M
Ms_IT-Nisse: Bygg igen om ni kan det är mitt råd, men gör det med glas. Vi har en mycket öppen planlösning på nedre plan och dubbel takhöjd i vardagsrum, där det är öppet upp mot övervåningens allrum. Vi har TVn i vardagsrummet nere och det stör väldigt mycket på övervåningen. Vi skall nu glasa in väggen för att slippa ljudvandringen, men behålla ljuset. Inget som vi visste när vi byggde
13 svar · 10,0k läst
·
A
anaitis: Om detta är den ritning som gäller för det våningsplan där väggen ska tas ner så måste jag VARNA DIG Detta är en bärande vägg! Du tar allvariga risker om du river den vägg du markerat på ritningen!
9 svar · 11,0k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Jag vet inte om vi ska jämföra äpplen med äpplen och boende i eget med boende i eget. Annars kan vi lika gärna ge upp va? Att jämföra en villa med en hyresrätt är ju inte möjligt då du inte har rätt att ändra på mycket i en hyresrätt. Jämför vi rätt så finns det jättefina lägenheter från 120 kvm uppåt som HAR en separat tvättstuga. Det finns även de som har garage som
57 svar · 6,8k läst
jessicaodanne
jessicaodanne: Hej, Är det någon som har ändrat i planlösningen på sin ugglan? Vet att det normalt sett inte går att ändra på planlösningen, men vi har bekanta på Gotland som ändrade en hel del i sin planlösning (på ugglan 147). Nu undrar jag om det var en engångsgrej eller om de fick ändra pga just de hantverkare de hade eller om det faktiskt är möjligt att ändra om man pratar med byggarna.
0 svar · 3,2k läst
E
Elenita: Nej,det blir nog inte det. Vi vill lägga pengar på andra ändringar istället. Nu planerar vi att ev.dra ut husets framsida 1.5 m,så man får större rum och bredare hall och entré :D
5 svar · 2,5k läst
lier
lier: Det går inte att få etage i Ugglan serien. :( Vill du ha etage får du välja ur deras kataloghus. Ett annat alt kan vara att be någon annan bygga Ugglan 147 till dig. Då kan du få etage. Lycka till!!
2 svar · 3,1k läst
D
dekeroos: Intressanta åsikter om det där med nedsänkt vardagsrumsgolv, Har faktiskt inte slagit mig att det inte skulle va OK för komunen, men det verkar ju gå för bi det, :) Som sagt denna senaste planlösningen känns suverän! Sedan med braskamin å tegelmurstock så kommer det bli super! :)
14 svar · 4,0k läst
F
Fagerborn: [citat] Vilket hemskt hus. Tänk att bo i ett skyltfönster. Man ska inte vara 'blyg' i det huset. Något för Big Brother nästa säsong, kanske ...
8 svar · 2,5k läst
F
Fagerborn: Eller så planerar du det befintliga köket som ett sovrum, och ger garderoberna gardiner och inte luckor så det går att ställa en bredare säng där. Och så kanske kökets vatten på den andra badrumsväggen eller längst in i lägenheten. Om du har köksväggen på den allra innersta väggen kan du eventuellt skärma av kökseländet med en skjutvägg eller liknande.
14 svar · 2,1k läst
·
saturnus
saturnus: Saturnus2 planlösning 22x10m. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=25692
0 svar · 1,8k läst
D
DrSnuggles: [citat] Ja, jag vet att vissa vill ha det så, men inte vi... Gagga! Bra idé med skjutdörr. Påminner detta om ditt Varbergshus? (Detta är ju i grunden ett Sandskär)
19 svar · 5,8k läst
·
N
Norman: Hej går i byggtankar och undrar om nån vet om det finns nån sight med tips på MÅNGA planlösningar förutom på varje husförsäljar sida ??? mvh Norman 8-)
0 svar · 2,4k läst
M
Meg: Det går väl att ha kvar den gamla planlösningen med trappa osv. och bara ta idén med placering av tvättstuga, kapprum osv.
16 svar · 3,0k läst
·
thomas33
thomas33: Ta ett standardhus, tex LB-hus Lommen, som är 156,7m² och ta bort utbygget i vardagsrummet där sofforna står och ta bort köket och gör en köksö som ni vill ha, så får du en mer praktisk fungerande lösning på ditt husbygge. Du kan givetvis gå in på fler hustillverkares sidor och se att enplanshus på 155 - 160m² går att korta ner till 150m² och fungera mycket bra. [bild]
5 svar · 4,3k läst
·
B
billy_baver: Byggnadsnämnden håller järnkoll på att ni följer reglerna för handikappanpassning. Minst ett badrum måste vara tillgängligt med rullstol. Så länge DETTA uppfylles är byggnadsnämnden nöjd.
