4 128 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
felräkning av bank
Hej,
När vi köpte vårt hus, så var vi på mäklarkontoret och skrev på köpeavtalet och vår bankman (finns i en annan stad) fick alla papprena faxade över till sig. Detta gick helt utan problem. Vi lånade något över vad vi skulle betala för huset, vilket innebar att på ett av våra konton skulle det sättas in en summa. Det sattes in en summa, som vi upplevde var för stor så vi kontaktade vår bank. Banken sa att det var korrekt utbetalt, efter en vecka cirka så kom det ett email till mig där vår bankman sa att vi hade haft rätt med vårt påpekande om felet. De skulle då ha x antal tusen till, som vi hade betalat för lite. Banken sa att de hade glömt bort att dra bort en kostnad för säljarens trygghetsförsäkring, vilket innebar att försäkringsbolaget ej hadeOkej, sa vi och förde över pengarna till banken. Allt var frid och fröjd, vi ansåg efter detta att vi har betalat allt som vi skulle.
När vi har bott i huset i en månad, så kom det ett nytt brev som sa att de hade räknat fel på lagfarten. De hade beräknat denna för husets taxeringsvärde och inte försäljningspriset. Vi anser dock att vi har betalat tillräckligt totalt sett och sedan lägger vi oss inte i hur pengarna har fördelats.
Som läget ser ut nu, så har allt betalats till tingsrätten för pantbrevskostnad och lagfart. Fast vem som har betalat det, tvistas det om. Vi anser att vi har betalat allt och banken anser att de har missat det vilket har lett till att vi har betalat för lite.
Vad kan man göra som privatperson egentligen?
Har inte bankmannen något ansvar i denna frågan, finns det någon bestämd tidsperiod de har på sig att upptäcka fel som de har gjort?
Tar tacksamt emot all information, och synpunkter på detta.
MVH
Micke
När vi köpte vårt hus, så var vi på mäklarkontoret och skrev på köpeavtalet och vår bankman (finns i en annan stad) fick alla papprena faxade över till sig. Detta gick helt utan problem. Vi lånade något över vad vi skulle betala för huset, vilket innebar att på ett av våra konton skulle det sättas in en summa. Det sattes in en summa, som vi upplevde var för stor så vi kontaktade vår bank. Banken sa att det var korrekt utbetalt, efter en vecka cirka så kom det ett email till mig där vår bankman sa att vi hade haft rätt med vårt påpekande om felet. De skulle då ha x antal tusen till, som vi hade betalat för lite. Banken sa att de hade glömt bort att dra bort en kostnad för säljarens trygghetsförsäkring, vilket innebar att försäkringsbolaget ej hadeOkej, sa vi och förde över pengarna till banken. Allt var frid och fröjd, vi ansåg efter detta att vi har betalat allt som vi skulle.
När vi har bott i huset i en månad, så kom det ett nytt brev som sa att de hade räknat fel på lagfarten. De hade beräknat denna för husets taxeringsvärde och inte försäljningspriset. Vi anser dock att vi har betalat tillräckligt totalt sett och sedan lägger vi oss inte i hur pengarna har fördelats.
Som läget ser ut nu, så har allt betalats till tingsrätten för pantbrevskostnad och lagfart. Fast vem som har betalat det, tvistas det om. Vi anser att vi har betalat allt och banken anser att de har missat det vilket har lett till att vi har betalat för lite.
Vad kan man göra som privatperson egentligen?
Har inte bankmannen något ansvar i denna frågan, finns det någon bestämd tidsperiod de har på sig att upptäcka fel som de har gjort?
Tar tacksamt emot all information, och synpunkter på detta.
MVH
Micke
Lite svårt att utläsa exakt vad som skrivits och vad som ska ha betalats av vem. Å ena sidan, om ni betalat för lite i lagfart så ska ni naturligtvis betala resten också, moraliskt sett. Om det å andra sidan i någon form av avtal har avtalats ett totalpris inkluderande köpeskilling, lagfarter och det ena med det tredje och det är dåligt specificerat så kanske det är läge att hävda att ni betalat en totalsumma och om "de" räknat fel på de ingående delarna så får "de" lösa det på vilket sätt de vill. Inte mycket hjälp kanske, men det var ju synpunkter du ville ha...
Det kan ju inte vara så svårt att reda ut detta.
Ni skall betala för huset en köpeskilling plus 2% för de pantbrev ni tog ut plus lagfartskostnaden som är 1,5% av köpeskillingen.
Om vi för enkelhetens skull antar att ni köpt ett hus för en miljon, och lånat 1,1 miljoner, så bör det ha satts in
1100kkr (lån) - 1000kkr (köpeskilling) - (22kkr pantbrev) - 15kkr (lagfart) = 63kkr till er bankkonto. Det står ju på era köpehandlingar, och förmodligen på bankpappren också. Har ni fått för mycket pengar så är ni betalningsskyldiga om banken upptäcker felet i upp till tio år innan sådant preskriberas.
