Hej!

Konstig fråga säkert :-), men vad jag menar är hur man vet vad ett begagnat hus egentligen värt, när man lägger ihop alla faktorer, och då inte bara huset i sig.

Bakgrund: vill bo i närheten av Lund, och kollar både på begagnade hus och efter tomt för att bygga nytt (svårt att hitta). Bygga nytt eftersom det är det bästa ur ekonomiskt perspektiv, eftersom huspriserna har stigit rejält här nere. Vi är akademiker som tjänar hyfsat bra.

MEN, om man lägger in pendelavstånd, närhet till dagis och skola, trygghet, bra läge, mysig tomt osv.. hur mycket är då ett begagnat hus värt? Tex ett 70-tals hus, dålig standard som man måste renovera upp, är detta hus värt 2,5 miljoner ifall allt annat är perfekt med läget? (andra hus i området har kostat detta) Eller är detta för mycket för ett 70-tals hus fastän allt annat är perfekt? Och satsa på att hitta tomt eller hitta ett nybegagnat hus (ett par år gammalt)

Man vill ju inte förlora pengar på huset ifall priserna går ner, eller betala ruskigt mycket i ränta för ett hus som inte är nytt och som kostar lite mer i drift än ett nytt hus...

Tacksam för svar

I min mening en helt onödig fråga att ställa till andra, det är bara ni själva som kan svara på den.

Fast den är ju lite kul att resonera kring så jag borde nog inte skrivit som jag nyss gjorde :rolleyes:

Jag skulle nog snarare tänka i banorna att det begagnade huset när det är renoverat som man ungefär vill ha det kostar si, ett nytt hus som är precis som man vill ha det kostar så. Sen får man fundera på om fördelarna som blir är värda priset. Om lyxen med ett nytt hus uppväger det opraktiska läget. Eller om bilkostnader och busskort kostar mer än den extra räntan. Eller om....

Att sätta en prislapp på det är nog omöjligt.
Det slutar helt enkelt med prioriteringar vad som är viktigt för er.

Hur mycket ett hus är värt visar sig vid budgivningen :)

I pengar alltså - hur mycket det är värt för er är en subjektiv fråga förstås...

/K

Människor har ju en förmåga att "glorifiera" sina egna beslut. Ni kommer förmodligen tycka att ni valde rätt, oavsett utfallet :D

W
Äldre hus kan ju även ha andra fördelar. De kan ligga på platser som inte längre får bebyggas pga diverse planer. De kan vara mycket större än man får bygga nytt etc. De kan även ha vissa rättigheter som inte längre är lätta att få, tex rättigheter till bryggor, vissa vägar jag vad som helst. Detta kan ju oxo vara värt en del om man är ute efter det när man skaffar hus.

Well:

1.det är värd mindre än vad du betalar för det för det första - Det fanns ju bara 1 köpare till det priset.
I ljuset av första regeln kommer då uppenbart andra regeln:

2. Du betalar alltid för mycket för ett hus (Alla vill ha det till "ett rimligt" pris, bara 1 köpare vill ha det till det pris alla andra
sätter som orimligt...

3. Du förlorar inte pengar på ett hus, givet två förutsättningar: a) att du bor kvar b) att värdet inte sjunker så mycket att banken begär mer pengar pga dålig säkerhet för lånet. Eller med andra ord - ditt hus är inte en investering (nåja, inte helt sant) - det är ditt boende.

Betala vad det är värt för dig och inte mera än du har råd med :-)

Du kan ju också räkna på det - vad skulle det kosta att bygga ett motsvarande hus i samma område ? Bara sisådär mellan tummen och pekfingret, så kostar ett 180 kvm hus kanske 10-15000 kr /kvm, dvs 1.8-2.7 MSEK att bygga, grund lite skissartat 300 TSEK och diverse kommunala avgifter och annat löst kanske 200 TSEK till. Till det då ett garage och en trädgård - 250 TSEK till. Summa sumarum 2.55-3.45 MSEK + tomt alltså...

Självklart kommer alla här att protestera och tycka att de minsann byggde för mindre pengar och när man sedan rotar i siffrorna visar det sig att de bor i tjotahejti, svärfar har byggfirma, brorsan kör lastbil till polen och frugan är trädgårdsdesigner. Dessutom byggde de allt av rostiga spik och bräder de ärvt av farmor och då går det att komma undan med 3 korvar och en läsk i kostnad :-D

Mikael_L
Angelven skrev:
Självklart kommer alla här att protestera och tycka att de minsann byggde för mindre pengar och när man sedan rotar i siffrorna visar det sig att de bor i tjotahejti, svärfar har byggfirma, brorsan kör lastbil till polen och frugan är trädgårdsdesigner. Dessutom byggde de allt av rostiga spik och bräder de ärvt av farmor och då går det att komma undan med 3 korvar och en läsk i kostnad :-D
Eller så köpte dom ett Älvsbyhus helt enkelt ... :D

Den gamla visdomen "man får vad man betalar för" tycks gälla ganska bra även för hus dock.

