S
skruven61: wc heter det visst
3 svar · 2,3k läst
·
B
billy_baver: Du tänker då på allt! ;)
17 svar · 2,5k läst
·
B
billy_baver: Missuppfattar jag helt? Eller ska ni ha tvättmaskin i klädkammaren?
12 svar · 4,5k läst
B
billy_baver: Briljant! Med ett skaft rakt genom kvarteret gör man faktiskt kvarterets alla tomter behändigt klyvbara. Då blir säkert flera grannar på gott humör. Sannolikt dock inte alla.
23 svar · 5,2k läst
·
V
Vege: Håller med dig, Billy. Det är väl tanken att det ska vara lite "gammaldags" och lantligt. Grovingången vätter ut mot garaget, och det är den ingången vi kommer att använda mest tror jag. Vi funderar på att ta bort en av dörrarna från grovingången och in i huset, frågan är vilken man skulle sakna mest... Paddington: Funderar på att göra en liten "klädavhängningsplats" vid
9 svar · 3,5k läst
·
T
thrax: Misstänkte det. Själv ritar jag i Pro/E. /Thrax
3 svar · 3,0k läst
kalleanka70
kalleanka70: Trälig granne du har som inte upplåter vägen..... Jag skulle starkt rekommendera dig att lägga både garage och huset i samma plan. Ditt hus är ju så pass smalt att det borde funka. SKall du har carport eller garage eller bara en parkeringsplats? Skälet till att undvika trapplösning är enkom praktiskt. Tänk vad bökigt när nyköpta soffan från IKEA skall bäras ned eller alla
2 svar · 1,8k läst
·
B
billy_baver: Vi antar att varje trappsteg bör vara cirka 17 cm högt och 23 cm djupt. Du behöver tretton sådana trappsteg för att nå 220 cm höjd. Med ett fjortonde steg kliver man över trossbotten. Gör du schaktet lika stort som trappan blir det alltså omkring 300 cm långt. I en sådan trappa kommer nedersta stegets ytterkant att hamna 203 cm under trossbottens undersida. Jag tycker inte du ska
1 svar · 3,9k läst
lbg
lbg: Jag håller fullständigt med lillbjorn att ni ska ha kvar matsalen där den är med en halvhög vägg. Låter som ett ypperligt förslag! Jag tror inte det är störande att ha ytterdörren där, det är ju faktiskt inte en restaurant där det kommer och går folk hela tiden. Är det tänkt att ni alltid ska äta här, eller bara när ni blir fler än familjen? Dessutom verkar det ju finnas
4 svar · 1,6k läst
·
settler
settler: Hej! Jag skulle flytta dörren till badrummet på övervåningen så den inte går till sovrummet utan ut till allrummet eller vad det nu är. Om någon sover i sorummet kan ju inte de andra i huset utnyttja badrummet utan att störa den som sover. Dessutom skulle jag definitivt ha ett fönster i badrummet på husets kortsida. Med flyttad dörr och fönster kommer ljuset i rak linje och rummet
30 svar · 10,3k läst
·
settler
settler: [citat] Tänk på att det är himla praktiskt att kunna ha en hallbyrå att stoppa småkrafs i och en liten pall eller stol att sitta på när man ska snöra på sig skorna. Jag ser inget bra ställe att ställa sådana saker på utan att de står i vägen och hindrar passage genom hallen.
15 svar · 7,4k läst
Daydreamer
Daydreamer: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40203
1 svar · 2,7k läst
F
freeman: borde veta bättre som inbiten linuxanvändare. Sökte på sourceforge och givetvis hittade jag en uppsjö gpl-progs. Mitt val föll givetvis på qcad. flera lager enkelt att använda. http://www.ribbonsoft.com/qcad.html och http://www.ribbonsoft.com/qcad_library.html ;D
7 svar · 3,4k läst
·
L
lindansare: Ja, jag är ju rätt kort i rocken så stege behövs liksom till alla lampor. Jag känner väl inte så många som har så högt i tak som 5 - 6 meter, men det går väl att lösa.... Vi har bara 2,60 på nedre plan och det krävs väl ingen direkt akrobatik.
7 svar · 1,5k läst
·
A
Alsti18: Varför då? För att öppna upp så man kan se hatthyllan när man äter? Ni måste ha det prydligare i hallen än jag ;). Jag tycker det verkar trevligare att sätta in en ytterdörr med glas i eller över om det är mörkt i hallen.
