Drivmedel ingår inte i bilförmånen (däremot det mesta annat).R Raggarn84 skrev:
Så betalar företaget drivmedel för privata resor blir det förmånskatt på det.
Alternativt att du betalar drivmedel privat för tjänsteresor och får ersättning som är skattefri upp till ett visst belopp.
Eller att var och en betalar för sitt.
Allt enligt körjournal.
Jo, jag vet att drivmedel inte ingår i förmån för privata resor.. jag skrev bara att det finns drivmedelförmån, alltså företag betalar för drivmedel och man får räkna 1,2 för privataC cpalm skrev:Drivmedel ingår inte i bilförmånen (däremot det mesta annat).
Så betalar företaget drivmedel för privata resor blir det förmånskatt på det.
Alternativt att du betalar drivmedel privat för tjänsteresor och får ersättning som är skattefri upp till ett visst belopp.
Eller att var och en betalar för sitt.
Allt enligt körjournal.
Använder du bilen endast till arbetsresor så förmånskbeskattas du inte. Om du har varierande arbetsplatser får du ta bilen hem. Det är det vanligaste i byggbranchen. Blir dock problem om du börjar varje dag på kontoret.
Kör du egen bil skall du ha 18,50:- i reseersättning. Se byggavtalet s.77
https://www.byggnads.se/siteassets/kollektivavtal/byggavtalet-2020.pdf
Kör du egen bil skall du ha 18,50:- i reseersättning. Se byggavtalet s.77
https://www.byggnads.se/siteassets/kollektivavtal/byggavtalet-2020.pdf
Jag tillhör inte byggnads utan fastighet, skriver ju milen på deklaration men de sägs ju ska ändra reseavdrag i framtidenronolo skrev:
Använder du bilen endast till arbetsresor så förmånskbeskattas du inte. Om du har varierande arbetsplatser får du ta bilen hem. Det är det vanligaste i byggbranchen. Blir dock problem om du börjar varje dag på kontoret.
Kör du egen bil skall du ha 18,50:- i reseersättning. Se byggavtalet s.77
[länk]
Är väl självklart att jag tänker på mig. Företagets plånbok får ju de på kontoret fixa på faktura till kunder så det går ihop, det är ju inte riktigt mitt problem så länge jag jobbar och drar in pengar till företaget..C cpalm skrev:
Jo, jag har noterat när ämnet varit uppe tidigare att många är av åsikten att företagets kostnader är företagets problem och därmed fullständigt irrelevanta i sammanhanget.R Raggarn84 skrev:
Så jag skall inte försöka övertyga någon, utan jag noterar bara att om företaget har en hundralapp man vill ge till en anställd så finns det mer eller mindre effektiva sätt att göra det på, om man ser till hur stor del av hundralappen som hamnar i den anställdes plånbok. Och drivmedelsförmån (och för den delen förmånsbil) är inte ett särskilt effektivt sätt. Så att man är medveten om det. Sen får var och en dra sina egna slutsatser utifrån det.
Redigerat:
Jobbigt att hålla på med körjournal och logga resor och km (du måste logga både privata och tjänsteresor) men med dagens km-ersättningar och du kan ta bränslet på företaget och sen bara förmånsskatta på privatresor ska det bli en liten vinst för dig...
Hur kan det bli vinst när man får betala bränslekostnad x 1,2 istället för ordinarie pris om man kör egen bil? Ingen kritik, bara nyfiken.anders07 skrev:
Volvo On Call har bra möjligheter att göra det enkelt.anders07 skrev:
Klicka här för att svara