Till OP, jag jobbar i Lund, min fru jobbar dock i Landskrona, så våra önskemål var ju naturligtvis ett hyffsat pendlingsavstånd till båda orterna. Faktum är att om man sträcker sig från de mest populära platserna, dvs Lödde, Kävlinge, Saxtop/Hofterup etc så kan man hitta ganska många intressanta både hus och tomter. Vi har precis köpt nybyggt (dvs inte byggt själva, men lyckades hitta en av de husmodeller som vi ville ha redan färdigt) med 2 mil till Lund och 1,3 mil till Landskrona, samt tågstation 1,3 kilometer bort, skola och dagis 100 meter från ytterdörren etc, allt för 3 miljoner. För samma pengar hade vi kunnat köpt ett 70-talshus i Lödde och lagt några hundra tusen på att fixa det, eller ett i ännu sämre skick ännu närmare Lund. Dumt tycker jag, jag tycker ofta att om man har mer än fem minuter till jobbet så kan det kvitta om det är 15 eller 25 minuter, då tar jag hellre ett finare boende "på landet" och får köra eller sitta på tåget några minuter längre.

Men Angelven har absolut rätt i vad han säger. Huset är värt vad någon är beredd att betala för det och så länge du inte är tvungen att sälja huset vid fel tillfälle av någon anledning så lär du inte "förlora" på det. Man ska ju ändå ha i bakhuvudet att alternativet kanske är en hyreslägenhet och även det kostar ju pengar som man aldrig får tillbaka.

En annan sak; Många som bygger själva eller har gjort mycket själva tycker, precis som Angelven säger, att de har kommit billigt undan. Men har de då värderat sin egen tid på något sätt? Det beror ju naturligtvis på vad man jobbar med och vad man tjänar, men jag är egenföretagare i en branch där jag i stort sett kan jobba hur mycket som helst och med en ganska hög timdebitering. Det innebär att det oftast är en ren ekonomisk förlust för mig att göra saker som att meka med bilen eller bygga på huset, då jag tjänar mer på att jobba den timmer och betala en bilmekaniker eller snickare för att göra jobbet, speciellt med tanke på att de gör det snabbare och förmodligen bättre. Om jag ska göra något själv så ska det vara för att jag tycker det är kul (vilket det absolut kan vara, jag gillar att känna mig händig ibland), inte för att spara pengar.

Även om man inte jobbar på det sättet som jag gör så ska man ju kanske fundera på hur mycket ens fritid är värd. Är det verkligen värt att lägga varje helg, semester och många kvällar i flera års tid på att spara en del pengar istället för att spendera tiden med sin familj?

Mikael_L skrev:
Eller så köpte dom ett Älvsbyhus helt enkelt ... :D
OT - men,

Visste någon skulle skriva det. Låt oss räkna då ?

Torgrim är på strax över 180 kvm och kostar strax över en miljon..

Fast - det är med oinredd övervåning. Nu har jag inga siffror på vad det kostar utom kollegor med Hjältevadshus som gjort det - det gick på ca 500000 kr inkl ett badrum.

Självklart är det standardgrund - dvs platta på mark utan besvär - kanske 100000 kr ? Jag räknade med 300000 som mera realistiskt - sen när lyckas någon bygga "standardgrund" ?

Så - jag står nog fast vid min 1.8 MSEK för 180 kvm hus... + kommun, tomt etc.

Javisst du inreder övervåningen själv ? Jag tar ganska bra betalt för min tid av min arbetsgivare - om din tid är gratis får du gärna måla om mitt hus ;-)

Men en sak som man glömmer bort i dessa diskussioner är väl vem som bor i ett äldre kvartersområde? Ex en kompis till mig tog över sin farmors hus och rustade upp det precis som de ville ha det. Så fick de barn, men var de enda i området som hade det. Det slutade med att de byggde ett nytt hus i ett annat område och fick mer kontakt med sina grannar för där var andra barnfamiljer som också byggde hus.

När man frågar sig vad ett hus är värt, är det viktigt att tänka på i vilken del av livet man själv befinner sig. Har man barn/planerar barn är det bra att det finns andra barn i närheten. I ett nybyggt område är det mer troligt att det är barnfamiljer som bygger än äldre( fast i vårt område är det nästan tvärt om, våra närmsta grannar är över 50 år). Men visst i äldre områden kan det också vara massor av barn, men det gäller nog att inte vara först med generationsskiftet.

