M
Mats: Och se deras kataloghus som ideer och förslag, inget mer. Samma sak gäller små pigga arkitekter och säljare. De är värda att lyssna på men inte mer där heller. det är inte de som ska bo i huset, utan du/ni och det är era pengar. De ska göra som ni säjer så länge det är byggnadstekniskt möjligt
1 svar · 2,9k läst
G
gaia: det finns tekniska lösningar för allt men det är inte bara motorn som hörs .... själva luften hörs också ;). gaia
10 svar · 3,5k läst
thomas33
thomas33: Lite idér: Hotell vi var på, hade TVn svängbar vid fotändan av sängen. Så när man låg i sängen, så hade man TVn ditåt och när man satt i soffan, så var samma TV vänd dit. Spottar, kan man hänga på wire från vägg till vägg och på så sätt justera både riktning och läge så att det blir perfekt. Ångrar du dig, så är det bara att dra spottarna till nytt läge på wiren utan
4 svar · 2,2k läst
·
thomas33
thomas33: [citat] Beror på hur du fixar till det med filmduken. Har du så att den rullar upp i taket eller draperier som täcker den när ingen ser på film, så kan du mycket väl ha något annat roligt i rummet. Ett rum på 4x5m (20m²) blir lätt ett biljardrum, pingisrum, bar eller bara ett extra gästrum med sängar i tex ett sängskåp. Det får givetvis vara möblemang, som går att rulla bort
5 svar · 5,4k läst
pinebar
pinebar: Hej! Vad finns bakom de låga väggarna på varje sida? Om du bygger om dem till skåp med skjutdörrar kanske du får bort alla pärmarna ;) Tycker pillan71's förslag ser bra ut, fast jag skulle vända skrivbordet 45 grader så att man sitter med ryggen mot snedväggen istället och får lite mer dagsljus på skrivbordet. /pinebar
9 svar · 4,2k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag tycker det ser ut att bli mindre än en meter öppning på var sida om ön, jag skulle vara orolig att det kommer kännas trångt där, när man ska passera förbi. Det kan ordnas med att flytta ön åt sidan, så den blir en halvö i kontakt med skåpen (mittemot kyl/frys). Nackdelen är givetvis att då blir det ett till svåranvänt hörnskåp. Hörnskåpet kan kanske bli bättre om det
7 svar · 8,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: I vår lägenhet har vi rum som är 7 kvm, dom fungerar hyggligt, men det största felet med dessa rum är att dom har gjort kortsidan lite mindre än 2 meter, en säng får alltså aldrig plats den vägen. Detta begränsar möbleringsmöjligheterna. Försök att hålla kortsidan 2.05 eller 2.10 så ni kan ha säng+sänggavel även den vägen. Sen tror jag att det inte bör bli kortare än 3
9 svar · 8,2k läst
·
M
Mats: Jag vet inget om höjden under snedtaket men det kan vara ett alternativ att göra en hylla längst in för handukar osv och sen ställa badkaret mot denna hylla. Om det sen hjälper är en annan fråga
6 svar · 2,5k läst
·
M
Mats: Jepp. Och vi "jobbar" kväll och helg också ;D
20 svar · 10,8k läst
·
P
PiaC: Om du gör en "halvö" så kan du ha en halvhög vägg mot matplatsen. Vi gjorde så och det blev jättebra. Full kontakt med matplatsen när man står i köket, men man slipper se röran i köket när man satt sig ner vid bordet. Dessutom har vi en ca 20 cm bred hylla överst på halvväggen (in över bänken) och den är jättepraktisk som avställningsyta, när man arbetar vid bänken.
10 svar · 2,7k läst
·
M
Mheel: Nu verkar det inte som det blir att bygga nytt pga av militären . Var på möte med dom i tisdags. Kommer tidigast att kunna bli aktuellt igen om 2 år då dom håller på att se över bestämmelserna och vågar inte ge oss bygglov. Skulle bygga på mina föräldrars mark (lantbrukare). Så nu letar jag hus istället. Men jag är väldigt tacksam för alla tips m.m. Om det kommer bli aktuellt
15 svar · 3,3k läst
·
M
Mats: Takhöjden var mitt största problem. Jag drog ändå in väggen två gånger men jag har ju tyvärr aldrig sett husen i verkligheten. det går väl att dra den lite till men sen kommer ju fönstren och ställer till det
18 svar · 14,5k läst
·
lier
lier: Håller med Mats O om att tv ummet inte blir så mycket till tv rum. Kan ni inte byta plats så sovrummet blir tv rum och att ni får ett mindre sovrum där tvrummet varit sen tidigare. I övrigt så blev köket mycket bättre efter tänkt renovering ;) Det där med att tjuva lite av utymmet i hallen för ev klädkammare var inte heller en sån tokig ide. :)
4 svar · 3,5k läst
·
P
pillan71: Får jag bara fråga om ni tänker skffa barn och var de då ska sova? . Jag förstår inte ovanvåningen. Verkar mycket outnyttjad yta där, eller? Var ska ni ha klädvård (tvättmaskin mm), var är grovingången/finingången? Den ena dörren skulle man kanske kunna flytta lite till höger så den inte hamnar så nära trappan? Skönt att slippa sätta fötterna i sanden innan man går upp. Vi
7 svar · 2,6k läst
L
LinaoMarkus: övervåningen är bara ett loft - inte full takhöjjd, men kanske kan räknas som ca 25 kvm. Ett rum.
