1 032 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Rotavdrag för pannbte?
Har en undran, om jag byte värmepanna i mitt hus, och leker med tanken att det kostar 60 000 kr. exkl. moms totalt. (arbete o matrial)
Hur stort blir då mitt rotavdrag? hört något om en schblon med 28% av det totala och att man får 50% av denna summa som rotavdrag, stämmer det?
Skulle då bli 8 400 kr???
Mvh.:S
Hur stort blir då mitt rotavdrag? hört något om en schblon med 28% av det totala och att man får 50% av denna summa som rotavdrag, stämmer det?
Skulle då bli 8 400 kr???
Mvh.:S
Sen beror det på hur mycket du tjänar. Det gäller att du verkligen betalar 50000 i skatt för att kunna utnyttja avdraget fullt ut, och det är det inte alla som gör. En lurig grej är att mycket av det vi uppfattar som skatter tekniskt sett inte är skatter utan avgifter. Så de reduceras inte av ROT-avdraget.
Andra typer av rep. är det som du säger 50% av arbetskostnaden men på värmepannor och värmepumpar räknas det på ett annourlunda vis. Där är det något schablontal på 28% av det totala som räknas på något vis, men har inte klart för mig riktigt hur:S
Mvh.
Mvh.
Intressant länk, dock hittade jag en liten passus längst ned i Skatteverkets svar. "...installation av värmepanna till fast pris...". Schablonen får således endast användas om det är ett fastprisuppdrag, vilket i och för sig är ganska logiskt eftersom löpande räkning kräver ju att man redovisar nedlagd tid.Nyfniken skrev:
Klicka här för att svara