harry73
harry73: Tror jag också
9 svar · 2,5k läst
harry73
9 svar · 2,5k läst
M
Mats: funkar fint här (på dator)
18 svar · 3,8k läst
·
S
saiter: Jag tycker att det blir lite bakvänt att gå genom klädkammaren för att komma till badrummet? //AA
24 svar · 4,4k läst
·
N
nybyggaregudo: Bra idé! Lägger det som ett eventuellt framtida projekt, nu skall iofs det rummet bli hemmakontor :-) Se: http://vartvillabygge.blogspot.se/2016/01/inredning-hemmakontor.html //Nybyggare http://vartvillabygge.blogspot.se
35 svar · 15,2k läst
·
G
Gambino: [citat] Bra fråga. Det finns inte idag. Vi hoppas kunna ha det i framtiden om planlösningen tillåter. Vi har inga planer på att flytta källartrappan.
7 svar · 1,9k läst
·
Anna_H
Anna_H: Jag kan känna att jag saknar ett okej kontor eller ett gästrum till, men vi har å andra sidan bara ett gästrum på 7 kvm, och två rejäla vardagsrum på 28 resp 40 kvm, samt hall på ca 20 kvm, så det finns ju möjligheter. Dvs har du ett bra gästrum redan så kör på ett rejält badrum, det är viktigare än två extrarum.
7 svar · 2,1k läst
G
Gambino: Hej Svårt med planlösningar. Jag gillar nr. 3. Vad är tanken med köksön? Många väljer den som arbetsyta och/eller en plats där man kan sitta och äta en snabb frukost. Kommer du störas av en surande fläkt då du tittar på TV? Vart tog kylen vägen på nr.3?
7 svar · 7,7k läst
·
Robert63
Robert63: Det stora X:et, är det en murstock eller liknande?
5 svar · 1,7k läst
·
B
borsno: Tänker ta bort en innervägg som täcker halva takytan , är parallell med takbjälklaget . >Vill också ta bort 2 meter av vinkleväggen ,för att frilägga murstock och där installera en braskamin ( okej från sotare). Min fundering är om någon av dessa väggar kan ha en bärande funktion ? Kan detta ev framgå av husritningen ?:confused:
0 svar · 1,6k läst
B
bryggstun: Tack. Jag vill ha en så stor öppen yta som möjligt i mitten av huset. Funderar fram och tebaks på olika lösningar. Bara för att tjorva till allt för mej lite extra så vill alla människor att jag ska ta hänsyn till utsikten också. Själv är jag dödligt less på sjön, berget och det där fjället som ligger bortanför alltihop. Det skulle passa bäst om höger kortsida hamnade mot
24 svar · 6,6k läst
·
ecb182
ecb182: Behövs alla rum? I annat fall skulle jag tycka att det är attraktivare med 1 större vardagsrum i det utrymme där du ritat in 2 sovrum.
1 svar · 3,2k läst
T
Tove Iggström: Hej, vi har precis köpt en sekelskiftes-3:a med nedan planlösning och vill gärna göra om det till en 4:a. Vår tanke är att göra ett sovrum av det befintliga köket och kombinerat vardagsrum/kök i nuvarande vardagsrum. Vill då flytta väggen något så att rummet blir större och närliggande sovrum mindre. Har ni någon input på hur själva planlösningen på köksutrymmet skulle kunna
0 svar · 2,4k läst
·
Anna_H
Anna_H: Köket ser skittråkigt ut. Jag skulle försöka flytta köket till rummet mot loftgången och istället göra ett till badrum där köket är. Trevligare med kök än med sovrum mot loftgången och då blir det fönster i köket också. Gör man på det viset går det ju dessutom att nyttja lägenheten under ombyggnadstiden. Gamla badrummet görs givetvis också om när det nya är klart. Känns
1 svar · 3,0k läst
·
nikasp
nikasp: Tänk på att du måste dra om ventilationen så du har utsug i kök och friskluft i sovrum. Vi fick nedslag på OVK-besiktningen och klarade oss undan med 15000 kr för omdragning av ventilationskanaler. Vi fick igenom en knappt godkänd lösning precis när vi sålt. Var jäkligt stressigt det där.
8 svar · 3,6k läst
·
fahlis
fahlis: Utan tillgång till konstruktionsritningen går det inte att säga något med absolut säkerhet, men min spontana bedömning är att de rödmarkerade väggarna ingår som bärande delar av takkonstruktionen. [bild]
1 svar · 2,1k läst
·
B
b8q: Det beror nog lite på hur man arbetar i köket. Är man ensam i köket så är det nog inga större problem, men om man är flera som hjälps åt samtidigt (en plockar disk, en lagar mat) så ja, då kan det kanske bli störningar.
