C
R Raggarn84 skrev:
Okej.. men sen är ju frågan hur det är med drivmedel...
Drivmedel ingår inte i bilförmånen (däremot det mesta annat).
Så betalar företaget drivmedel för privata resor blir det förmånskatt på det.
Alternativt att du betalar drivmedel privat för tjänsteresor och får ersättning som är skattefri upp till ett visst belopp.
Eller att var och en betalar för sitt.
Allt enligt körjournal.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Drivmedel ingår inte i bilförmånen (däremot det mesta annat).
Så betalar företaget drivmedel för privata resor blir det förmånskatt på det.
Alternativt att du betalar drivmedel privat för tjänsteresor och får ersättning som är skattefri upp till ett visst belopp.
Eller att var och en betalar för sitt.
Allt enligt körjournal.
Jo, jag vet att drivmedel inte ingår i förmån för privata resor.. jag skrev bara att det finns drivmedelförmån, alltså företag betalar för drivmedel och man får räkna 1,2 för privata
 
Använder du bilen endast till arbetsresor så förmånskbeskattas du inte. Om du har varierande arbetsplatser får du ta bilen hem. Det är det vanligaste i byggbranchen. Blir dock problem om du börjar varje dag på kontoret.

Kör du egen bil skall du ha 18,50:- i reseersättning. Se byggavtalet s.77

https://www.byggnads.se/siteassets/kollektivavtal/byggavtalet-2020.pdf
 
ronolo ronolo skrev:
Använder du bilen endast till arbetsresor så förmånskbeskattas du inte. Om du har varierande arbetsplatser får du ta bilen hem. Det är det vanligaste i byggbranchen. Blir dock problem om du börjar varje dag på kontoret.

Kör du egen bil skall du ha 18,50:- i reseersättning. Se byggavtalet s.77

[länk]
Jag tillhör inte byggnads utan fastighet, skriver ju milen på deklaration men de sägs ju ska ändra reseavdrag i framtiden
 
  • Gilla
norsketom
  • Laddar…
C
R Raggarn84 skrev:
Jo, jag vet att drivmedel inte ingår i förmån för privata resor..
Ah, så frågan var enbart om det är värt det?
Tja, ignorerar du företagets plånbok och bara ser till dig själv tjänar du ju lite på det. Ser man det som något man gör tillsammans är det netto så klart inte värt det.
 
C cpalm skrev:
Ah, så frågan var enbart om det är värt det?
Tja, ignorerar du företagets plånbok och bara ser till dig själv tjänar du ju lite på det. Ser man det som något man gör tillsammans är det netto så klart inte värt det.
Är väl självklart att jag tänker på mig. Företagets plånbok får ju de på kontoret fixa på faktura till kunder så det går ihop, det är ju inte riktigt mitt problem så länge jag jobbar och drar in pengar till företaget..
 
  • Gilla
Nicro
  • Laddar…
C
R Raggarn84 skrev:
Är väl självklart att jag tänker på mig.
Jo, jag har noterat när ämnet varit uppe tidigare att många är av åsikten att företagets kostnader är företagets problem och därmed fullständigt irrelevanta i sammanhanget.

Så jag skall inte försöka övertyga någon, utan jag noterar bara att om företaget har en hundralapp man vill ge till en anställd så finns det mer eller mindre effektiva sätt att göra det på, om man ser till hur stor del av hundralappen som hamnar i den anställdes plånbok. Och drivmedelsförmån (och för den delen förmånsbil) är inte ett särskilt effektivt sätt. Så att man är medveten om det. Sen får var och en dra sina egna slutsatser utifrån det.
 
Redigerat:
Jobbigt att hålla på med körjournal och logga resor och km (du måste logga både privata och tjänsteresor) men med dagens km-ersättningar och du kan ta bränslet på företaget och sen bara förmånsskatta på privatresor ska det bli en liten vinst för dig...
 
anders07 anders07 skrev:
Jobbigt att hålla på med körjournal och logga resor och km (du måste logga både privata och tjänsteresor) men med dagens km-ersättningar och du kan ta bränslet på företaget och sen bara förmånsskatta på privatresor ska det bli en liten vinst för dig...
Hur kan det bli vinst när man får betala bränslekostnad x 1,2 istället för ordinarie pris om man kör egen bil? Ingen kritik, bara nyfiken.
 
anders07 anders07 skrev:
Jobbigt att hålla på med körjournal och logga resor och km (du måste logga både privata och tjänsteresor) men med dagens km-ersättningar och du kan ta bränslet på företaget och sen bara förmånsskatta på privatresor ska det bli en liten vinst för dig...
Volvo On Call har bra möjligheter att göra det enkelt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.