Övrigt Off Topic
DataJonny: [citat] 20 timmar med 50Wh blir 1000Wh (1kWh)
Janus82: Du skriver den i en annan cell i Excelarket. Formeln tittar på på cell A1 och presenterar det ändrade resultatet i den nya cellen. Då är det bara att kopiera in formeln neråt i samma kolumn så att du även justerar cell A2, A3 osv.
Dilato: [citat] IRLZ44N Logic level mosfet som kan styras med TTL-nivåer (5V). Grym FET som klarar 41A, 55V och styrs med 5V. I din applikation behöver du ingen kylfläns (för den lilla ström som går genom FET:en värmer inte upp), två resistorer på Gate (en typ 10K till jord för att se till att avstängd är avstängd, en till i serie med knappen 6V.
BirgitS: Då passar ju en promenad över östra Södermalm bra. Förutom det jag skrev förut så ska man ju gå ut på Erstaberget (Fjällgatan) och titta ut över Stockholms inlopp. Innan Södermalm kan man gå till Galgbacken (och känna rysningar och glädjen över att inte leva på den tiden), Skanskvarnen och kolerakyrkogården. Allt eftersom man går kan man med mobilen slå upp på Wikipedia och
JacobH_: Den runda prylen är en slangvärmare. Golf Mk6 har ett element som ser ut som insidan av ett konvektorelement. Den styrs av ECM (eller ECU om man föredrar de namnet). Så för att kolla felkoder eller köra ”självtester” används samma läsare/program som för resten av bilen. Separat läsare är det bara när man har bränslevärmare från eftermarknad som tex Webasto. Om man inte har en
nallepu: När jag är i skärgårdshuset som jag delar med några vänner brukar vi inte slå på kylskåpet ens på sommaren. Vi har en stor låda som vi fyllt med ca 50 kilo salt. Och när vi vill förvara kylvaror svalt ställer vi ner varorna ovanpå saltet och när vi tar fram smöret är den båda kall och kylskåpskall. Funderade på vad är det som gör att lådan med salt är mycket kallare än
TheGame: :surprised::love::heart::rofl::crysmile::p:cool:(y);):D:thinking::sweat::):oops::geek::rolleyes::whistle::cry::confused::(:mad::devilish::sleep::giggle::worried::sick::lying::dizzy::seenoevil::coffee::beer::ok::strong::poop::thumbdown: :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::crysmile::crysmile::crysmile:
Thomas_Blekinge: [citat] Då skulle det räcka med den övre behållare. Men vilken funktion skulle den undre ha då?
ClasseClas: Till Uyuni går det att köpa till en fjärrkontroll där det går att dimra ljuset i 3 steg. Utan fjärr så ställs ljuset i läge "mellan". [bild] https://www.ljustema.se/antikljus/27273-uyuni-fjaerrkontroll-till-batteridrivna-ljus-5708311300219.html Kostar under 50 kronor på olika ställen. Vi köpte några Uyuniljus nyligen. De är mer verklighetstrogna är andra ljus. Hållbarhet och
Kurtivan: [citat] De första två kategorierna är nog märkta här men de med tre- eller fyrställigt nummer finns inte.
Lärospånet: Hemtjänsten har nåt i den vägen för att kunna via pluppen skanna in att de har besökt sin brukare, men då sitter de nog på insidan vanligtvis.
Eriksgatan: [citat] Funderar nästan på att bli ett fan och samla ihop ännu mer pengar att ge henne till fler injektioner, bara för att få se hur långt detta kan utvecklas. Den dag hon råkar hicka och sväljer huvudet tar det väl slut... :crysmile:
hahalj: Vi förvarar tavlan i förrådet när den inte används, det är där den blir skev pga fuktigheten. Men en kvalitetstavla limmad på en formstabil skiva av nåt slag, ska testa det framåt våren. Tack för tipset!
