Så kan man inte säga generellt. Många hyrsläp har ju kraftigare axlar osv än vad registreringen kräver, men så är det ju inte generellt. Mitt släp har tex en totalvikt på 3000kg och har två 1500kg axlar. Lite marginal finns det förstås där utan att något blir krokigt (råkar jag veta), men *mycket mer* vet jag inte om det är rätt ordval....M maria01 skrev:
dom flesta släppen på svenska vägar klarar betydligt mer en vad max vikten är påMathiasS skrev:
Så kan man inte säga generellt. Många hyrsläp har ju kraftigare axlar osv än vad registreringen kräver, men så är det ju inte generellt. Mitt släp har tex en totalvikt på 3000kg och har två 1500kg axlar. Lite marginal finns det förstås där utan att något blir krokigt (råkar jag veta), men *mycket mer* vet jag inte om det är rätt ordval....
samma släp som säljs i sverige och andra länder men enda skillnaden är vad svenska staten säger inte vad tillverkaren säger
1) Att generellt säga att alla släp klarar mer stämmer inte. Billiga 750-kilossläp i tunn plåt klarar inte mycket överlast innan dom knäcks vid närmsta potthål.
2) Att många släp är registrerade för lägre lastvikt än dom tekniskt sett är byggda för har inget med vad "svenska staten säger" att göra. Det beror i de allra flesta fall på att man vill hålla nere totalvikten så att man får dra släpet med en normal personbil och B-körkort.
2) Att många släp är registrerade för lägre lastvikt än dom tekniskt sett är byggda för har inget med vad "svenska staten säger" att göra. Det beror i de allra flesta fall på att man vill hålla nere totalvikten så att man får dra släpet med en normal personbil och B-körkort.
Övertyga mig med några exempel. Att det säljs många släp som reggas med lägre totalvikt än vad de skulle behöva ha är sant, men det betyder inte att svenska regler hindrar en högre klassning - det handlar bara om att anpassa släpet till den körkortsbehörighet man har. Det är inte svenska staten som bestämmer vilken last en Alco-kober axel klarar, det är samma i hela EU.M maria01 skrev:
Jag ser inget som tyder på att du har rätt.
Ne. Där har du fel.M maria01 skrev:
Visst finns det släpvagnsmodeller som kan reggas med allt emellan 1000kgoch 2500 kg totalvikt utan att konstruktionsmässigt ha några skillnader. MEN nu handlade det om ett 750kg släp. De är ofta lättviktskonstruktioner gjorda för att kunna reggas som just 750kg, med extremt låg egenvikt för att ha nån lastförmåga kvar. Släp på 750kg får dessutom säljas som obromsade, vilket de tyngre släpen inte får.
Så att överlasta ett 750 kg släp med 80% kan man inte vifta bort på det där sättet. Det är rent kriminellt och fullt rimligt att rycka körkortet för
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
På mitt Fogelsta L0750u så sitter det tydligen ”1000kgs”-axlar och visst designas allt med en viss säkerhetsfaktor(tex 1,25x enligt maskindirektivet och Eurocode har väl 1,5x), men man bör nog inte se det som en möjlighet 
Jag överlastar inte och försvarar inte att det görs.
Med det sagt:
Det skiljer en hel del mellan olika 750-kärror.
Har själv två bromsade varav ett utköpt som tidigare hyrsläp. Det tål nog att tappas från ett flygplan utan att vika sig.
Men mycket som säljs idag är bara obromsat "smäck".
Med det sagt:
Det skiljer en hel del mellan olika 750-kärror.
Har själv två bromsade varav ett utköpt som tidigare hyrsläp. Det tål nog att tappas från ett flygplan utan att vika sig.
Men mycket som säljs idag är bara obromsat "smäck".
Jag har nog ett av dess obromade "smäck" släp.M MagHam skrev:
Skulle aldrig i h-vete komma på iden att överlasta skiten. Den knäcks ju!
Det är där denna typ av släp kommer in i bilden, https://www.blocket.se/annons/orebro/neptun_nordica_n7/100034427tveksamt skrev:
Obromsad boggi med två 750kg axlar.
Detta är struntprat.M maria01 skrev:
Om du håller dig i närheten av vad axlar och kopplingsannordning är specade till så kommer det gå bra. lägger du 3000kg på en 1500kg axel så kommer det inte gå bra. Konstigare än så är det inte. De flesta släpen är inte registrerade med en lägre totalvikt än de har axlar osv till. Hyrsläp har det rätt ofta.