4 939 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Behövs två entréer, borde väl räcka med en?
Hej
Sitter och skissar på en planlösning som bara har en entré. I direkt anslutning till hallen finns tvättstugan, och väldigt nära finns en WC.
De flesta planlösningar har ju två entréer.
Kommer jag sakna den andra entrén?
Känns enklare (och är billigare) att bara ha en entré.
Utöver entrén kommer det dock finnas en utgång från vardagsrummet till uteplats.
Om det spelar roll är detta en 135 m2 enplanare i rektangulär form, entrén är på kortsidan. Kommer inhysa familj på fyra pers.
Sitter och skissar på en planlösning som bara har en entré. I direkt anslutning till hallen finns tvättstugan, och väldigt nära finns en WC.
Utöver entrén kommer det dock finnas en utgång från vardagsrummet till uteplats.
Om det spelar roll är detta en 135 m2 enplanare i rektangulär form, entrén är på kortsidan. Kommer inhysa familj på fyra pers.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Osäker, men handlar det inte om att det skall finnas två vägar ut, av brandskyddsskäl?
Intressant tanke, har googlat lite snabbt och hittar inget uppenbart krav på detta, men det får man såklart kolla upp mer. I min planlösning finns altandörr i vardagsrummet, så förhoppningsvis uppfyller det eventuella krav på två utgångar.
Redigerat:
kolla på eksjöhus prio 1 och mammuthus stjärnfall. Det är hus med bara 1 entré och den är på kortsidan.
Du kommer väl att ha altandörr?
https://www.eksjohus.se/husmodeller/hus/prioett/#.VwYK3_mLSUk
http://www.mammuttikoti.fi/se/husmodeller/thdenlento/
personligen skulle jag vilja ha en groventre till tvättstuga eller tvättstugan i direkt anslutning till huvudentrén.
Du kommer väl att ha altandörr?
https://www.eksjohus.se/husmodeller/hus/prioett/#.VwYK3_mLSUk
http://www.mammuttikoti.fi/se/husmodeller/thdenlento/
personligen skulle jag vilja ha en groventre till tvättstuga eller tvättstugan i direkt anslutning till huvudentrén.
Japp det finns altandörr, la till info om det i mitt inlägg. Båda de planlösningar du hänvisar till har dock 3 eller fler dörrar ut, inklusive altandörrar, i min finns det ju bara 2.
Edit: Eller du kanske inte refererade till brandskyddskrav utan bara tipsade om planlösningar att inspireras av? Tack i så fall.
Edit: Eller du kanske inte refererade till brandskyddskrav utan bara tipsade om planlösningar att inspireras av? Tack i så fall.
Det är väldigt praktiskt med en groventre när man har småbarn, hund eller trädgårdsleriga stövlar. Även om behovet inte finns hos dig just nu är det inte dumt att tänka ett snäpp längre - huset kommer antagligen säljas någon gång i framtiden. Jag har litet hus och använder groventren när jyckens tassar är lortiga. Det blev inte mycket dyrare: förstärkt glasad, terrassdörr med riktigt ASSAlås och kopplat till larmet. Inte ens huvudentren är utrustad med "ytterdörr" - man ser ju ändå in i huset med stora glaspartier.
Vi har inte öppnat dörren till groventren (tvättstugan) på flera år... Skulle lika gärna kunna ersätta dörren, som har ett litet fönster, med ett stort fönster.
Andra ytterligheten är ju de som alltid går in genom groventren, och även släpper in besökare den vägen. Då kan man ju ta ta bort finingången. Mitt emellan finns säkert många som nyttjar båda ingångarna.
Bäst tycker jag en entré blir där det finns gott om plats att ställa skor och hänga ytterkläder direkt innanför.
Andra ytterligheten är ju de som alltid går in genom groventren, och även släpper in besökare den vägen. Då kan man ju ta ta bort finingången. Mitt emellan finns säkert många som nyttjar båda ingångarna.
Bäst tycker jag en entré blir där det finns gott om plats att ställa skor och hänga ytterkläder direkt innanför.
Jag tror att det handlar om vilka vanor, jobb, familjemedlemmar man har om behovet finns av en grovingång. Vi har haft hus både med och utan, har aldrig saknat eller använt groventren. Men vi har inte hundar, grovisjobb eller bor på bondgård.
