Hej,

Vi har länge funderat på att göra våra 3 sovrum till 2.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där de röda handritade linjerna går visar de nuvarande väggarna, och således 3 rum.
Master Bedroom blir 2800x6600mm (18.5m2) och grabbens sovrum blir 3200x4700mm (15m2)
Båda rummen blir ganska mycket större, men frågan är om 2800mm bredd på vårt långsmala rum känns konstigt?
Vi tänkte sätta garderober med skjutdörrar i båda ändarna av rummet, men endast högra garderoberna är inritade.
Vi har också som förslag att flytta grabbens garderober från toalettväggen till angränsande vägg mot vårt sovrum.

Förslag, input, synpunkter mottages gärna :)

Ingen?

För att ert rum inte ska kännas långsmalt o konstigt hade jag inrett det som tre rum i rummet. Flytta dörren åt vänster så att den hamnar typ i mitten så kan ni ha sängen där den är ritad (sovavdelning), rakt fram en liten sittgrupp (mysavdelning) och till höger ett typ dressingroom. Mattor och/eller halvväggar kan användas för att markera de olika ytorna.
Grabbens garderober placeras med fördel, som du är inne på, mot ert sovrum (ljudisolering).
Kör på tycker jag =)

vill du lyxa till sovrumsavdelningen så kan du bygga 2 separata badrum, en för varje sovrum. Grabben kan kanske nöja sej med dusch och toa och själva kan ni unna er lite mer spa känsla vid eget sovrum?
Varje badrum kan få ha ingång från sovrummet .
Kanske fundera på byte av rummen med sonen och omfördela ytor? Ska man ändra så ska man få det inte bara rymligare men också bekvämare, tycker jag
gaia

Tack för era svar. Badrummet är nyrenoverat (2år) för +130tkr, så det lämnar vi oförändrat.
Iden med ett extra lyxigt badrum känns roligt, helt genomförbart, men lite onödigt. Vi är bara 3 i familjen, har redan för gott om utrymme i huset som är på 240m2 totalt.
Så det är därför iden kom upp att vi aldrig kommer behöva 3 sovrum på övervåningen, utan istället omfördela ytan till 2 riktigt bra välplanerade sovrum. Byte av sovrum är fullt möjligt, likaså att planera om de 3 rummen totalt :)

Tankarna på planeringen ovan har funnits en längre tid, men vi har aldrig riktigt kommit till skott att dra igång arbetet eftersom vi inte behöver mera yta i något av rummen egentligen. Rummet uppe till höger används inte idag utan är bara ett rum som samlar onödigt skräp som vi inte använder. Så det hade varit roligare att i alla fall använda den ytan till något bättre så att säga.

Det kommer kanske fler idéer från någon?

En annan idé är ju att ni flyttar in i det övre högra rummet och så delar ni mittenrummet i två lyxiga klädkammare/walk-in-closets...?
Fundera lite i banorna vad ni gillar att göra/skulle känna vara lyxigt/alltid har saknat så kanske det blir lättare att fördela utrymmet.

Vet inte hur aktuell den här tråden är, det var ju ett par månader sedan något hände. Men en sak reagerar jag lite på när jag ser skissen, som jag har erfarenhet av själv. Sovrummet i min lägenhet är runt 270 brett där sängen står, och den står med långsidan åt det hållet.Tidigare kändes det som en ganska smal passage, när man skulle förbi fotändan på sängen. Detta var dock inget större problem, eftersom jag sällan hade saker att göra på den sidan sängen, men ändå. Sängen var då enbart en madrass, alltså 200 lång. Nu har jag nyligen installerat ett par nya madrasser, med en sängstomme, som bygger på 8-10 cm. Nu blev det riktigt trångt!

Det jag menar, är att ett rum som är 280 brett, kan "lida" ganska mycket av att ha en säng som tar upp 200(+) cm. Inte mycket att göra åt i min lägenhet, men när ni tänker er en omfattande flytt av väggar, och har så många kvadrat att röra er på, känns det lite tråkigt att ha sängen som en flaskhals mitt i rummet, särskilt om ni tänkt ha garderober även mot den vänstra väggen.
Jag har dock inga konkreta förslag på en ändring av planlösningen, utan tänkte bara ge mina 2 cent om att det kan bli smalare än man tror...

Har också missat den här tråden, och vill på en gång säga: Inte garderober på båda kortväggarna! Då läser ni möbleringen alldeles för mycket. För mig är det mer eller mindre givet att ha sänggaveln mot ena kortväggen. Istället för garderober på båda väggarna rekommenderar jag två rejäla klädkammare, en för honom och en för henne.
Klädkammare har fördelen att bara ha en dörr vilket ger mer vägg att möblera efter.

Lite mot-argument (såna är jag bra på :) ):

Allt beror ju på hur tiden utvecklas, hur familjen förändras och vanorna med den.

Kan vara lite synd att "ta bort" ett sovrum bara för att det nu står tomt.
Rätt som det är har ni en släkting som behöver bo hos er länge.
Eller husfar och husmor vill ha separata sovrum pga snarkningar, olika dygnsrytm, lättstördhet eller annat.

(Minns själv när jag var liten och vi bodde i Göteborg. Plötsligt kom farmor från Stockholm och bodde hos oss ett år.
Gick ju bra med pappa, mamma, store-, lillebror och farmor i en tvåa :p )

Fast det beror ju på hur huset ser ut för övrigt förstås.
Ser ut att vara dörrar ut till de två övre rummen. Är allt i markplan?

PS
Glömde skriva:
Det jag menar är att sovrummen har helt OK storlek som det är,
så varför gödsla med yta på rum där man ändå mest ligger och sover.

Redigerat:
Man kanske kan stjäla lite av hallen när man håller på?
pl.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för era svar. Hade nästan glömt bort denna tråden själv.
Ombyggnationen har inte startat ännu eftersom vi inte är helt nöjda med vårt eget förslag.
@Finndjävel: ditt förslag är inte så tokigt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.