Hej!
Har tänkt fixa en utedusch på ett ställe där ett dagvattenrör går och ansluta med en t-förgrening. Men vad sätter man ovanpå röret (under trallen) för att samla upp så mkt duschvatten som möjligt? Ett duschkar i plast för inomhusbruk? Finns det någon enklare/billigare lösning? Vattnet behöver samlas upp eftersom marken där redan tenderar bli vattensjuk vid regn… Tack för alla idéer ni kan komma på!

Googlade efter lösningar och hittade min egen obesvarade fråga. Någon som har tips på hur man kan samla ihop vatten under trall?

Kanske ett kar som man sätter under en luftvärmepump, kommer inte ihåg namnet.

R
Lyfter denna tråden då jag går i samma tankegångar.

Löste du det på nått bra sätt?

min lösning som jag kommit fram till hittils är bygga en ram runt en sådan här:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/grillar/grilltillbehor/tvattbalja-for-grillgaller-2000035810

Samt göra ett hål i mitten och montera en vanlig golvbrunn för badrum i mitten.
Rör till anslutning från brunn till dagvatten.
Göra en lucka utav trall ovan med ett hål samt en rostfri sil.
Gångjärn så man kan lyfta trallen o rensa brunnen samt så man kan tömma o proppa den inför vintern.

Ja, brunnen är inte gjord för utomhusbruk men tänker att den håller så länge den håller.

En begagnad duschkabin borde du kunna få tag på i princip gratis. Då kan du slakta den och bara återanvända botten-delen

R RalleB skrev:
Lyfter denna tråden då jag går i samma tankegångar.

Löste du det på nått bra sätt?

min lösning som jag kommit fram till hittils är bygga en ram runt en sådan här:
[länk]

Samt göra ett hål i mitten och montera en vanlig golvbrunn för badrum i mitten.
Rör till anslutning från brunn till dagvatten.
Göra en lucka utav trall ovan med ett hål samt en rostfri sil.
Gångjärn så man kan lyfta trallen o rensa brunnen samt så man kan tömma o proppa den inför vintern.

Ja, brunnen är inte gjord för utomhusbruk men tänker att den håller så länge den håller.
Jag tittade också på det karet men övergav det för att jag inte ville riskera att vatten blev stående, risk att man inte fick fallet rätt. För mig slutade det faktiskt med en golvbrunn direkt på röret och sedan lade jag plattor med fall till denna (hade lite olika marksten liggande) och så byggde jag en lucka i trall högst upp som kan lyftas bort för rengöring mm.

tommib
Det är väl bara gjuta en betongplatta med en brunn i mitten. Det behöver knappast vara något avancerat. Då håller det också att ligga ute i ur och skur. Vill man ha det lite skönare för fötterna kan man flytspackla den med något utebruk. Eller klä den med klinkers. Eller trall.

Duschvatten räknas som avloppsvatten, inte dagvatten. Beroende på förutsättningarna kan det vara mer eller mindre olämpligt att släppa ut det i en dagvattenledning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
I mitt fall handlar det om att skölja av sig innan och efter poolbad.
Ingen som kommer stå med tvål/schampo.

N nyss ny husägare skrev:
Jag tittade också på det karet men övergav det för att jag inte ville riskera att vatten blev stående, risk att man inte fick fallet rätt. För mig slutade det faktiskt med en golvbrunn direkt på röret och sedan lade jag plattor med fall till denna (hade lite olika marksten liggande) och så byggde jag en lucka i trall högst upp som kan lyftas bort för rengöring mm.
Vill du lägga upp en bild?

Ska se om jag kan fota i helgen, regnar för mkt nu!

Sebastian Ekstam Sebastian Ekstam skrev:
Vill du lägga upp en bild?
Behövs en höststädning under locket nu, men har funkat bra 😅

• Trägolv utanför vit vägg, hörna av hus, grå betongplattor, dagtid, övergivet, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av trädäck med brunn, höstlöv, någons sko i bildens kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bosch och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.