4 555 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Vilken ränta har Ni? 3 mån <
SEB erbjöd mig härmdagen (i princip över disk) 0,9 över upplåningsräntan på 3månaderslån. På årsbundna lån kunde de gå ännu lägre, detta utan egentlig motprestation mer än att jag fortsätter ha min övriga ekonomi hos dom. Jag kommer absolut flytta lånen från swedbank vid nästa möjliga tillfälle (om ungefär ett år).
/Martin
/Martin
Jag skulle inte räkna med att få samma erbjudande om ett år!MartinS skrev:SEB erbjöd mig härmdagen (i princip över disk) 0,9 över upplåningsräntan på 3månaderslån. På årsbundna lån kunde de gå ännu lägre, detta utan egentlig motprestation mer än att jag fortsätter ha min övriga ekonomi hos dom. Jag kommer absolut flytta lånen från swedbank vid nästa möjliga tillfälle (om ungefär ett år).
/Martin
Räkna på vad du skulle tjäna på månadsbasis på den sänkningen du kan få hos SEB och kolla vad det skulle kosta att lösa ut dina lån från Swedbank i ränteskillnadsersättning, beroende på belopp och villkor kan det mycket väl bli förmånligare att lösa ut och flytta idag.
SEB raggar kunder med förmånliga villkor nu, vilket många kan vittna om. Det lär inte stå sig om ett år, det är som sagt verkligen inget att räkna med.
Vi flyttade nyss till SEB och valde att lägga hälften på 1år och hälften på 2år. Fick 2.81% resp 2.84%. Hade vi bundit idag hade vi fått 2.59% resp 2.72% ser jag på deras hemsida, men man får vara nöjd ändå, bytte från swedbank som med ränterabatt gav 3.85% 3mån så det blev en procentenhets sänkning. Det blir pengar det på ett lån på 5.
Nu är inte lånen så jättestora så det är inte hela världen, jag är mer angelägen att komma från swedbank än att komma till någon annan bank om ni förstår vad jag menar. Vi får se hur världen mår om ett år, jag tror inte jag orkar engagera mig i ränteskillnadsersättningar för dom kronorna jag eventuellt kan spara. Det är bättre jag lägger den energin på annat.timmelstad skrev:Jag skulle inte räkna med att få samma erbjudande om ett år!
Räkna på vad du skulle tjäna på månadsbasis på den sänkningen du kan få hos SEB och kolla vad det skulle kosta att lösa ut dina lån från Swedbank i ränteskillnadsersättning, beroende på belopp och villkor kan det mycket väl bli förmånligare att lösa ut och flytta idag.
SEB raggar kunder med förmånliga villkor nu, vilket många kan vittna om. Det lär inte stå sig om ett år, det är som sagt verkligen inget att räkna med.
/Martin
Som många andra kan vittna om är SEB aggressiva vad gäller att ta in nya kunder. Så just nu är det svårt att få någon att erbjuda bättre villkor än vad de gör. En på kontoret fick igår erbjudande om 0,4 i påslag på deras med bindningstid 1-5år och 0,5 på rörligt. Det ger en ränta på ett år 2,52 och 2år på 2,69. Husets värde 2,5m och lån på 1,3m.
Vi fick liknande villkor när vi förhandlade för en månad sedan och då räckte det att vi lovade att flytta lönekonto till dem. De accepterade att vi använde nätmäklare till besparingarna. Ingen annan bank var i närheten trotts att de verkade göra allt de kunde för att få/behålla oss som kunder.
Läst och hört personer som fått ännu bättre erbjudande men då har de flyttat sparande och pensioner också.
Vi fick liknande villkor när vi förhandlade för en månad sedan och då räckte det att vi lovade att flytta lönekonto till dem. De accepterade att vi använde nätmäklare till besparingarna. Ingen annan bank var i närheten trotts att de verkade göra allt de kunde för att få/behålla oss som kunder.
Läst och hört personer som fått ännu bättre erbjudande men då har de flyttat sparande och pensioner också.
Inlägg #3 2011-08-31 var räntor från 2011-08-31.
Då var totala snitt räntan 4,324 att jämföra med räntorna idag som snittar 4,335.
Få och små förändringar, SBAB har ändrat mest. Ökat tre bindningstider (3mån, 5 år och 10 år) men sänkt på tre bindingstider ( 1, 2 och 3 år).
Fet stil ändring, uppåt.
Kursiv stil ändring, nedåt.
_____SEB___SwedB___Nordea___SHB___SBAB___DanskeB__ _Snitt
3mån_4,18___4,30______4,30_____4,29____4,19____Ind ivid._____4,25
1År___4,31___4,30______4,35_____4,33____4,16____4, 29_______4,29
2År___3,89___4,09______4,10_____4,14____3,67____3, 85_______3,96
3År___4,09___4,16______4,25_____4,26____3,83____4, 10_______4,12
5År___4,38___4,44______4,70_____4,74____4,39____4, 35_______4,50
10____4,89___4,88______XX_______5,15____4,84____4, 75_______4,90
------------------------------------------------------------------------------------------------- ~ 4,335
Såg att jag skrivit fel för 3 åriga snitt räntan i inlägg #3 skulle varit 4,12 och är oförändrat nu trotts att SBAB sänkt från 3,88 till 3,83.
Snitt för;
3 mån: Upp något 4,19 till 4,25
1 år: Ned något, 4,31 till 4,29
2 år: Oförändrat, 3,96
3 år: Oförändrat, 4,12
5 år: Upp något 4,48 till 4,50
10 år: Upp något 4,89 till 4,90
Då var totala snitt räntan 4,324 att jämföra med räntorna idag som snittar 4,335.
