9 291 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
2-plan eller 1 3/4-plan? För och nackdelar.
Vi har värsta beslutsvåndan om vi ska bygga 2-plan eller 1 3/4-plan och detta har vi ältat länge. Med tiden har vi mer och mer kommit fram till att vi vill ha 1 3/4 och det är till stor del därför att vi tycker att det är snyggare på den modell av hus vi tänker välja. Vi är dessutom lite fundersamma om ett 2-planshus blir att se extra högt ut eftersom huset kommer att ligga på en liten höjd? hur mycket kan det skilja?
Anledningen till att vi börjat tveka igen är att den husleverantör vi tänker välja hävdar att det blir en dyr konstruktion med många balkar med den öppna planlösning vi valt.
Huser är av traditionell lantlig stil med takkupor år båda håll.
Typ det här huset: www.brahus.se/korsgarden.asp
Tacksam för lite synpunkter!
Hälsningar,
M&H
Anledningen till att vi börjat tveka igen är att den husleverantör vi tänker välja hävdar att det blir en dyr konstruktion med många balkar med den öppna planlösning vi valt.
Huser är av traditionell lantlig stil med takkupor år båda håll.
Typ det här huset: www.brahus.se/korsgarden.asp
Tacksam för lite synpunkter!
Hälsningar,
M&H
Ang frågan om husets höjd så låter det som att ni oroar er för att det ska se fel ut med ett högt hus för att det står på en höjd. Jag tycker inte att ni behöver bekymra er - jag tror snarare att det kan bli stiligt att spela på det höga läget genom att välja ett relativt högt hus. Tänk i motsats på en vanlig traditionell 1 1/2-planslimpa, det är väl inte så mycket att se upp på?
Men det är ju min smak. Om du är av en annan uppfattning så tror jag ändå inte att det spelar så stor roll vilken typ du tar, för den där tillverkarens 2-planare (om det är något av dem ni funderat på) ser ut att ha ganska flacka takvinklar, medan er 1 3/4-planare har den där frontispisen som höjer intrycket, så jag tror inte att 2-planarna upplevs just något högre i praktiken.
Sen, i övrigt om 1 3/4 kontra 2 plan...lustigt förresten att det ska vara så svårt att ensa terminologin. Det finns andra tillverkare som klassar hus som det där Korsgården som "1 1/2 plan med förhöjt väggliv". Det finns tillverkare som kallar hus med mansardtak för 1 3/4 plan men dem klassar Brahus som 1 1/2 plan.
Hur som helst är jag litet kluven till förhöjt väggliv. Det ser trevligt ut utifrån. Inifrån känns det ofta som att fönstren på överplans långsidor sitter väldigt lågt och släpper in ljus mest på knäna så att man vill huka sig fast man inte behöver. Men jag vet ju inte hur just den här modellen blir.
När vi shoppade hus tittade vi mycket på ett visst hus med förhöjt väggliv och i det kändes det som att det blev rätt mycket snedtak ändå, så rumsupplevelsen var inte riktigt att jämföra med en 2-planare...men det huset hade i o f s valmat tak, så sovrummen som låg i var sitt hörn hade snedtak från två håll...
Men det är ju min smak. Om du är av en annan uppfattning så tror jag ändå inte att det spelar så stor roll vilken typ du tar, för den där tillverkarens 2-planare (om det är något av dem ni funderat på) ser ut att ha ganska flacka takvinklar, medan er 1 3/4-planare har den där frontispisen som höjer intrycket, så jag tror inte att 2-planarna upplevs just något högre i praktiken.
Sen, i övrigt om 1 3/4 kontra 2 plan...lustigt förresten att det ska vara så svårt att ensa terminologin. Det finns andra tillverkare som klassar hus som det där Korsgården som "1 1/2 plan med förhöjt väggliv". Det finns tillverkare som kallar hus med mansardtak för 1 3/4 plan men dem klassar Brahus som 1 1/2 plan.
Hur som helst är jag litet kluven till förhöjt väggliv. Det ser trevligt ut utifrån. Inifrån känns det ofta som att fönstren på överplans långsidor sitter väldigt lågt och släpper in ljus mest på knäna så att man vill huka sig fast man inte behöver. Men jag vet ju inte hur just den här modellen blir.
När vi shoppade hus tittade vi mycket på ett visst hus med förhöjt väggliv och i det kändes det som att det blev rätt mycket snedtak ändå, så rumsupplevelsen var inte riktigt att jämföra med en 2-planare...men det huset hade i o f s valmat tak, så sovrummen som låg i var sitt hörn hade snedtak från två håll...
Tack för tipsen!
Det kommer att hjälpa oss i beslutsprocessen.
Då är det nästan inte snällt av mig att hoppa in och säga att jag tycker att 1 3/4-plans är sååå mycket snyggare
. Men det tycker jag! Fast jag har också en reservation när det gäller föntren uppe. Vägglivet måste vara så mycket förhöjt att föntrens nederkant hamnar i normalnivå, annars blir det fel. Eller så har man det bara lite förhöjt och struntar i fönster. Man kan också göra "falska fönster" som jag har sett hos någon hutillverkare, för att det inte ska se så tomt ut. Eller fönsterluckor, med eller utan fönster under!
NU har vi bestömt oss. Det blir en 2-planare........

Klicka här för att svara