Om banken sedan schabblar och betalar fel till köparen, mäklaren och försäkringsbolag så är det ingenting ni har med att göra, utan det får banken lösa med dem.
Ni skall betala för huset en köpeskilling plus 2% för de pantbrev ni tog ut plus lagfartskostnaden som är 1,5% av köpeskillingen.
Om vi för enkelhetens skull antar att ni köpt ett hus för en miljon, och lånat 1,1 miljoner, så bör det ha satts in
1100kkr (lån) - 1000kkr (köpeskilling) - (22kkr pantbrev) - 15kkr (lagfart) = 63kkr till er bankkonto. Det står ju på era köpehandlingar, och förmodligen på bankpappren också. Har ni fått för mycket pengar så är ni betalningsskyldiga om banken upptäcker felet i upp till tio år innan sådant preskriberas.
Om banken sedan schabblar och betalar fel till köparen, mäklaren och försäkringsbolag så är det ingenting ni har med att göra, utan det får banken lösa med dem.
jag har beställt alla papper från vår bank, för att kunna räkna igenom allt själv.
När jag räknar ihop det, enligt swetrots förslag, så anser jag att vi har betalt precis så mycket som de skulle ha.
Men jag ska invänta papprena från banken för att se alla transaktoionerna, då jag vet hur mkt vi har betalat exakt på kronan.
Är det vanligt förekommande att banker är så slarviga?
Jag anser att självfallet ska vi betala det som vi har åtagit oss att betala, dock så kan man inte undgå att tycka att det är lite konstigt agerande av banken.
När jag räknar ihop det, enligt swetrots förslag, så anser jag att vi har betalt precis så mycket som de skulle ha.
Men jag ska invänta papprena från banken för att se alla transaktoionerna, då jag vet hur mkt vi har betalat exakt på kronan.
Är det vanligt förekommande att banker är så slarviga?
Jag anser att självfallet ska vi betala det som vi har åtagit oss att betala, dock så kan man inte undgå att tycka att det är lite konstigt agerande av banken.
Är det banken som räknat fel -byt bank. Det sista man vill ha är ju en bankman man inte kan lita på.
jag räknade igenom allt igår, tingsrätten har meddelat banken att de har fått 14 tusen för lite. Banken har betalat dessa 14 tusen och kräver nu oss på dem. När jag räknar igenom allt, och då menar jag verkligen allt, så får jag inte summan till 14 tusen utan snarare till 9 tusen. Så vi har betalat för lite, men inte så mycket för lite som banken säger. Det var en ränta med i beräkningarna, som bla hade missat.
Den enda anledningen till att banken kräver oss på 14 tusen misstänker jag är att de bara vidarebefodrar samma siffra som de har fått av tingsrätten, inte gör en uträkning av vad som faktiskt har betalats av oss. En sak man undrar då är var har 5000kr tagit vägen?
Den enda anledningen till att banken kräver oss på 14 tusen misstänker jag är att de bara vidarebefodrar samma siffra som de har fått av tingsrätten, inte gör en uträkning av vad som faktiskt har betalats av oss. En sak man undrar då är var har 5000kr tagit vägen?
Var ute för något liknande med Swedbank, fick efter många om och men ett kreditiv i min bank där jag varit kund i över 20 år, handläggaren var en riktig rugguggla som minsann hade jobbat hårt för att vårt kreditiv skulle beviljas så vi skulle vara tacksamma för att vi fick det. Villkoren var inte bra men 2005 med dom låga räntor som var då så var det acceptabelt, kontrakatsräntor och andra avgifter tillkom naturligtvis, icke förhandlingsbart. När det var dags att börja så startade strulet, hon slarvade med spärrförbindelsen så husbygget höll på att försenas, fakturor blev inte betalda i tid, ifrågasättande av fakturor osv osv, sist men inte minst fick jag ett samtal när husbygget nästan var klart att jag genast skulle komma med bygglovet till henne samma dag vilket ställde till bekymmer naturligtvis då man har ett arbete att sköta också. Väl där med bygglovet och med andan i halsen får jag veta att hon glömt begära in en kopia av oss på detta och fått påstötning av sin chef att detta också skulle in. Just då blev jag jä...ligt trött på henne och hennes misskötsel av vårt kreditiv. När sen allt var klart så fick vi först ett kvitto på att hon tagit ut en kontraktsränta på 2.500 + adm.avgifter på 800:- från vårt kreditiv, helt ok, någon vecka senare kom ytterligare ett kvitto på samma summa och samma anledning, då fick man ringa och jaga henne igen och påtala att vi redan betalt, JASÅ har ni det, det har jag ingen notering om svarade hon, då fick jag läsa upp kvittonummer på föregående och då tillstod hon att javisst har ni betalt och jag återför pengarna direkt, 3 dagar senare kom pengarna - adm.avgiften, återigen på telefonen och jaga ruggugglan och påtala att vi skall ha 800:- till som hon missat återbetala, jaha har jag det, måste kolla först, lång väntan sen kom hon tillbaka och tillstod att hon missat detta, puuuuust.
