4 259 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Öppen planlösning, bärande väggar?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Då menar du typ något sånt här?Anna_H skrev:Det måste fungera för handikappade när man bygger nytt eller gör en större renovering. Jag hade lagt badrum, en rejäl klk, ett sovrum och trappan i anslutning till entré och kök, så att vardagsrummet får "vara ifred".
Då får du också en naturlig uppdelning på övervåningen, med trappa, badrum och "uppehållsrum" i mitten och sovrumsavdelning på vardera sidan. Då blir det ingen hotellkorridor.
KnockOnWood du ser på denna att dom har de så med två våningar o en vind de är något liknade vi tänker oss.
http://www.rorvikshus.se/grastorp/
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Stiligt hus!Philip Billing skrev:
Men oj, vad det ser påkostat ut. Går knappt att räkna hur många takkupor det är.
Men jag medger att det är snyggt med mansardtak. Men lite snedtak blir det väl i alla fall
Som Anna_H skrev "Drömmen är alltså en herrgård?".
Ett sådant hus blir väl inte så billigt. Var är det tänkt att byggas?
Själv är jag mera för det enkla och ekonomiska.
Ja de är väldigt snyggtKnockOnWood skrev:Stiligt hus!
Men oj, vad det ser påkostat ut. Går knappt att räkna hur många takkupor det är.
Men jag medger att det är snyggt med mansardtak. Men lite snedtak blir det väl i alla fall![]()
Som Anna_H skrev "Drömmen är alltså en herrgård?".
Ett sådant hus blir väl inte så billigt. Var är det tänkt att byggas?
Själv är jag mera för det enkla och ekonomiska.
Ja de är på gränsen med tomten men har rätt bra med yta på "baksidan" ändå, iallafall tillräckligt för oss. De kommer landa på ca 490kvm gräsmatta på baksidan, sen har man runtom huset också.
Efter eran synpunkter och idéer och lite inspiration från de huset jag länkade så har jag gjort nya ritningar vad tycks om dessa?
Efter eran synpunkter och idéer och lite inspiration från de huset jag länkade så har jag gjort nya ritningar vad tycks om dessa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är faktiskt lite svårt att se på avfotograferade skisser. Du kan inte skanna?
Dessutom saknas ju all måttsättning.
Men sovhytterna på övervåningen ser väldigt små ut, och du tycks ha bitit fast dig vid korridortänket
Dessutom saknas ju all måttsättning.
Men sovhytterna på övervåningen ser väldigt små ut, och du tycks ha bitit fast dig vid korridortänket
Jag jobbar dagligen med att rita hus och det är alltid kul att få vara med att rita upp drömhusen
med det stora avtrycket huset gör så tycker jag att det blir spretigt med alla utbyggnader. Speciellt det lilla förrådet på hörnet. Det borde väl vara enkelt att få in i huskroppen? Tänk mer på hur fasaden kommer se ut. Jobba mer med balansen i huset och proportionerna. Där är storleken på fönster väldigt avgörande men kan skilja sig beroende på stil. En herrgård mår bra av stora fönster, dock inte allt för många.
Som många säger, trappan mer centralt är bra. Skippa korridorstänket och arbeta med genomgångsrum tex filmrum eller hall.
Lycka till!
Som många säger, trappan mer centralt är bra. Skippa korridorstänket och arbeta med genomgångsrum tex filmrum eller hall.
Lycka till!
En till sak innan jag somnar. Vet inte hur tomten ser ut men om den är ca 40x40 så har du knappt 10 m kvar till tomtgräns på vardera sida.
Rent konstruktivt borde huset ha en hjärtvägg för att klara övervåningen. Kanske smårummen samlade i mitte?? Allt beroende på era önskningar och vilken stil huset ska ha.
Rent konstruktivt borde huset ha en hjärtvägg för att klara övervåningen. Kanske smårummen samlade i mitte?? Allt beroende på era önskningar och vilken stil huset ska ha.
KnockOnWood Tyvärr har jag inte tillgång till skanner o glömde helt o hållet måtten nu när du säger de
ska måttsätta ikväll o se om jag kan få några bra foto.
sovrummen på ovanvåning är ca 16kvm var av klädkammare är ca 2.25kvm 
Freqa tack för tipsen ska se om jag kan få bort förrådet o få in de istället.
tomten är 35*53 så på kort sidorna av huset är där ca 7m till tomtgräns o på långsidorna är där ca 12m från uterummet o ca 15m från altanen. På framsidan har jag inte måtten i huvudet med de borde vara ca 16m från veranda till vägen o från garage ca 11m. 
Freqa tack för tipsen ska se om jag kan få bort förrådet o få in de istället.
Redigerat:
Klicka här för att svara
