J
johasp20: Vad skulle ni säga i detta fall? Belägga barnrum i nära anslutning till allrum-toa-trappa, eller flytta dem till motsatt sida? [bild]
9 svar · 3,0k läst
·
E
emmlar: Osäker på vad du menar Missanpassad men vi bygger permanentboende och då gäller dessa regler som Birgit skriver om, för att bygga en ramp. Vi måste ha ramp vid slutbesiktning men sen kan vi ju ta bort den...
14 svar · 3,2k läst
E
Enselic: Tack för all input. Jag har nu beslutat mig för att två entréer är bra att ha ändå, speciellt om de är på olika sidor av huset. Jag har lagt upp planlösningen jag har tagit fram i en ny tråd, ni får jättegärna kommentera: Rektangulär enplanare 135 m², hittar ni brister?
14 svar · 4,9k läst
M
moperandi: Tycker det är mycket användbart med två ugnar. Däremot skulle jag starkt rekommendera en ångugn som kombiugn istället för microvarianten.
10 svar · 2,9k läst
·
E
Erik_1972: Ahh du menar så, ja bjälklagen behöver ju återställas, vid en flytt av trappan då mitt förslag är att komma rakt upp mellan 2 takstolar, trappan går idag på tvären av bjälklagen. Det skulle absolut vara en möjlighet det med, tror dock det är lättare att få lov att ändra nyttjandet, än att bygga till på kommunen, men absolut. jag sitter även och kolla på olika hus till salu
9 svar · 2,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Jag tycker ditt egna alt nr 1 är bäst, ni kan tex ha skjutdörrar mellan v-rum och köket om man vill sitta i fred. Mysigaste lösningen oxå.
7 svar · 3,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Men din inritade groventré har väldigt ont om plats för smutsiga stövlar och källsortering eftersom det just inte är någon yta kvar.
12 svar · 2,6k läst
·
Krokkodriljo
Krokkodriljo: Vi har nyligen köpt en väldigt liten, sluttande tomt men med gedigen sjöutsikt. Efter att han ritat ett stort antal hus och planlösningar har vi nu landat i förslag vi tycker passar oss bra. Vi tar tacksamt emot synpunkter, kommentarer och förslag! Detaljplanen medger byggnad om max 80 kvm byggyta och max 8 m högt från medelmarknivå. Yttermått på min ritning är 10,8 x 7,8 m. Dvs
0 svar · 1,4k läst
·
rockin_john
rockin_john: Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men har ni funderat något i dessa banor? [bild]
5 svar · 3,2k läst
·
S
Samuel E: Nu va de nere, rören ryker ikväll. Så nu är tråden klar. :)
20 svar · 5,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är ju väldigt olika hur mycket förvaring man behöver så det bästa är väl att du mäter upp hur mycket kläder mm du har (efter eventuell rensning) och ser hur mycket utrymme det tar. Men för mig ser det ut att vara mycket klädkammare för den lilla lägenhetsytan. Har du funderat på en garderobsvägg i stället för att inte reservera så mycket golvyta till klädkammaren och för
1 svar · 3,3k läst
·
W
Wagneta: Hej. Min toa/dusch på nästan 4 kvm kostade 109 000 kr efter rotavdrag. Och då har jag varken elektriker, kakel eller vitvaror inräknat i det priset.
2 svar · 1,5k läst
·
P
peroande: Börja med att kolla med föreningen. Har du tur vet de redan vilka väggar som är bärande.
3 svar · 2,1k läst
·
B
badtastex: Efter att ha tagit bort de två liggande reglarna och rensat lite i botten på bilden längre upp så ser jag att den stående regeln närmast murstocken svävar fritt och vilar inte på den mellanbjälke som återfinns under regeln tvärs denna vägg. Genom att regeln är fritt svävande så gick jag vidare och började göra hål i den yttre delen av plankväggen som man ser bakom reglarna på
11 svar · 4,1k läst
·
T
toolman77: Om det inte hjälper att möblera kan ljudabsorbenter vara en lösning
2 svar · 2,7k läst
M
munge: Tack för svar! (Jag har inte loggat in på ett tag.) Ögonfröjd: Större badrum mha garderoben är definitivt en variant (som jag inte har tänkt på). Att ha sovrum i nuvarande kök går nog bra. Det är en kökstrappa utanför med väldigt lite spring. Totalt sett är det nog lugnare att ha sovrum där än i sovrum 4. Anna_H: Intressant ny idé! Köket skulle ju bli mycket bra. Lite synd
6 svar · 2,3k läst
·
P
Philip Billing: KnockOnWood Tyvärr har jag inte tillgång till skanner o glömde helt o hållet måtten nu när du säger de :p ska måttsätta ikväll o se om jag kan få några bra foto. :) sovrummen på ovanvåning är ca 16kvm var av klädkammare är ca 2.25kvm :) Freqa tack för tipsen ska se om jag kan få bort förrådet o få in de istället. :) tomten är 35*53 så på kort sidorna av huset är där ca
25 svar · 4,3k läst
·
B
billy_baver: Ni har alltså en rymlig tomt med solitärt läge i lantlig omgivning. Er "mangårdsbyggnad" kommer att passa in mycket bättre i traktens tradition om ni bygger garage och kanske ytterligare något uthus fristående. Placera husen i en trevlig grupp, och härma gärna granngårdarnas struktur. Ekonomibyggnader med vedbacke lite avsides. Spjälstaket runt köksträdgården. Gårdspump,
13 svar · 3,1k läst
·
M
mosvensson: Är dörren till vänster den huvudsakliga väg man kommer in i köket genom? I så fall låter det smart att göra som Ögonfröjd skriver dvs K/F till vänster så att man enkelt kan lasta in matvaror där när man varit och handlat.
