12 209 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
Hjälp! Har vi köpt ett för dyrt hus eller har bankerna olika bolånekalkyler?
Sida 1 av 2
Vi håller på att bygga nytt hus. Innan byggstart kontaktade vi olika banker och lån var inget problem (2007). Om någon månad flyttar vi in och nu började vi ringa runt till olika banker och den första var Skandiabanken. Vi fick här AVSLAG på vår låneansökan... Skälet är för låg inkomst. Detta trots att vi räknat med 15% kontantinsats och enligt tre andra bankers bolånekalkyler har vi 23-24 tusen kvar att leva på efter lån och drift är betalda. Normen för en familj i vår storlek är enligt dessa kalkyler 14 tusen (rekommenderat enligt dem vi talade med 2007 är MINST 18 tusen). Vi ligger som synligt över dessa kriterier, även vid räntehöjning. Nu har en av oss dessutom fått lönehöjning och den andra fått nytt jobb (lön ej fastställd men minimilönen är flera tusen högre än vad vi angav i de kalkyler vi räknade med förra året). Ska tillägga att vi även räknade med högre räntor än de som var aktuella då (alla visste ju att de skulle till och höjas) , samt att vi bor i en ganska stor stad. Anställningarna är varaktiga och löneutveckling för vår yrkeskategori är mycket god, likaså arbetsmarknaden. Dessutom hävdar damen vi talat med att man inte får belåna tillval i huset i denna bank. Vi har visserligen inte gjort några extravaganta tillval, men några tusenlappar är det ju ändå, samt att vissa saker inte ingick i det "nyckelfärdiga" huset, såsom t ex badkar och dusch, samt iordningställande av tomten (vad jag förstår ej heller möjligt at tlåna till). Vi måste alltså betala detta kontant, utöver de 15% av köpeskillingen, samt, för att få lån i denna bank, lägga till 26 000-72000 i kontantinsats utöver vår tilltänkta kontantinsats på 15% av köpeskillingen för att få lånet. Ett lån på 72000 extra görju ingenting i månadskostnad på ett >2 miljoner lån?Jag kan tycka att det är lite väl mycket.... Husets värde måste väl dessutom ändå öka om man färdigställer tomten? Det jag gillade med denna bank från början var ränterabatten som är lika för alla. Jag gillar ej att förhandla räntor. Min bank (länsförsäkringar) erbjuder ingen prutning på bolånen så vi har inte ens ansökt om lån där (fick lånelöfte som enbart varade 3 månader under 2007). Har nu kontaktat SEB, Swedbank och handelsbanken. Vad kan man vänta sig? Har bankerna blivit så restriktiva med att låna ut pengar sedan förra året eller? Hamnar vi på gatan? Ska dit i nästa vecka, känns obehagligt och förtar glädjen med att flytta till vårt eget då vi trodde det var grönt ljus...
Tycker det låter som att dom räknat fel eller inte är på det klara med er situation. Jag skulle ringa och fråga vad dom menar och i så fall vad dom anser att ni bör ha i lön för att låna pengarna. Låter bara märkligt.
P.s
Min svåger bad om ett förhandsbesked på några banker, inget jättestort lån. Det var lugnt hos alla utom hos en och han ringde och frågade om orsaken. "- Det är lite väl stort lån med din inkomst, 30 miljoner kräver en ganska hög lön". Det visade sig att min svåger satt en nolla för mycket på ansökan till den banken.....
P.s
Min svåger bad om ett förhandsbesked på några banker, inget jättestort lån. Det var lugnt hos alla utom hos en och han ringde och frågade om orsaken. "- Det är lite väl stort lån med din inkomst, 30 miljoner kräver en ganska hög lön". Det visade sig att min svåger satt en nolla för mycket på ansökan till den banken.....
