Hej alla poolentusiaster,

Jag håller för tillfället på med att planera ett poolbygge inför nästa säsong. Min tanke är att det ska bli en 4x8 thermo. Men i denna tråd tänkte jag fokusera på ett specifikt område - nämligen pooltak.

Jag skulle verkligen uppskatta alla tips och råd jag kan få. Mitt huvudmål är att hitta ett pooltak som både är estetiskt tilltalande och av bra kvalitet. Jag är inte ute efter att betala överpris, men kan överväga ett högre pris om det innebär att jag får extra värde för pengarna.

Efter att ha gjort en del research verkar det finnas en konsensus om att klarplast är en bra avvägning mellan form och funktion. Dessutom rekommenderas det att undvika plast av typen SAN (akryl) och i stället satsa på PC (polykarbonat). Är detta något ni kan bekräfta eller har ni andra erfarenheter?

Vissa pooltak verkar vara i 3 mm klarplast och andra i 4 mm. Är det här något man bör bry sig om eller gör det inte så stor skillnad?

De flesta pooltak som säljs i Sverige verkar komma från någon av dessa tillverkarna:

Albixon (Tjeckien)
Nivovas (Ungern)
Aquacomet (Ungern)

Alla dessa tillverkare verkar ha liknande utseenden på sina pooltak, så rent estetiskt kan jag inte skilja dem åt. Har ni några synpunkter på dessa eller finns det andra tillverkare jag bör överväga? Jag är öppen för alla förslag.

Ett annat alternativ jag hittade var POPP från Tjeckien som verkar göra fina saker, men det var svårt att hitta priser online. Jag misstänker att de kanske är ganska dyra.

Dessutom hittade jag svenska Zabra som verkade ha bra kvalitet och ett tilltalande pris, men jag tycker inte att det ser så fint ut med en duk jämfört med klarplast. Dessutom verkar de behöva vintersäkras? Finns det fler Svenska tillverkare som kan konkurrera med de stora tillverkarna ovan?

Slutligen är jag också nyfiken på om det finns möjlighet att köpa direkt från utlandet? Finns det t.ex. återförsäljare av Albixon i andra delar av Europa som är billigare än svenska återförsäljare?

Stort tack på förhand för alla tips och råd ni kan ge. Jag ser fram emot att lära mig mer och hitta det perfekta pooltaket!

Gullberg & Jansson har ensamrätt att distribuera pooltak från Aquacomet i Norden men säljer inte till privatpersoner. För mig som privatperson blir det alltså två parter mellan mig och Aquacomet som ska ha betalt (G&J + återförsäljaren), vilket också avspeglas i priset. Varför någon väljer att betala extra för det förstår jag i dagsläget inte.

O oddan skrev:
Gullberg & Jansson har ensamrätt att distribuera pooltak från Aquacomet i Norden men säljer inte till privatpersoner. För mig som privatperson blir det alltså två parter mellan mig och Aquacomet som ska ha betalt (G&J + återförsäljaren), vilket också avspeglas i priset. Varför någon väljer att betala extra för det förstår jag i dagsläget inte.
Vilken väg skall man köpa igenom för att slippa gå genom 2 extra parter?

P Peter Petterson skrev:
Vilken väg skall man köpa igenom för att slippa gå genom 2 extra parter?
Vet inte om det går att göra med pooltak från Aquacomet. Men du kan ju köpa av någon annan stor tillverkare, t.ex. Albixon från t.ex. pooltime.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.