Vi har bara en entré men 2 altandörrar, groventrén tyckte han som ritade att vi skulle ha i vårt inglasade uterum så det plockade vi bort helt, nackdelen i vårt fall är att man får gå 20 meter längre för att komma till ytterdörren, vilket verkar vara väldigt jobbigt för många nu för tiden, fördelen är att varken dörrförsäljare eller annat orkar gå dessa extra meter och hoppar helt enkelt över vårt hus.
På sommarhalvåret funkar uterummet ofta som entré istället.
På sommarhalvåret funkar uterummet ofta som entré istället.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Låter så likt oss.Enselic skrev:Hej
Jag ritade in en groventré in i vår lilla tvättstuga.
När vi typ började bygga hade jag alltmer funderat på hur vettig den egentligen var.
Vi har, precis som för dig, nära till både tvättstuga och toa från den vanliga entrén.
Den inritade grovisen ledde inte åt något vettigt håll, inte där man vill hänga tvätt, inte närmare parkering eller garage än vad den vanliga entrén är.
Det som kanske mest fällde avgörandet var att det redan kändes lite väl trångt i tvättstugan, och det gick inte riktigt att utöka det utrymmet utan att rita om hela huset.
Så tanken på att slippa dörr, kommunikationsyta, och istället få mer bänkyta, underskåp, mera kunna få all ytan där till bara tvättstuga vann liksom ganska lätt när vi väl började ev tänka bort groventrén.
Så det blev ett högt placerat fönster där dörren skulle varit. Ett ca 1 meter brett, 4-5 dm högt.
Jag har nog aldrig saknat den där groventrén, men istället rätt ofta glatt mig åt att den inte finns där och tar plats när tvättkaoset är som värst.
Men vi har inte hund, häst eller lantgård heller.
Och skulle det öht ha fungerat med en groventré där så skulle det varit tvungen att finnas någon kvm extra yta i det utrymmet. Som det nu är (1,8x3,5m) så hade man nog mest blivit förbannad på att vara tvungen att klämma in sig där med smutsiga kläder/skor/hund tillsammans med all ren och smutsig tvätt och maskiner och arbetsbänkar.
Grovis eller inte, är nog ett väldigt individuellt val och behov.
Men bara att du börjat fundera över dess vara är kanske ett tecken på att du inte behöver någon.
Jag tycker att en groventre i tvättstugan verkar vara en rätt dålig idé. I tvättstugan har man ju en massa ren tvätt - där skulle jag inte vilja dra in en massa smuts. Jag skulle hellre satsa på en ingång där det fungerar att komma in både smutsig och ren. Även om man anser sig ren så är det ju lätt hänt att man drar in slöslask, lera mm.
Jag tänker mig att man ska ha ett ordentligt skrapgaller utanför som tar bort den värsta skiten, kanske en trädgårdsslang utomhus så man kan spola av sig själv eller en lerig hund eller blåsa sig ren med tryckluft (så gör man på golfbanor), en rejäl entrematta på ett klinkrat golv med golvvärme, en dammsugare när till hands, eluppvärmda handsk- och mösshyllor osv. Tycker man att sånt inte hör hemma i en finingång placerar man det bakom skjutdörrar eller liknande.
Det kanske till och med vara vettigt att lägga en grovtoalett vid hallen, så att det är lätt att gå på muggen om man är ute.
Jag tänker mig att man ska ha ett ordentligt skrapgaller utanför som tar bort den värsta skiten, kanske en trädgårdsslang utomhus så man kan spola av sig själv eller en lerig hund eller blåsa sig ren med tryckluft (så gör man på golfbanor), en rejäl entrematta på ett klinkrat golv med golvvärme, en dammsugare när till hands, eluppvärmda handsk- och mösshyllor osv. Tycker man att sånt inte hör hemma i en finingång placerar man det bakom skjutdörrar eller liknande.
Det kanske till och med vara vettigt att lägga en grovtoalett vid hallen, så att det är lätt att gå på muggen om man är ute.
Tack för all input. Jag har nu beslutat mig för att två entréer är bra att ha ändå, speciellt om de är på olika sidor av huset. Jag har lagt upp planlösningen jag har tagit fram i en ny tråd, ni får jättegärna kommentera: Rektangulär enplanare 135 m², hittar ni brister?
Klicka här för att svara