3 svar · 3,9k läst
·
M
mosvensson: Men den kökslängden skulle jag flyttat DM och vask så att DM ligger direkt bredvid K/F för att få bättre arbetsyta mellan spis och vask (viktigaste arbetsytan i ett kök generellt). Fönstret får flytta med vasken alternativt ligga kvar i samma läge och i stället hamna över arbetsytan om ni tycker att fasaden måste vara symmetrisk (det tycker inte jag). Jag tycker inte att 800-bredd
7 svar · 2,1k läst
M
mosvensson: En kommentar oavsett vilket hus det blir i slutändan: kvällssolen kommer generellt från väster men sommartid skiner den snarare från nordväst framåt kvällen. Dvs även fönster/uteplats mot norr kan ge kvällssol på sommaren om det pga tomtens förutsättningar m väg etc behöver bli på det sättet. Sen måste huset kanske inte heller lika i rakt öst-västlig riktning utan kan kanske
17 svar · 4,9k läst
·
M
mosvensson: Dokumentet som dextrocell länkar till ovan är en bra (och gratis) sammanfattning av reglerna för tillgänglighet (handikappanpassning m.m.) som ofta är de som blir styrande för vilka mått som är ok. Sen finns lite annat i BBR också (eller samlat i andra böcker t.ex. Arkitektens handbok eller Bostadsbestämmelser), t.ex. vad gäller minsta rumshöjd. Förutom diskussionen om kommunernas
13 svar · 1,9k läst
L
lnu: [citat] 60 cm UT skulle jag kalla det, mot yttervägg/takfot.
7 svar · 2,8k läst
M
MariusX: Tack för era synpunkter!
7 svar · 2,1k läst
·
A
Autodidak1: Det ser bra ut för er del, enligt ritningen så finns en infälld stålbalk som tar upp lasterna i mellanbjälklaget och då är inte (bör inte vara) väggen bärande. Enligt ritningen så är källarbjälklaget i betong. Sen finns det alltid rsik att konstruktionen är ändrad över tiden och att övervåningen kan röra sig lite även om väggen inte är bärande. Ta upp ett hål i taket då
4 svar · 2,8k läst
·
Vespa
Vespa: Tack för era svar. Hade nästan glömt bort denna tråden själv. Ombyggnationen har inte startat ännu eftersom vi inte är helt nöjda med vårt eget förslag. @Finndjävel: ditt förslag är inte så tokigt!
10 svar · 2,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Precis, sätt in dom på högra väggen, risk att du kommer sakna det om det tex blir övernattning eller gästhus där.
5 svar · 1,2k läst
·
J
Johan Hedlund: Vad hamnade priset på ungefär? Vi funderar också på att köpa ett ekenäs. Alltså inget exakt pris utan bara ett plus minus 500k vore härligt att ha. Så det går att jämföra med andra modeller.
4 svar · 5,3k läst
·
T
thomasx: [citat] Jaha, det ska inte vara ett restaurangkök. Jaja, då är det kanske bäst att jag behåller mina synpunkter för mig själv, så får du själv klura ut problematiken kring att göra ett L-kök där, för att inte tala om trängseln du kommer att uppleva på mer än ett ställe i stugan. Du borde nog kolla upp ett och annat funktionsmått m.m.
49 svar · 14,0k läst
·
M
Mats: Det är ju alltid svårt det där med tycke och smaker men jag tycker inte att 125 är smalt. Jag är ju en varm vän av att man provar. Du kanske kan sätta några kvastskaft reglar eller liknande i snön och sen hänga ett par utsträckta filtar eller lakan mellan dem som "väggar". på så sätt kan du testa att skapa en 125 bred hall och testa hur det känns för er.
1 svar · 7,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.