5 svar · 3,5k läst
·
T
Tson: Inga mer förslag? :'(
3 svar · 2,4k läst
lbg
lbg: Hej! Trevlig planlösning, MEN, varför börja med att leta efter rätt planlösning i olika kataloger när du istället först kan skära ned till kanske två/tre husföretag som du vill samarbeta med. Sedan kan du hitta ett hus som passar till tomten/området samt dina önskemål om storlek. Rita SEDAN upp planlösningen! De flesta husleverantörerna hjälper till med detta om du känner dig
1 svar · 2,7k läst
·
F
fredwel: Kill your darlings, som det så vackert heter. Här är en omarbetad skiss utan dressing room. Övrigt ändrat: Endast dusch på nedervåningen, större förvaring i hallen, som blir ca 2 m bred. Köket flyttat något till vänster. Bardisken något smalare (skåp med mindre djup mot vardagsrummet) för att det ska gå enkelt att komma förbi in i vardagsrummet. Köket är minskat ett par dm på
8 svar · 1,7k läst
P
Pandan: Tyvärr fungerar inte sidan till bilderna längre, ska försöka fixa det någon dag...
3 svar · 1,9k läst
Snigla
Snigla: Hejsan! Om man bara har det som privat kontor kan det i praktiken vara hur litet som helst. Jag hade ett i en stor klädkammare innan och det fungerade perfekt (och det var mindre än 7). Det man ska tänka på är ju främst vad du har för behov av rummet, har du 38 datorer och diverse dataprylar så kräver de sin plats + att de gör rummet varmare än normalt. Ska du bara ha en dator och ett
2 svar · 3,4k läst
Aero
Aero: En granne gjorde samma manöver fast då för att slå ihop en "etta" med en "tvåa". Diamanthåltagning hette firman som gjorde hålet i väggen. Bygglov krävs. Föreningens godkännande likaså. Hos oss fick dom förstärka med I-balk ovanför för hållfastheten. Kostade säkert en slant, vet dock inte slutsumman. Numera är det alltså en "fyra" med två badrum o två klädkammare, dessutom
1 svar · 5,3k läst
lastkaj
lastkaj: Fönstrerna är helt dragfria, det beror snarare på den som drevar fönstrerna om det drar eller ej.
5 svar · 2,9k läst
·
lastkaj
lastkaj: I princip alla hustillverkare kan justera sin hus så att du får entré o uteplats på andra sidan än vad som planen i deras katalog visar. Ta ett hus du gillar (som också passar tomten), och gör om det i väldigt grova drag. Därefter kan hustillverkarna göra resten. ;)
4 svar · 6,3k läst
L
Lillbjorn: 32 kvm, plats för dubbelsäng, babysäng, skötbord, TV med bord, soffgrupp och diversa leksaker. Det har blivit så då alla andra sovrum är occuperade av andra familjemedlemmar och vi föräldrar fick bosätta oss i det ena av vardagsrummen. Jag saknar det lilla rummets intimitet och "grottkänsla"! Vårt tidigare sovrum 17 kvm räckte mer än bra till att sova, förvara kläder och andas i.
14 svar · 16,3k läst
sandhall
sandhall: [citat] Trodde snarare det hade med krav på handikappanpassning att göra?
9 svar · 2,9k läst
B
Badger: [citat] Från skivan. ;)
10 svar · 54,3k läst
·
L
lgf02001: Och nu gick det helt plötsligt inte att bifoga fler, trots att de är under 100KB. Fattar ingenting???? :-? Lena
17 svar · 4,7k läst
·
B
billy_baver: Nej, ett hus måste inte se inbjudande ut över huvud taget. ;)
13 svar · 4,8k läst
N
norok: Jag tror nog att du ska kolla upp det där med bygglov. Vi behövde söka bygglov för att "bygga om" garaget till keramikverkstad. Ombyggnaden bestod i att sluta parkera bilen i garaget och ställa dit en brännugn :o Mvh Leif
2 svar · 3,3k läst
fubar
fubar: Det påminner endel om modulenthuset som jag hänvisade till tidigare i tråden. Idén är inte så tokig men jag skulle nog lägga till ett allrum (tv-rum) någonstans.
12 svar · 9,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.