Hej! Försöker reda ut hur jag ska fylla i fastighetsdeklarationen.

Jag bygger ett hus som i bästa fall är inflyttningsklart till jul, men troligtvis blir det inte slutbesiktigat förrän i januari 2012. Eftersom huset mer eller mindre är helt klart vid årsskiftet känns det inte särskilt skoj att redovisa nedlagda kostnader på ~2 500 000 vid 2012, och därmed betala fastighetsskatt på 1% av hälften av det beloppet.

Ska jag istället anmäla det som färdigt för att istället betala fastighetsavgift på 0kr? "Kastar" jag inte bort ett skattefritt år då?

Tänker jag fel, eller hur skulle ni göra? Känns som att det slår lite snett mot oss bara för att vi råkade bygga vid en särskild tidpunkt?

Tacksam för input! :)

Hemmakatten
Skulle definitivt anmäla att huset är inflyttningsklart 1/1 2012. Att ni själva inte flyttar in förrän nästa år har ingen betydelse för fastighetsdeklaration. Inte heller om det finns en del byggkostnader som kommer nästa år. Taxeringsvärdet baseras inte på byggkostnaden.

Tack för svaret! Hittade även på en tidigare tråd där någon varit i liknande situation och ångrat sig för att inte anmält det som färdigt vid årsskiftet, så då var det utrett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.