G
Guzzen1: [citat] Kanalplast är rätt vanligt också.
3 svar · 3,3k läst
T
TH885: Stickor är bra för snabb testa men inte lätta att läsa av och inte säkra. En digital mätare är mycket bättre för att få exakta resultat tex Scuba 2. Du vill veta om PH är 7.2 eller 7.8 och det kan du inte avläsa med sticka. Det jag gör med just SPA bad som fungerat under många år med kristallklart vatten är detta. Använd brom tabletter mellan bad för underhållsrening. Detta är
4 svar · 3,0k läst
Niklas Ganemyr
Niklas Ganemyr: [citat] Hej Mathias! Kul att du frågar!😀 Ja, men jag kom på lösningen själv. Jag körde kortlingar med 60 cc runt hela. Gjöt betong med avstånd från insidan av poolen som motsvarade 3 trall(145x34) plus lite till. Har 15 mm överhäng in över poolen. Vill du ha mer info, så hör av dig igen! Allt gott, Niklas
24 svar · 28,5k läst
·
G
Guzzen1: [citat] Jag menade givetvis utifrån det spann man har i poolen. Jag har aldrig påstått att max ligger vis 7,2. Utifrån våra förutsättningar där ph ska hållas mellan 7,2 och 7,8 så är ett värde närmare 7,2 att föredra ur klorsynpunkt gällande effektivitet.
6 svar · 2,6k läst
·
N
nyss ny husägare: [citat] Behövs en höststädning under locket nu, men har funkat bra 😅
11 svar · 6,2k läst
·
S
stugfar: Om det inte syns, låter det som att du överarbetar med plåt. Jag har många småbitar papptak, så det hade jag nog häftat dit. Men hade jag inte haft det, hade jag häftat fast en bit plast och sagt till mig själv att jag ska kika på hur den ser ut till våren och se till att ordna något permanent nästa sommar... Om tekniklådans lock är helt i våg hade jag övervägt att skruva fast
2 svar · 2,5k läst
·
Moana
Moana: [citat] Ingen aning om vad du pratar om. Det står i läggningsanvisningar att det ska vara lutning och våra plattläggare har också lagt med lutning.
54 svar · 22,2k läst
·
G
Guzzen1: [citat] [citat] Mja, vill man ha snabb verkan är antiklor en bra metod. Men visst kan man vänta.
25 svar · 10,3k läst
R
Robert Kooijman: [citat] En viktigt grej jag glömde att skriva är att inte tappa för mycket syre genom det hela. Att bara ha upp till ca. 20 cm singel är då bättre än att ha tjocka eller flera skikt av olika fraktioner. Om man placerar utloppet från wetland filtret några cm övan dammens vattenlinie får man lite rörelse vid yttan som är bra. Alternativ skulle en luftpump, venturi, fontän eller
49 svar · 71,5k läst
·
P
Per Håkansson2: Ska bygga nytt och eftersom spillvatten inte får ledas ut i spillvattenledning funderar vi på att skaffa regnvatten tank. I första hand till bevattning, men även för att slippa ev översvämnnig på tomten vid kraftiga regn, och att använda till dusch ute etc. Någon som har erfarenhet av detta? Hur stor ska den vara? Ev bra fabrikat? Kan en installera själv eller faller det på VVS
0 svar · 1,2k läst
Stefan Agartsson
Stefan Agartsson: Har grävt ner en stålramspool halvvägs och byggt altan runt den. Det är alltså en luftspalt på ca 50cm runt hela även fast den är nedsänkt. Hur mycket fullösning är det att trycka ner fogskum där och vad är nackdelarna? Finns det något bättre sätt?
0 svar · 1,5k läst
Hep
Hep: Flyttad till OT-skamvrån, men inte bannad. Det var alltså precis på gränsen om man fick vara så oförskämd.
10 svar · 3,2k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Presenning eller kanske ett lager cellplast?
1 svar · 1,6k läst
BirgitS
BirgitS: Det är ju snart uppvärmningssäsong och då är rätt tid för att mäta radonhalten inne. Det var väldigt få inomhuspooler som byggdes på 70-talet så man kan nog inte veta hur det är gjort i just ditt hus.