Märkligt. Låter ju inte som att det skulle vara i närheten av gränsfall. 23-24 tusen kvar efter boendekostnad, jo man tackar. Jag har BRA mycket mindre kvar än så kan jag säga.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
OIm dina siffror stämmer så är det ngt fel med den bankens kalkyl - som sagt äver 20000 kvar efter fasta kostnader (eller var det BARA räntorna !?!) låter väldigt mycket.
Ring de andra och begär ett möte med en bolånerådgivare ansikte mot ansikte - så är det lättare att föra en diskussion - förbered dig väl också, med siffror på inkomster, hur länge ni har haft era fasta jobb, ev övriga lån, värderingen på huset osv
/K
Ring de andra och begär ett möte med en bolånerådgivare ansikte mot ansikte - så är det lättare att föra en diskussion - förbered dig väl också, med siffror på inkomster, hur länge ni har haft era fasta jobb, ev övriga lån, värderingen på huset osv
/K
Hamnade vi det läget att vi först fick lånelöfte och att banken tog tillbaka det. De dessutom avrådde oss att fullfölja köpet.
Sedan fick vi låna av en annan bank som ansåg att vi borde ha en viss löneutveckling med tanke på vår utbildning osv. Vi köpte, lånade och det gick jättebra. Ibland kanske inte personkemin stämmer med banktjänstemannen och er. Lycka till.
Sedan fick vi låna av en annan bank som ansåg att vi borde ha en viss löneutveckling med tanke på vår utbildning osv. Vi köpte, lånade och det gick jättebra. Ibland kanske inte personkemin stämmer med banktjänstemannen och er. Lycka till.
Hej! Tack för alla svar...Vi har naturligtvis undersökt våra inkomster innan vi skrev på för huset, men i det läget kunde vi inte få lån då det ej var klart med fastighetsbeteckning etc. Eftersom vi låg bra till hos alla banker vi pratat med tänkte vi att det absolut inte kan vara något problem när vi sedan skulle ta lånet... Och vi pratade INTE med Skandiabanken i det läget ska tilläggas. Vi fastnade nyligen för denna bank då de hade "samma prutmån för alla". Kändes som rimligt för oss som varken har tid eller lust att förhandla så mycket.
Vi fick bara riktigt kalla fötter idag när vi fick avslag på denna ansökan. Det var så oväntat. Men de kanske tillämpar någon helt annan kalkyl och det känns skönt att höra att några av er som svarat varit i liknande situation eller är i situationen att ni har fått lån med våra eller "sämre" förutsättningar och att detta funkat för er. Vi går till andra banker nästa vecka och nu känns det lite bättre. 23-24 tusen kvar att leva på är enligt kalkyl när räntor och drift är betalda, ränteavdrag inräknat. Har ingen aning om det är rimligt eller ej, men det är väl just bara en kalkyl.
Vi fick bara riktigt kalla fötter idag när vi fick avslag på denna ansökan. Det var så oväntat. Men de kanske tillämpar någon helt annan kalkyl och det känns skönt att höra att några av er som svarat varit i liknande situation eller är i situationen att ni har fått lån med våra eller "sämre" förutsättningar och att detta funkat för er. Vi går till andra banker nästa vecka och nu känns det lite bättre. 23-24 tusen kvar att leva på är enligt kalkyl när räntor och drift är betalda, ränteavdrag inräknat. Har ingen aning om det är rimligt eller ej, men det är väl just bara en kalkyl.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Skandiabanken är nog bara en riktig bank 'på papperet', när man läser deras regler så står det tex 'Vid köp godkänns endast finansiering av fastigheter som administreras av fastighetsmäklare registrerade hos länsstyrelsen. '
De har nog ingen som helst lokalkännedom, utan vill nog helst ta över lån man redan har i en annan bank, skulle inte förvåna mig om de bara beviljar nya lån i vissa utvalda städer, men sånt är ju inte så kul att skriva på sin hemsida...
Skulle inte förvåna mig om ni först kan ta ett lån i en vanlig bank och sedan kommer ni att kunna flytta över detta till skanidabanken
(jag gissar att de gärna vill att en 'riktig bank' står för bedömningen...)
