6 616 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Betalat med kort men fått kreditupplysning från Klarna?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
nä vad jag vet syns inte dessa enkla upplysningar alls. Det är bara nivåerna över det som påverkar ens kredit på det viset.C cpalm skrev:
Nja, det där är en sanning med modifikation.C cpalm skrev:
När det görs en kreditprövning mot ett visst belopp så lagras det precis som du säger och ett "onormalt" antal sökningar är en varningsflagga.
Men, den enklare formen av kreditupplysning som enbart efterfrågar om man har något aktuellt skuldsaldo eller anmärkningar rapporteras inte vidare till övriga sökande på det viset. De är bara synliga för den som gjort sökningen och den som sökningen gjordes på.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Vid de lägen där jag nyttjat klarnas tjänster som innebär någon form av kredit (hatar deras gränssnitt) så har de tagit en sådan, ja. Men när de enbart är betalningsförmedlare och man gör en direktreglering via bank eller kreditkort så har det inte varit en full upplysning.C cpalm skrev:
Det står såhär på min kreditupplysning:
"Syftet med en kreditupplysning är att ge våra kunder den informationen de behöver för att fatta ett kreditbeslut. Exempel på kreditbeslut kan vara att bevilja lån eller att godkänna köp på faktura."
Sen visar Klarna två exempel. Antar att andra exempel står i det finstilta då?
"Syftet med en kreditupplysning är att ge våra kunder den informationen de behöver för att fatta ett kreditbeslut. Exempel på kreditbeslut kan vara att bevilja lån eller att godkänna köp på faktura."
Sen visar Klarna två exempel. Antar att andra exempel står i det finstilta då?
Det står på kopian man får i brevlådan att det är en kopia på de upplysningar som lämnats, så man får väl utgå från att den avspeglar vad frågeställaren begärt. En s.k. mikroupplysning som inte syns i historiken innehåller bl.a. inga upplysningar om inkomst, fastighetsinnehav, m.m.S Stefan1972 skrev:
P.s. men det är sant, då handlar jag alltid på faktura via Klarna = de facto kredit. TS kreditupplysning kanske är av mikrotypen...?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
tror som sagt inte att det man får i lådan själv är nå annorlunda beroende på vilken typ av upplysning det är. Har inte sett nån skillnad på de själv iallafall även om det är många år sen jag sökte nån riktig kredit. De som söker upplysning använder ju bara de uppgifter de behöver. Sen vad man får i lådan kan ju vara mer uppgifter. Det är ju inte så att de som söker en kreditupplysning får samma brev.C cpalm skrev:
Förstår precis vad du menar och säger inte att du har fel.S Stefan1972 skrev:
Men det är i så fall en väldigt konstig tillämpning av begreppet kopia som i "detta är din kopia på de upplysningar vi lämnat om dig" som brevet brukar inledas med.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
ja jag är ingen expert i ämnet och brukar sällan öppna de jag får utan slänger dem bara. Men vad jag minns så står min inkomst och fastigheter med i de jag fått och sen om det finns nå upplysningar hos fogden då. Kommer typ 5st om året från de som tar nya varje år.C cpalm skrev:
Klicka här för att svara