pinebar
pinebar: Hej! Trappan känns konstigt inklämd i hörnet. Antar att ni inte vill flytta på den. Hallen verkar också korridoraktig och svår att få in vettig förvaring i. Gissar också att den tjocka väggen är bärande. Skulle vilja få lite mer utrymme i hallen innanför dörren och få bort det konstiga lilla rummet utanför trappan. Kan man vända på trappan kanske? Så att den mynnar i hallen
1 svar · 3,0k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: För egen del så tycker jag köket är allt för öppet. Att steka pannkakor där gör att man har oset i hela huset genom den öppna planlösning ni har.
4 svar · 1,9k läst
G
gaia: [citat] När ni bestämmer er att ha ett litet badrum i anslutning till ert sovrum så är mitt råd att placera också en toastol där . Ni kommer ju att behova avlopp så det är lika bra att koppla en toa på den också. Det är mycket praktiskt att ha det så i stället för att springa runt mellan gästtoa och dusch. Är det välplanerat så får ni plats med det hela på några få kvm och
1 svar · 6,1k läst
sandhall
sandhall: [citat] Där ser man. Då orsakade våra snickare oss en massa jobb i onödan m.a.o. :) Men vi har 2.40 i större delen av huset så det var väl det som var anledningen till att de körde med 2.40-skivor rakt igenom kan jag tänka mig. Skulle nog kollat upp det i.a.f. om jag valt förhöjd takhöjd.
21 svar · 6,2k läst
G
greenbay: Jag skulle vilja vrida trappan 90 grader så att den inte går i v-rummet, utan man strartar i det som är gången mellan entre och v-rum. Går det? mvh Greenbay
1 svar · 3,1k läst
·
Ella
Ella: Ja, ett alternativ är ju också att helt enkelt vända på trappan, men det kräver en takkupa (till) uppe och gör det omöjligt att ha toaletten bredvid trappan, vilket vi vill ha... Dessutom vill jag ha fri sikt genom huset när jag kommer in, så en u-trappa framåt går inte heller. Fast när det väl kommer till kritan kommer ju så klart några av våra krav få stryka på foten, vi får
3 svar · 2,0k läst
·
H
Huslös: Jag håller också på och försöker skissa på en planlösning där önskemålen är snarlika dina. Det går inte så bra. Jag får inte heller till det. Vi vill ha kök,vardagsrum på entrésidan, i närhet till varandra. Många fönster för att få in ljuset. En groventré som är skilld från den stora tvättstugan med en dörr. Fem sovrum varav ett på entréplan och fyra på
1 svar · 2,4k läst
jessicaodanne
jessicaodanne: Tror att planlösningen blir jättebra, liknar lite vår faktiskt fast vi har klädkammare istället för skafferi på entreplanet, hade dock velat ha både men har inte hittat någon bra lösning än. Men det kommer väl.... I vilket program har ni gjort ritningarna, ser jättefint ut.
13 svar · 8,8k läst
·
N
NilssonC: Home Plan Pro finns för nedladdning på http://www.homeplanpro.com/index.html Jag har bara testat programmet en eftermiddag, men det verkar hyfsat lätt att använda. Nackdelen är att det inte är gratis som SketchUp, men det finns en testversion som kan användas i 30 dagar.
3 svar · 12,8k läst
Daydreamer
Daydreamer: mkt bra ide, vet fler som gjort samma sak !
5 svar · 5,4k läst
O
__OJ__: Humm Om det nu är som du säger så kan man kanske göra så att toa = kapprum och i anslutning till den där gången till köket är idag ha en toa problemet är då i fall det även måste vara duchmöjligheter! Det jag även funderar över är om man lite senare skall ta kontakt med en arkitekt. Om man nu måste ha toa och duch så vill man ju ha lite utrymme och då kanske det är som du
2 svar · 1,9k läst
K
krizz: Tror jag kommenterat på en tidigare skiss. Tycker fortfarande att köket skall flyttas mer in mot varagsrummet då jag tror det kommer kännas konstigt att ha köket som blickfång då man kommer in i huset. Detta är väl dock mest en smaksak.
2 svar · 2,4k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: En liten bänkskiva som sticker ut (utan överskåpovanför) gör mkt mer för trivseln än man tror.Det blir ofta den naturligasamlingsplatsen när kaffet eller drinken hälls upp. Utmärkt extra avlastningsutrymme också. Mitt förslag blir att behålla halldelen (alt 1) men att förkorta den. Flytta helt enkelt ner gästtoan längst neri tvättstugan. I entrén blir då toa till vänster,
23 svar · 2,5k läst
·
M
Mats: Lite sent men jag saknar plats för garderober eller en klädkammare nära entren Jackor och skor tar mycket plats. önskemål är en liten toa kanske i groventren. Dumt att behöva springa genom huset när man meckar med bilen och är oljig när behoven kommer
14 svar · 8,5k läst
·
M
Mats: Möjligen kan en spalje mellan matplats och vardagsrum vara ett tips. Detta för att få en avgränsning att ställa möbler mot. Hadde det inte varit för bardisken så hadde jag föreslagit en skjutdör av viktyp mellan matplatsen och vardagsrummet. Hadde en sån i förra huset och det var kanon att kunna köra på för fullt i köket utan att det märktes i vardagsrummet
8 svar · 2,0k läst
·
H
halloy: 10 poäng till exteriören. Vad gäller planlösningen så skulle jag ha det stora badrummet på övervåningen med närhet till sovrummen.