Lycka till med letandet...

BobbyEwing skrev:
med 2 mil till Lund och 1,3 mil till Landskrona, samt tågstation 1,3 kilometer bort, skola och dagis 100 meter från ytterdörren etc, allt för 3 miljoner.
Låter som Dösjebro området, är jag helt fel på det?

BobbyEwing skrev:
För samma pengar hade vi kunnat köpt ett 70-talshus i Lödde och lagt några hundra tusen på att fixa det, eller ett i ännu sämre skick ännu närmare Lund. ?
Jag önskar att vårt 70-tals hus vore värt 3 miljoner... Riktigt så bra är det inte. Men jag håller med dig om att man betalar alldeles för mycket för läget i skåne idag, själva huset isig är ju nästan den billiga delen, det är tomten som är dyr. Själv tittade vi på nybyggda hus på annehem (gissa om jag är glad att det inte blev där) men betala 3,3 miljoner för ett hus på 140 kvm och en tomt på 450 kvm eller betala 2 miljoner för ett 70 tals hus på 180 kvm och en tomt på 950 kvm lät mer lockande. Man har ju 1.3 miljoner "över" att renovera det större huset med den större tomten, det enda problemet som är svårt att renovera är de kalla golven på bottenplattan. Det är ju inte direkt överdrivet mycket isolering under den, men vi löst det problemet snabbt och enkelt för 100 SEK. 2 par inneskor och det är varmt om fötterna även vintertid....

- M

Gladh skrev:
Själv tittade vi på nybyggda hus på annehem (gissa om jag är glad att det inte blev där) men betala 3,3 miljoner för ett hus på 140 kvm och en tomt på 450 kvm eller betala 2 miljoner för ett 70 tals hus på 180 kvm och en tomt på 950 kvm lät mer lockande. Man har ju 1.3 miljoner "över" att renovera det större huset med den större tomten, det enda problemet som är svårt att renovera är de kalla golven på bottenplattan.

Det är liksom detta som är min stora fråga... är ett begagnat hus värt att lägga 3,3 miljoner på??? Man kan ju inte jämföra priset med ett nytt hus, och sen tänka att man kan lägga samma summa på ett beg hus... men det känns som om många tänker så. Priserna på begagnade hus är ju snart uppe vid nivåer för nybyggda hus, men visst kostar läget en hel del, och de stora tomterna är ju eftertraktade.

Jag tycker inte ett beg hus är värt så mycket, och har därför passat många objekt, för att jag tyckte att slutsumman (pris + renovering) blir för högt. Och även driftkostnaderna är högre vilket jag tycker drar ner värdet väldigt mycket. Men man får kanske inse att om man vill ha ett större hus med större tomt så måste man hosta upp dessa summor (i populära områden, ex södra skåne)

/M

Lundakungen skrev:
Det är liksom detta som är min stora fråga... är ett begagnat hus värt att lägga 3,3 miljoner på??? Man kan ju inte jämföra priset med ett nytt hus, och sen tänka att man kan lägga samma summa på ett beg hus... men det känns som om många tänker så. Priserna på begagnade hus är ju snart uppe vid nivåer för nybyggda hus, men visst kostar läget en hel del, och de stora tomterna är ju eftertraktade.

Jag tycker inte ett beg hus är värt så mycket, och har därför passat många objekt, för att jag tyckte att slutsumman (pris + renovering) blir för högt. Och även driftkostnaderna är högre vilket jag tycker drar ner värdet väldigt mycket. Men man får kanske inse att om man vill ha ett större hus med större tomt så måste man hosta upp dessa summor (i populära områden, ex södra skåne)

/M
Varför inte ?

I ett begagnat hus slipper du:
Grund som sätter sig så att badrumskakel och väggar spricker.
Byggfusk (mögel och puts någon ?) eller vad sägs om stuprör som inte är kopplade till ngt annat än leran i backen...
Inreda trädgård
Lägga om alla elementrör för att de läcker som såll i alla kopplingar
Lägga om tak för att limmet!?! inte höll för storm
Bygga garage och förråd
15 andra grannar som lånar verktyg, bygger och fixar och donar och byts ut pga skillsmässor...
Underdimensionerat värmesystem

etc.

Dessutom får du
Massiva träväggar
Tegeltak
Charmiga handblåsta fönster
Kakelugnar
Vedspis/panna med billig värme (skall köpa värmen för nästa år - 10000 kr går det på totalt)
5000 kvm tomt
Kalasekar :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.