TheGame: Vadå var det inte 5G som orsakade Corona? Ja just ja Corona visade sig bara vara fake för att kunna spruta in spårbara ämnen i oss. Jag blir sjuk varje dag när jag ser mobilmaster där långt borta i horisonten. Internet fungerar dåligt hemma för jag var tvungen att stoppa routern i en aluminiumlåda. Borta tänderna är också dåligt, man får cancer av fluor så jag petar tänderna med
tommib: Precis som myrstack och cpalm säger så försvann lidingöregeln i samband med att norra länken öppnade. Nu betalar man för varje passage, oavsett tidigare passager, i alla betalstationerna tills man kommer upp i maxbeloppet 135 kr/dygn (105 kr/dygn under lågsäsong). https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Trangselskatt-i-stockholm/tider-och-belopp/
Lutte: [citat] En gammal kollega fick också en bit som började rosta i ögat men däremot klarade han sig utan permanent försämrad syn. Jag är notoriskt dålig på att använda skyddsglasögon, men även under snart 20år så har jag bara fått skrapa 1gång. Men har alltid mitt safety squint när jag kör. Har dock lyckats få en "rejäl" droppe smält rostfritt stål i ena ögat, det kändes kan
janwide: Forumfolk som inte lämnar tillbaks tråden de lånat är väldigt irriterande ;)
Torbjörn Lindholm: Säljaren har kopplat loss kabeln och det var fem kablar, vilket då skulle innebära 3-fas.
joasag: Börja med att spraya vatten på. Om repan försvinner så är repan endast ner i klarlacken. Om den inte försvinner så är det djupare men det går ändå att lösa. Följande härliga repor kom jag ut till efter ett besök i affären. (smutsig bil). [bild] Jag började med att våtslipa ner försiktigt med 1500-kornigt slippapper. Därefter tog jag reda på vilka repor som gick genom både
sunqan: [citat] eftersom ändring av vilket namn av de befintliga namnen som ska vara tilltalsnamn inte ändrar ordningen på namnen, och det inte heller finns någon markering vare sig i pass, nationellt id-kort, körkort eller annan id-handling som visar att ett av förnamnen är s.k. tilltalsnamn, så är det en ändring som saknar betydelse för dessa och de befintliga behöver inte bytas ut. Om man
Lägga undan pengar i inflationstider, renovera hus på landet och investera i energibesparande teknik
BSOD: Om en investering i en värmepump ger högre avkastning jämfört med räntan på bankkontot, även när man tar hänsyn till livslängd/service/reparation så är det ju bättre att investera i värmepumpen än att spara pengarna. Däremot så har jag svårt att se ny bil, nytt kök ny soffa etc. Som en "investering". Då kan jag tycka att sparkontot ska fyllas först, och därefter betalas
Öckeröhus: [citat] hehe, se där. Då kanske han kör runt i sin golfbil då :D
TorpAnders: [citat] Köp en magnet, jag har en äldre variant sedan 17 år. Megamagnet 75 X 28 mm. Lyfter 300kg. Funkar klockrent och prisvärd. Du får upp spik som ligger på och i backen. Jag har min i ett starkt snöre och pendlar den i sidled några cm över backen och ca 1,5 brett per medan man sakta går framåt. Spikar och allt annat magnetisk bokstavligen hoppar upp ur backen.
Kurtivan: Nä, live kan man kanske inte begära, men i övrigt fungerar det mig på de flesta kanaler jag använder.
anders07: Jag har en Volvo XC40 Recharge nu, rätt trevlig bil, men klarar inte riktigt 40 mil på vintern. Ok förmånsvärde dock!
Anonymiserad 156538: [citat] Tydligen ingen varken från miljöpartiet eller sosseriet som sett serien, märkligt då det brukar vara den typen av figurer som tycker SvT är så himla bra.
Dan_Johansson: Jag gjorde samma resa för något år sen ungefär, och det slutade med att jag köpte den här; https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5242541 Har funkat utmärkt än så länge ... Nu kostar den ju dock en tusenlapp mer än jag gav, så frågan är väl om den är prisvärd nuförtiden .. Edit: både trådlös och hyfsade foton var våra krav .. bilderna duger utmärkt för tonåringarna att