Efter denna pärs med detta praktexemplar till banktjänstekvinna drygt dom 6 månader kreditivet löpte så lade vi lånen rörligt trots vilda protester från henne och lät snabbt SBAB ta över lånen vilket dom ordnade på mindre än en vecka gudskelov och tilläggas skall väl också att alla affärer med Swedbank avslutades i samma veva.
Efter denna pärs med detta praktexemplar till banktjänstekvinna drygt dom 6 månader kreditivet löpte så lade vi lånen rörligt trots vilda protester från henne och lät snabbt SBAB ta över lånen vilket dom ordnade på mindre än en vecka gudskelov och tilläggas skall väl också att alla affärer med Swedbank avslutades i samma veva.
det jag har konstaterat som är till vår fördel kontra banken, det är att vi ska betala in mer pengar till dem, inte att de ska betala pengar till oss. Jag kommer definitivt undersöka möjligheterna till att byta bank, dock så vill man inte förlora på att byta, fick en riktigt bra ränta på vår lån efter en viss förhandling. Jag inväntar idag ett samtal från bankkontakt, där jag kommer förklara vår uträkning och helt enkelt vägra betala den summan de påstår att vi ska betala. Det kanske innebär att jag tvingas gå och plocka ut alla våra pengar kontant, som sitter på banken så att de helt plötsligti nte får för sig att dra den summan de vill ha från ett av våra konton.
Kan de dra pengar från ett konto, utan att komma överens med kontoinnehavaren om detta?
Kan de dra pengar från ett konto, utan att komma överens med kontoinnehavaren om detta?
Tyvärr tror jag dom kan det om dom anser dom har rätt till detta, i inledningsfasen av vårt kreditivförfarande och när detta ännu inte startat gick dom in på mitt konto och tog en avgift utan att avisera. Jag ifrågasatte aldrig detta då summan stämde så om någon annan vet om detta förfarande från banken icke är godkänt får gärna svara.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Har du räknat med de avgifter banken tar för att administera detta, Visserligen låter 5000 mycket. Ev. uppläggningskostnader för lån?Micke78 skrev:jag räknade igenom allt igår, tingsrätten har meddelat banken att de har fått 14 tusen för lite. Banken har betalat dessa 14 tusen och kräver nu oss på dem. När jag räknar igenom allt, och då menar jag verkligen allt, så får jag inte summan till 14 tusen utan snarare till 9 tusen. Så vi har betalat för lite, men inte så mycket för lite som banken säger. Det var en ränta med i beräkningarna, som bla hade missat.
Jag "råkade" ut för ett ovanligt fall när vi köpte vår tomt från husleverantör, priset var nämligen lägre än taxeringsvärden och det missade baken när vi skulle betala för lagfarten. I 99,99% av alla fall är köpeskillingen högre än taxeringsvärde men för vår del fick vi betala lagfart för taxeringsvärdet istället. Nu gjorde det inte så mkt i pengar, typ 85':- x 1.5%Swetrot skrev:Det kan ju inte vara så svårt att reda ut detta.
Det verkar vara vanligt att det kan bli fel när bankerna ska räkna. När vi omvandlade byggkreditivet till vanliga lån fick vi en väldigt bra månadskostnad. När vi räknade på det själva fann vi att banken gett oss för liten summa att betala av.
Vi kontaktade banken och rättade till det, men det känndes lite frestande att hålla tyst och låta 300'-400' kr på skulden försvinna.
Men det måste väl ha uptäckts förr eller senare?
Vi kontaktade banken och rättade till det, men det känndes lite frestande att hålla tyst och låta 300'-400' kr på skulden försvinna.
Men det måste väl ha uptäckts förr eller senare?
vi hittade felet, efter en lång genomgång per telefon mellan mig och banken. Det visade sig att kvitto för inbetalning av fastighetskatten hade försvunnit, men faktiskt var inbetald till säljarna i förtid. Då det är den personen/erna, som äger huset den 1 januari som kommer att få fastighetskatten på sin deklaration året efter. Det gjorde att fastighetsskatten var 6000kr och enkelt räknat så har vi huset 3 fjärdedelar av året, så 6000*0,75= 4500kr. Sedan hade banken räknat fel på 1300kr, så efter mkt om och men i telefonen så blev summan korrigerade med 1300kr, så nu är vi överens om läget. Men hade man inte varit tillräckligt i frågasättande, så hade vi fått betala 1300kr mer än vad vi skulle. Tycker faktiskt att vissa avgifter som tas ut i samband med pantbrev, och lagfart är lite konstiga.
Klicka här för att svara