5 svar · 4,0k läst
·
Manberg
Manberg: En annan fördel med att ha dom ovanför varandra om det blir vattenskada är ju att du får byta ut inredningen och kakel på båda badrummen!! Helt perfekt! vid den tidpunkten så är du säkert less på hur det ser ut hur som helst!! Allvarligt så tror jag att det är smart, jag kommer att försöka samla alla rör på samma ställe typ kök, badrum, tvättrum såvida det inte finns några
2 svar · 1,4k läst
P
pruzze: Nu har vi fått vårt bygglov! Det gick smidigare än väntat, även fast det tog sin tid. Efter att ha hört alla historier från grannar så hade jag förväntat mig en massa rundor med överklaganden och diskussioner. Det enda vi fick backa på var vår carport. Vi hade ju tänkt att korta ner den, men ska man göra nånting med den, så gäller de nya reglerna som säger att carporten inte
10 svar · 6,3k läst
C
Canuto: Liknande den trappa vi har nu kostar idag c:a. 60-65.000. Den är ju ganska komplicerad och stor. Men som sagt, kontakta Trema Teknik om intresse och behov finnes, det kan ju bli både billigare eller dyrare beroende på vad man vill ha. Det jag uppskattar, som jag sade tidigare, är det totalansvar och den kvaliteten på grejorna man fick av detta företag.
7 svar · 2,5k läst
·
A
AndersG: Vi hade en snickare att bygga trappan och är mycket nöjda. Den kostade inte heller mera än en "fabriksgjord"
6 svar · 2,3k läst
V
vegaz: Vi har nu gått vidare och börjat få in offerter från stenhusleverantörer. Här är den uppdaterade sidan: http://vegaz.se/husbygget/ Kom gärna med synpunkter å tips! =)
9 svar · 4,2k läst
F
forester03: Röret kan man dra i vilken krypgrund som helst även efter att man byggt... I platta på mark får man finna sig i att placera röret vid grundläggning. Det är förbränningsluften man tar in via röret.Det är dålig ekonomi att elda med den varma inne luften. Den "Friska luften" får du in via ventilerna på ytterväggarna när värmeåtervinningspumpen suger ut den uppvärmda luften.Den
16 svar · 4,4k läst
D
dekeroos: Ang, allrumet är det två fönster som är små kavdratiska och sitter högt upp så där kan man placera tex en soffa,skrivbord,tv ... De två hallarna skapar ett intressant inslag i planlösningen och jag tror att det ger en känsla ett större utrymme än vad det är..
9 svar · 3,7k läst
A
antelund: Hej! Dina originalritningar är säkert skala 1:100. Som tidigare nämnts 1cm = 1m. Använde vanligt mm papper i A3 format, en vanlig plastlinjal 40 cm, en ordentlig 0,1 blyerts stiftpenna samt 0,05 ritpenna. Ritade först med blyertspennan där det fanns risk för "grodor" sen med ritpennan. Ritade både fasadbeskrivning (1:100) och situationsplan (1:400) på detta viset till vår
8 svar · 12,8k läst
K
koddas: Har nu reviderat planritningen med mer förvaring och mindre "döda ytor".
3 svar · 5,1k läst
·
K
kgsjoqvist: Ekonomiskt sett är skillnaden väldigt liten mellan att bygga ett badrum i bottenplanet eller övre plan. Den extra rördragning som behöver göras kan man i stort sett spara in genom att placera badrummen i närheten av varandra men på olika plan. Då kan man använda samma avlopps- och vattenstammar till båda. Samma sak gäller ventilationen, eftersom du behöver koppla in frånluft från
3 svar · 5,2k läst
G
greenbay: Jag tycker ni skall ändra trappan så att den svänger 90 grader på slutet, då blir den "kortare" i nedervåningen, om ni även låter den börja med en 90 gradare, så blir den ytterligare ngt kortare. Trappans start vetter då mot hallen, det blir även möjligt att dela av med en hel vägg mot vardagsrummet. Utsidan anser jag behöver kompletteras på så sätt att fönstret i bastun
10 svar · 2,5k läst
·
A
athena: Många som hade synpunkter på entren ::) Nu skulle man bara varit till någon som kan lite om ventilation och höra vad dom säger om rumsindelning, rums storlekar mm.. / Athena
8 svar · 3,6k läst
·
Daydreamer
Daydreamer: Tack alla som engagerat sig! Har tänkt om, tagit bort matplats och gjort en helt ny planlösning. Vad sägs om denna? Ska försöka få in dörr mellan kök och barnens allrum.
20 svar · 2,6k läst
·
S
stickans: Bra spikmas - tack för tipset!
3 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.