hmm... jo...det kommer säkert dröja tills agusti innan vitvarorna är i bruk... det är ju iofs ett bra erbjudande hur som helst, men jag såg chansen till att införskaffa cyklel utan att påfresta den "bygga-hus" tyngda ekonomin...
8 svar · 3,1k läst
swecul
swecul: Vi ska bygga ett Ulvön ffrån Skidstahus, det är egentiligen ett fritidshus, men vi kör med uppgraderade väggar och fönster och med en ivt 490. En första kalkyl med ALLT ( bygglovskostnader, försäkring, vitvaror, målarfärg, minireningsverk) ligger på ca 1.6 miljoner, ska måla och tapetsera och lägga golv själv. Ni kan ju dock dra bort grunden (90.000) samt markarbeten och avlopp
4 svar · 3,6k läst
J
Anonymiserad 10051: Är det flera kostnader som stuckit iväg, kolla med hustillverkaren/säljaren, ni kanske kan ha huset som visningshus och få lite rabatter på det, eller att de kan lägga med något tillval gratis eller rabatterat. Visst det är inte kul när kalkylen spricker, vår schakt stack iväg med ca 100' men samtidigt så ska man ju ha en buffert när man bygger hus och lite spelrum på vad man kan
9 svar · 3,9k läst
M
maggan9: Jag skulle också amortera bort lånen, men en sak de flesta glömmer är kostnaden för att göra vid trädgården, plattläggning uppfarten mm. Det kan kosta 100 000 kr beroende hur mycket sten ni ska ha, och hur stor tomten är mm. När vi köpte vårt första hus var vi tvungna att betala billånet, annars hade vi inte fått lån så då hade vi inget alternativ, men räkna på kostnaderna
7 svar · 3,9k läst
Swetrot
Swetrot: Är det relativt nära i tiden som detta har gjorts, så går det kanske att kontakta de som utfört det hela för att få kopior på kvitton och fakturor. Så har skatteverket resonerat i många fall, och har man inte minsta minne av vart man köpt material och vem som anlitats brukar avdragen avslås eller prutas ordentligt. Som tidigare skrivits är det viktig att vara ärlig från början,
3 svar · 2,3k läst
B
b_hasse: [citat] Ja, man betalar ränta i efterhand. Det verkar alltså rimligt att ni ska göra första betalningen 3:e september. Banken har egentligen ingen brådska att få första betalningen, ni får betala ränta för varje dag ni lånar pengar! /Hasse
1 svar · 3,3k läst
Swetrot
Swetrot: [citat] Jag förstår. Jag är kanske lite för mycket för att man skall ha både hängslen och livrem när man köper hus, men det är som regel en människas absolut största affär, och det känns som att många tar onödigt stora risker. I går fick vi ett tydligt exempel på hur politiker med några penndrag kan förändra förutsättningarna för många människor. Då föreslogs av
7 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.