Finns säkert någon som räknat på detta här... Jag har ett spabad på ca 700-800 liter som jag ha på 10 grader under hela vintern. Bor i Örebro-området så snittemperaturen under vintern kan antas ligga på ca -1 grader. Ungefär mycket energi kan det tänkas gå under vinterhalvåret (oktober-mars)?

(Jag vet naturligtvis att detta har med isolering, form, placering osv att göra, men vore trevligt med en fingervisning. Det finns ju en del beräkningar på nätet, men de verkar utgå från 38 gradigt vatten och regelbundna bad, vilket ju inte är fallet här)
 
Att höja temperaturen på 700 liter vatten 11 grader ska i en perfekt värd dra ca 9 kWh i elenergi.
Lägg på kanske 50% för förluster så landar vi på ca. 14 kWh.
Sedan blir det lurigare, termostaten kommer att hålla vattnet på inställt temp genom att att slå av/på/av värmen, där slutar jag mina beräkningar ...

Enklast är att installera en elmätare, då får du direkt besked om energiåtgången.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.