2 svar · 3,6k läst
lier
lier: Ja där var det annat än våra fyrkantiga hus med nån stackars vinkel. Men ruggigt fina hus. Men det är bra om dom passar in något så när där man tänkt ett sånt hus. Det var kul att se husen. Men ganska extremt.
1 svar · 5,2k läst
lbg
lbg: Lycka till!! :) :)
6 svar · 9,3k läst
Daydreamer
Daydreamer: Tack för tips, nu har vi knåpat ihop en 1plans ritn, kolla gärna in: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40157/0
6 svar · 4,0k läst
A.Nygren
A.Nygren: Ser ut som ett legohus på bilden, annars kunde det suttit på en alp-topp :)
6 svar · 1,6k läst
·
lier
lier: Sidan funkar inte för mig heller :-/
16 svar · 4,1k läst
S
spikmas: I huset vi bygger just nu är bjälklagsöppningen 2700x1140 och höjden golv/golv 2780. På första planet upptar trappan 2700x1470. I detta utrymme kommer vi att montera en 900 bred U-trappa med 16 steg (173/245). Trappfabrikanten/konstruktören var nöjd med måtten = bra att gå i.
4 svar · 8,9k läst
L
Lillbjorn: Finska Bostadsmässan har en mässkatalog på nätet. Går att bläddra i och studera planlösningar fast man inte kan språket. Varje sommar anordnas (separat) både Bostadsmässa och Fritidsbostadsmässa. Årets Bostadsmässa i Uleåborg gick i arkitekternas tecken, kataloghus var sparsamt representerade för ovanlighetens skull. Stort och dyrt (upp till 9 milj kr UTAN tomt, anslutningar och
0 svar · 2,0k läst
S
spirp: Wintermute: Bara fint med mig, själv då? :) Inspirationen till köket har jag nog hämtat lite här och var, och som du säger finns SieMatic och Boffi med, framför allt i konstruktionsbiten, medans formen kanske är mer hämtad från danska formgivare, användadet av flera material osv. Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med belysningen under skåpen, funderar på
13 svar · 2,8k läst
·
W
wahl: hej! Vi har ett 20 m2 stort villa kök, där större delen av utrustningen måste bytas ut! Tänkte börja förutsättningslöst, utifrån så få begränsningar som möjligt, hitta en för oss och plånboken optimal lösning Erbjudanden från köksutrustningstillverkarna står som spön i backen! Jag söker efter en erfaren och obunden kontakt, som kan skissa på en layout Vem kan namnge och
0 svar · 3,6k läst
Angelven
Angelven: Det är egentligen ganska lätt: http://www.skatteverket.se eller http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyrerforsattssidor/389.4.39f16f 103821c58f680007709.html Slå upp sidan 16 ;-) - dom har fina bilder och exempel. Kökskåp, badrumskåp räknas som boyta. 1.9 m är det som räknas - + 60 cm innåt åt det lägre hållet, om det finns så mycket. 15 cm in i skorstenar, pelare
1 svar · 11,6k läst
G
gubbe: Jag har mina i en friggebod av Plåt och det funkar alleles utmärkt.
5 svar · 7,0k läst
L
larsg: Har goda vänner som har den planlösningen (A-hus Lyckan). De har helt öppet mellan hall och vardasrum och det ger ett mycket rymligt intryck, samtidigt blir hallen ljus. Vardagsrummet är så stort så det gör inte något att man förlorar lite väggyta. Ett annat tips är att ta bort dörren till arb/gäst rum och sätta stora skjutdörrar in till vardagsrummet istället. Då kan det fungera
5 svar · 5,0k läst
·
F
fiddeli: Hej! Tack för alla svar! Jo, jag planerar för ett flexibelt boende och känner att jag har det där ganska klart för mig. [quote][Vi var lite oroliga över om det skulle höras för mycket musik och prat och aldrig finnas plats för lugn och ro men med facit i hand blev det bra! Vi umgås mycket i köket eller i soffan, har grabbarna kompisar/flickvänner här så är vi ändå ofta allla
7 svar · 4,2k läst
G
Gummigum: Hej, Omöjligt att säga - men vi har ett liknande arrangemang i hus ifrån 1944 och i vårt fall är den murade väggen bärande. Lustigt detta....i vårt fall löper den också ifårn källaren upp till våningen ovanpå. Man kan göra en dörr men det är ett större ingrepp det som Ni bör konsultera expertis om.....hantverkare med goda referenser. I vårt fall var denna mur väldans av godo
1 svar · 4,2k läst
J
jessica_pontus: Drömhuset för vår del är just nu mjöbäcksvillans liljeholmen, på tok för stort iochförsig men i tanken passar den perfekt ;) Har ena familjen 30 mil ifrån så det hade varit praktiskt när dem hälsar på och ska sova över... Sen när man drömmer så tänker man ju inte direkt på all uppvärmning och städning ett sånt hus kräver... :-/ I slutändan så kräver vi bara att
16 svar · 8,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.