13 svar · 1,9k läst
·
B
Anonymiserad 10051: Jag hade nog placerat huset ungefär som det ligger på tomten, vi har en något liknande tomt, granne mot norr och öster, väg mot söder och väster, vi har placerat huset ganska långt upp mot norr på tomten för att få en stor altan i söderläge där vi slipper insyn från grannar, vägen är endast infartsväg till tre tomter, tänk på vädersträcken vid placering av huset, hur vill ni
5 svar · 4,5k läst
·
J
jennyn_: [citat] Som ni ser kan jag inte släppa det här med nedsänkt hall för jag ser så många fördelar med det i jämförelse med nackdelar, så en citering av kires uttalande är på sin plats efter dovineyas inlägg :D
10 svar · 2,8k läst
·
L
loffer: Tack för många intressanta förslag!. Har inte sett huset live (inomhus) ännu så jag får se hur det verkar.
8 svar · 5,3k läst
·
FlitigaLisa
FlitigaLisa: [citat] Kunde inte sagt det bättre själv! /FlitigaLisa
13 svar · 3,4k läst
·
I
IoI: Hej igen! Eftersom ni inte har barn ännu, låt mig komma med ett par ytterligare inspel: Ni vill gärna ha öppet upp för att "skapa kontakt". Jättehärligt med rymd och öppet, det kan jag hålla med om, men tänk också på detta: Antag att en annan barnfamilj är på besök. Framåt kvällen sätter ni på en film till alla barnen i allrummet på övervåningen. Plötsligt, i hela det stora
7 svar · 3,5k läst
jessicaodanne
jessicaodanne: I vilket program har ni ritat inredningen? Skulle va jätteintressant om man på ett bra sätt kunde rita upp inredningen som ni gjort, blir ju genast mycket lättare att se om det funkar
7 svar · 2,2k läst
·
S
SvenA: Tack! Det blir nog till att flytta på en vägg några centimeter, för jag har planerat "lilltoan" lite väl tajt för en rullstol... /Sven
3 svar · 2,5k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Var ska ni ha allrummet?
3 svar · 1,9k läst
·
L
LinaoMarkus: 140 byggyta, blir ca 120 + loft att bo på. Hoppas kunna sova mha lite ljudisolering! Ny bild med lite dörrar å prylar!
2 svar · 4,6k läst
lier
lier: Ok, då blir det inte så himla stort i slutänden. Klädkammare är nått man skulle ha planerat in sj. men, men får nog bygga några hus till innan man e helt nöjd :)
13 svar · 4,3k läst
·
D
dajaskazal: Hej! En sak som jag har erfarenhet är grovingång i anslutning till tvättstuga. Det är något jag har ångrat lite faktiskt. Ibland är det ju så att det blir rörigt i en tvättstuga, med tvätt som "väntar" på maskinen eller strykning osv. Vi bor på landet och det kommer in väldigt mycket grus mm in i grovingången, och det är ganska otacksamt att städa där, det håller sig inte så
16 svar · 2,6k läst
·
G
grossa: ¨kan bara skriva min lilla åsikt :) Vi har ett stort kök och ett matrum i anslutning till det.... helt underbart...finns inget bättre... :D För att få lite rymd i huset (ett gammalt) så gjorde vi ett stort runt hål i väggen... så nu ser vi vardagsrummet.. så det känns lite lagom med rymd å öppenhet... När vi har vänner så e det så skönt att lämna allt å bara gå undan till
29 svar · 11,3k läst
D
dajaskazal: Vi håller just på att bygga en gäststuga, där badrummet blev 4,5 kvm. Det blev gott om plats för toa, handfat och dusch + utrymme över för annat, tex tvättkorg eller ngt högskåp, vi får se för det är inte helt klart än. Badrummet känns i alla fall luftigt, helt ok i storlek. Ang hallen: Vi bor i ett hus med liten hall, men kompenserar detta med att alltid ha dörrarna öppna så
4 svar · 16,7k läst
Ella
Ella: Det ser trevligt ut! Men även jag reagerar på att det är ont om avhängning i hallen. För två vuxna funkar det ju, men vi som har tre barn behöver metervis med hyllor och krokar, speciellt vintertid :o. Inte heller i groventrén finns det ju så mycket plats vid dörren... Och så det här med trappan innanför dörren då, men det ska jag inte tjata mer om :D. Tvättnedkastet är häftigt,
5 svar · 4,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.