Detta är mina spekulationer (jag är en av deras kunder)
Kan ju nämna att innan förra börskrachen så hade denna bank ekonomi studerande på gymnasiet som placeringsexperter som ringde upp en och föreslog fonder man skulle köpa genom dem, de är nog mera noga när det är bankens egna pengar som sätts på spel
De har nog ingen som helst lokalkännedom, utan vill nog helst ta över lån man redan har i en annan bank, skulle inte förvåna mig om de bara beviljar nya lån i vissa utvalda städer, men sånt är ju inte så kul att skriva på sin hemsida...
Skulle inte förvåna mig om ni först kan ta ett lån i en vanlig bank och sedan kommer ni att kunna flytta över detta till skanidabanken
Detta är mina spekulationer (jag är en av deras kunder)
Kan ju nämna att innan förra börskrachen så hade denna bank ekonomi studerande på gymnasiet som placeringsexperter som ringde upp en och föreslog fonder man skulle köpa genom dem, de är nog mera noga när det är bankens egna pengar som sätts på spel
Du behöver ju inte pruta som en bilhandlare. Kontakta några olika banker och fråga bara vänligt vad de kan erbjuda som bästa ränta. De kommer förmodligen att vilja träffa er och gå igenom kalkyler, göra reklam osv. Därefter tar ni den bästa räntenivån och e-postar er kontakperson i en annan bank och frågar om de kan erbjuda bättre villkor. Därefter tar ni den bästa räntan till den tredje banken osv. Efter några varv bör ni ligga på en rimlig nivå.
Vi träffade på alla typer av banker...
Jag är läkare och min sambo är sjuksköterska. Ingen av oss ser ut att riskera arbetslöshet i framtiden och vi har nu båda fast anställning. Men ingen av oss fast anställning när vi träffade bankerna, vilket var ett oöverstigligt problem på en bank men inget bekymmer på en annan... Surkärringen på en bank ville överhuvudtaget inte diskutera någon ränterabatt på den rörliga räntan och när det kom till kalkylen började hon med "Jaha, och då räknar jag er som arbetslösa!"
Byt bank! Låt dem fjäska för er och inte tvärtom!
/Pontus
Vi träffade på alla typer av banker...
Jag är läkare och min sambo är sjuksköterska. Ingen av oss ser ut att riskera arbetslöshet i framtiden och vi har nu båda fast anställning. Men ingen av oss fast anställning när vi träffade bankerna, vilket var ett oöverstigligt problem på en bank men inget bekymmer på en annan... Surkärringen på en bank ville överhuvudtaget inte diskutera någon ränterabatt på den rörliga räntan och när det kom till kalkylen började hon med "Jaha, och då räknar jag er som arbetslösa!"
Byt bank! Låt dem fjäska för er och inte tvärtom!
/Pontus
Vi har betalat handpenning för huset och behöver således inget byggnadskreditiv. Nu verkar vårt lilla problem dock ha löst sig! Vi får lån i alla banker vi talat med, utom skandiabanken (som tyvärr var den bank vi talade med först). Denna bank borde ju gå ut med att de har en hårdare kalkyl än andra eftersom vi (liksom förra året) låg flera tusenlappar över vad som krävdes i de andra bankernas kalkyler. Jag kan inte låta bli att tycka att det är mycket märkligt... Men det verkar ju ha hänt andra på forumet också, att bankerna tycker olika. Vi fick bättre villkor än vad skandiabanken går ut med på hemsidan utan att vi ens behövde fråga om det (ränta samt 90% bottenlån vilket innebär möjlighet att belåna huset till bra ränta om vi skulle behöva). Vi hade förberett oss med diverse papper och intyg men det frågade de inte ens om! Det känns som en enorm lättnad och vi tackar för alla råd och kommer nog inte vara lika nervösa och oroliga i framtiden!