2 svar · 1,6k läst
Affaf
Affaf: [citat] Tack för informationen
4 svar · 5,7k läst
B
Bladmurn: [citat] Förmodligen tjuvluft sugsidan
1 svar · 1,7k läst
·
F
fekberg: [citat] Geoundersökning borde gjorts när huset byggdes, men kanske bara just där huset står? Annars är kanske det första steget att göra! Tack ☺️
2 svar · 2,1k läst
anders07
anders07: Det finns en rad trådar på poolforum.se om de som har kaklad pool och det verkar inte vara helt problemfritt... Marmorn lär nog klara den klorhalt som är i en pool, men det blir ju diverse andra "märken" som lär vara svårare att hantera från löv, fett, djur/insekter, etc.
5 svar · 1,3k läst
J
Jrl17: Har precis införskaffat mig en poollab2.0 för att enklare hålla koll på vattenkvaliteten i poolen. Om jag förstått det hela rätt ska jag kunna lägga till mina kemiprodukter i appen och på så sätt få appen att räkna ut exakt hur mycket tex klor jag behöver tillsätta för att uppnå optimalt värde. Någon som har koll på hur det ska fyllas i?
0 svar · 1,0k läst
·
MartinTro
MartinTro: Sent svar kanske, men hamnade i exakt samma situation. Just nu har jag löst det med ett Shelly relä med inbyggd ström/effekt mätning, sen kopplat det till Homey och gjort en regel att när effekten sjunker under 200 W så stäng av strömmen (vattnet slut -> lägre effekt), men en timer så att pumpen startar x gånger om dagen. Men nu har jag problem med att den 3 år gamla DP 751 löser ut
5 svar · 5,9k läst
O
oddan: [citat] Vet inte om det går att göra med pooltak från Aquacomet. Men du kan ju köpa av någon annan stor tillverkare, t.ex. Albixon från t.ex. pooltime.se
3 svar · 2,9k läst
J
jdaniels: Blev markrör med vanlig slang inuti. [bild]
11 svar · 4,4k läst
·
E
EB2: För att förekomma eventuella kommentarer om den lösa jordkabeln och det i övrigt röriga innehållet i kopplingsdosan har jag givetvis för avsikt att ta hem en elektriker som får göra om allt. Firman jag brukar använda och som gjort andra arbeten relaterade till just poolen är dock på semester ytterligare några dagar, och nu handlar det om att kunna stänga poolen så jag slipper oroa
1 svar · 1,7k läst
·
E
etompau: Att höja temperaturen på 700 liter vatten 11 grader ska i en perfekt värd dra ca 9 kWh i elenergi. Lägg på kanske 50% för förluster så landar vi på ca. 14 kWh. Sedan blir det lurigare, termostaten kommer att hålla vattnet på inställt temp genom att att slå av/på/av värmen, där slutar jag mina beräkningar ... Enklast är att installera en elmätare, då får du direkt besked om
1 svar · 1,6k läst
D
dur: Ibland går det att värma pvcdelar som är limmade och få loss dem. Kan ju vara värt att prova då din limmade variant redan är trasig. Den nedre trattformade delen ser ju ut som att komma med pumpen, dvs inte en standardkoppling som är lätt att få tag på om du inte har leverantörs/tillverkarinfo. Det finns ju liknande slanganslutningar, men då ska det passa med gängorna mot pumpen
4 svar · 2,5k läst
·
V
Villaägarenr1: [citat] Håller med.
18 svar · 9,7k läst
·
T
t3o: Det får man isf såga av och skarva på nytt. När cirk. Pumpen vilar så kan du slipa rent där det läcker och lägga silikon. Se till så det härdar ordentligt innan du kör igång pumpen igen vilket det bör göra på 8-10 timmar. Borde låta dig köra denna säsong så kan du fixa läckaget ordentligt i vinter.
3 svar · 2,3k läst
·
A
AnnJosefin: [citat] Tror inte det kan vara det. Dels har vi badat mkt mindre denna sommaren och vi har aldrig haft problem förut. Och nu har vi bytt allt vatten och filter för bara några dagar sedan, efter det har ingen badat med solskydd…
11 svar · 7,1k läst
Demmpa
Demmpa: Ett sätt är att blanda en liten sats betong och sedan hälla i singel i blandaren så att allt singel får betong runt sig och att det är minimalt med lös betong kvar. Hälla tillbaka singlet.
1 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.