10 svar · 3,6k läst
pjapen
pjapen: sätt sågen i väggen såga av en regel, fastnar sågen så den blir klämd oftast bärande vägg. ligger bjälklaget på väggen? ser panel i taket är det en läkt bakom dessa eller är de spikade i balkarna till bjälklaget. på så vis kan man ta reda på hur balkarna ligger, dvs parallellt med väggen eller vertikalt. är de parallella så kan de inte bäras av väggen dvs ingen bärande
2 svar · 3,0k läst
·
S
Stuff: [citat] Tveksam till duschens placering där. Med raka dörrar och övriga möbler så nära så kommer du inte att kunna öppna dörrarna utåt och måste alltså vara en akrobat för att komma in och ut ur duschen. Jag gillar också fgos förslag. Det ser mycket luftigare och mer lättillgängligt ut. Hur skulle det annars funka att vrida på 88-väggen så att även följer samma linje som
12 svar · 4,8k läst
·
S
Solute1: Vi hade en halv vägg så där jag växte upp. Blev väldigt luftigt men ändå en markerad hall. Rekommenderas!
2 svar · 5,1k läst
·
G
gaia: ska ni äta i köket eller finns det en matsal? I övrigt: den som spenderar mest tid i köket får bestämma mest :). Om placeringen av kyl-spis och vask - placera dom i triangel med kortaste vägg emellan. Viktigast är att spisplattor och diskho har 80-100 cm arbetsyta emellan. Bra att ha en liten avställningsyta vid sidan av spisen och kylen. Glöm alla råd om att man ska handdiska vid
2 svar · 1,7k läst
·
G
gaia: skulle satsa på en renodlad liten toa/gästtoa vid ingången med anknytning till ingångshallen. Skulle försöka att integrera vuxenbadrummet med sovrummet och bli av med den lilla korridorstumpen. Matförråd /skafferi skulle jag vilja ha med ingång från kök :) gaia
13 svar · 4,3k läst
·
Anna_H
Anna_H: Vår vägg är 120 cm hög och det är inga som helst problem för folk som är 195 cm långa. Normal soffa med normal sitthöjd, inte en sån här låg divansak. Min åsikt är att du troligen klarar dig med 100 cm, skulle det visa sig vara för lågt för er smak kan du sätta en fönsterbänk bakom soffan som får ut en 15 cm och därmed får upp takhöjden lika mycket. Perfekt förvaring för
2 svar · 6,3k läst
V
vepsä: Bärande väggar går i vissa fall att avväxla med tex stålbalk, kontakta byggnadskonstruktör för råd.
3 svar · 2,2k läst
·
F
f_s_81: Det stämmer att det blir 70x90
8 svar · 3,4k läst
·
Anna_H
Anna_H: Klart vi vill ha bilder!
21 svar · 6,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: 10 m2 räcker till ett sovrum med plats för lek. Många dörrar i hallen. Hur har ni tänkt att möblera hallen?
1 svar · 2,6k läst
·
M
Marcus Persson: [citat] Kul att du gillar det! Det går bra! Just nu hör vi oss för hos byggare och ska vi bara göra det sista sen lämna in till bygglov. Angående övervåningen. Bra där! Jag Jag har faktiskt tänkt i dom banorna. Antingen har man kvar klädkammaren där den är placerad idag. Men istället för en gång så gör man skjutpartier längs hela väggen. Alternativ 2 blir att ta bort fönstret
81 svar · 28,9k läst
·
13th Marine
13th Marine: Jag tackar återigen för alla tankar och idéer, jag hann dock inte fila på planlösningen igårkväll. olofh: Du är inne på samma tanke som jag hade med "Så kan ni ta disken en annan dag". :) Marcus: Skillnaden är att man måste förlägga rörelseytan någonstans, i de ritningar du visar på har de bara hamnat ute i rummen istället.
18 svar · 5,2k läst
·
P
patfred: Inte så mkt action här men här kommer iaf en uppdatering på planlösning på nedervåningen. [bild]
5 svar · 2,4k läst
·
jarlh
jarlh: Mitt minne av trappa till övervåningen direkt innanför ytterdörren är att jag ofta fick blöta strumpor.
2 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.