Kolla ph så att det inte ligger för högt. För att få bäst verkan på klor ska ph ligga runt 7,2. Men oavsett borde det inte återkomma så fort efter chock. Kolla cyanur som någon skrev så att du inte ligger nära klorlås.S sepani skrev:
Jag kör aktivt syre och har inte haft mer än två mindre ansatser till algväxt. Jag kör i 400 gram chock i poolen 8x4 kombinerat med normal dos syre. Det gör susen. Sedan kör jag filtrering dygnet runt när det är som varmast på sommaren. Rikta utblåsen ner mot botten om dom är ställbara. Då virvlas dyngan upp och fastnar lättare i filtret. Jag kör med Netskim strumpa i skimmern samt filterbollsar från Biltema. Det förfiltrerar mycket. Byte varje dag eller när korgen är tung att lyfta pga att strumpan är tät. Linern kan näppeligen ha med det hela att göra. Om du har en poolrobot så behöver du inte skura och den blandar runt vattnet bra vilket underlätrar för dyngan att sugas in i filtret plus att roboten filtrerar mycket.
Mycket möjligt. Det är det svaret jag fått av en som påstår sig veta och kunna detta, kemist. Temperaturen spelar också in.MathiasS skrev:
För egen del använder jag aktivt syre.
När det finns tendens till att vattnet börjar bli svagt grumligt kombinerar jag det med 100-200 gram chockklor. Efter 1-2 dygn är det kristall igen.
Så här ser det ut (så, ja det är inte riktigt sant att kloret är effektivare ju lägre ph, men max ligger inte vid 7,2).G Guzzen1 skrev:Mycket möjligt. Det är det svaret jag fått av en som påstår sig veta och kunna detta, kemist. Temperaturen spelar också in.
För egen del använder jag aktivt syre.
När det finns tendens till att vattnet börjar bli svagt grumligt kombinerar jag det med 100-200 gram chockklor. Efter 1-2 dygn är det kristall igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag menade givetvis utifrån det spann man har i poolen. Jag har aldrig påstått att max ligger vis 7,2. Utifrån våra förutsättningar där ph ska hållas mellan 7,2 och 7,8 så är ett värde närmare 7,2 att föredra ur klorsynpunkt gällande effektivitet.MathiasS skrev:
Klicka här för att svara