Få och små förändringar, SBAB har ändrat mest. Ökat tre bindningstider (3mån, 5 år och 10 år) men sänkt på tre bindingstider ( 1, 2 och 3 år).
Fet stil ändring, uppåt.
Kursiv stil ändring, nedåt.
_____SEB___SwedB___Nordea___SHB___SBAB___DanskeB__ _Snitt
3mån_4,18___4,30______4,30_____4,29____4,19____Ind ivid._____4,25
1År___4,31___4,30______4,35_____4,33____4,16____4, 29_______4,29
2År___3,89___4,09______4,10_____4,14____3,67____3, 85_______3,96
3År___4,09___4,16______4,25_____4,26____3,83____4, 10_______4,12
5År___4,38___4,44______4,70_____4,74____4,39____4, 35_______4,50
10____4,89___4,88______XX_______5,15____4,84____4, 75_______4,90
------------------------------------------------------------------------------------------------- ~ 4,335
Såg att jag skrivit fel för 3 åriga snitt räntan i inlägg #3 skulle varit 4,12 och är oförändrat nu trotts att SBAB sänkt från 3,88 till 3,83.
Snitt för;
3 mån: Upp något 4,19 till 4,25
1 år: Ned något, 4,31 till 4,29
2 år: Oförändrat, 3,96
3 år: Oförändrat, 4,12
5 år: Upp något 4,48 till 4,50
10 år: Upp något 4,89 till 4,90
När jag läser här så verkar ju SEB ge fantasiska räntor. Själva har vi Swedbank, totalt bolån 3,1 Mkr varav 1,1 rörligt (3-mån), 1,0 på ett år och 1,0 på två år. Vi lade våra lån för knappt ett år sedan och tyckte då att vi fick ett bra erbjudande. Våra räntor ser ut så här:
3-mån: 3,91%
1-åringen: 2,6%
2-åringen: 3,08%
Ett-årslånet ska läggas om nu i november och jag antar att 3-månaderslånet kan läggas om/flyttas till annan bank när som helst om vi skulle vilja.
Tror ni det är en bra ide att flytta ettåringen och det rörliga till SEB förutsatt att jag kan få motsvarande räntor som nämns här ovan? Om det som t ex Pjeta säger stämmer (vilket jag så klart inte har någon anledning att tvivla på) så skulle vi kunna få en ränta kring 2,5% på rörligt och 2,7% eller bättre på ett tvåårslån.
Om vi skulle flytta vårt rörliga (1,1 Mkr 3,9%) till motsvarande hos SEB skulle vi bara på det lånet tjäna 1,2% eller dryga 12 000 kr på ett år. Swedanks tvåårsränta är idag 3,69% om jag räknar inklusive vår nuvarande rabatt om 0,4%. Vi skulle alltså spara 1% eller 10 000 kr vid flytt till SEB. Summa 22 000 kr vilket ju inte är att förakta.
Dilemman och funderingar:
1. Vi "kan" inte flytta tvåårslånet utan att "böta". Kan man flytta de det rörliga och ettåringen som förfaller medan tvååringen ligger kvar hos Swedbank? Eller blir det någon fnurra på trå'n?
2. Kan någon tips om vilket SEB-kontor som givit ovanstående bra erbjudanden så att jag kan ringa dit och hänvisa till att "jag har hört av bekanta att ni har förmånliga låneerbjudanden..."
För er info är vårt hus värderat till kring 5,5 Mkr och både jag och sambon har goda inkomster. Om jag förstått bankvärlden rätt så borde väl detta bidra till att göra oss attraktiva som kunder?
Du som orkat läsa ända hit - tack för visat intresse!
Jag är tacksamt för svar och tips!
3-mån: 3,91%
1-åringen: 2,6%
2-åringen: 3,08%
Ett-årslånet ska läggas om nu i november och jag antar att 3-månaderslånet kan läggas om/flyttas till annan bank när som helst om vi skulle vilja.
Tror ni det är en bra ide att flytta ettåringen och det rörliga till SEB förutsatt att jag kan få motsvarande räntor som nämns här ovan? Om det som t ex Pjeta säger stämmer (vilket jag så klart inte har någon anledning att tvivla på) så skulle vi kunna få en ränta kring 2,5% på rörligt och 2,7% eller bättre på ett tvåårslån.
Om vi skulle flytta vårt rörliga (1,1 Mkr 3,9%) till motsvarande hos SEB skulle vi bara på det lånet tjäna 1,2% eller dryga 12 000 kr på ett år. Swedanks tvåårsränta är idag 3,69% om jag räknar inklusive vår nuvarande rabatt om 0,4%. Vi skulle alltså spara 1% eller 10 000 kr vid flytt till SEB. Summa 22 000 kr vilket ju inte är att förakta.
Dilemman och funderingar:
1. Vi "kan" inte flytta tvåårslånet utan att "böta". Kan man flytta de det rörliga och ettåringen som förfaller medan tvååringen ligger kvar hos Swedbank? Eller blir det någon fnurra på trå'n?
2. Kan någon tips om vilket SEB-kontor som givit ovanstående bra erbjudanden så att jag kan ringa dit och hänvisa till att "jag har hört av bekanta att ni har förmånliga låneerbjudanden..."
För er info är vårt hus värderat till kring 5,5 Mkr och både jag och sambon har goda inkomster. Om jag förstått bankvärlden rätt så borde väl detta bidra till att göra oss attraktiva som kunder?
Du som orkat läsa ända hit - tack för visat intresse!
Klicka här för att svara