Eftersom Byggahus har svar på allt 
Jag är trött på stekpannor som blir konvexa och där beläggningen flagar. Jag vill ha en som tål allt; maskindisk varje dag, bli glömd på plattan, gå direkt från plattan till under kranen. Finns den?
Jag är trött på stekpannor som blir konvexa och där beläggningen flagar. Jag vill ha en som tål allt; maskindisk varje dag, bli glömd på plattan, gå direkt från plattan till under kranen. Finns den?
Låter som rostfri stekpanna med minst 3 lager, gärna 5. Igen beläggning. Men då måste du lära dig steka med rostfritt, det kräver färdighet.A arasmus skrev:
Jag har gått över till det på woksidan och det kräver lite ny teknik men något ska man ju lära sig till medelåldern också.
Annars kör jag de Buyers kolstål för vanliga stekpannor och ibland gjutjärn. Men jag gissar att det är just detta som du har tröttnat på, de kräver ju sin skötsel.
För diskmaskinen så blir det rostfritt. Har du induktionshäll går ju allt med beläggning bort.
Vi har kolstål men diskar för hand, lite problem med konvex/konkav vid uppvärmning.
Vi har kolstål men diskar för hand, lite problem med konvex/konkav vid uppvärmning.
Varför går allt med beläggning bort med induktionshäll? Jag har en dyr stekpanna med beläggning som fungerar rätt dåligt med vår induktionshäll, jag har aldrig kopplat det till att det just är en induktionshäll. Så därför är jag lite nyfiken. Annars tycker jag att de buyer är bra, dock tycker jag att vikten på pannan är ett problem.M Mellanbarn skrev:
Gjutjärn skulle jag säga är bäst i de allra flesta fallen, gärna Skeppshult eller Husqvarna.
Efter det någon stålpanna som någon föreslog. De är bra o lättskötta. Rostfritt eller kolstål.
Loppisar är ofta ett bra ställe att hitta schyssta stekpannor o andra bra köksattiraljer. Jag har tex fyndat ett flertal bra köksknivar på loppisar.
Efter det någon stålpanna som någon föreslog. De är bra o lättskötta. Rostfritt eller kolstål.
Loppisar är ofta ett bra ställe att hitta schyssta stekpannor o andra bra köksattiraljer. Jag har tex fyndat ett flertal bra köksknivar på loppisar.
Efter 4 stekpannor på 4 år köpte vi kolstål, i samma veva nämnde någon, "ja belagda pannor förstörs på induktionshäll ".hlph skrev:
Varför går allt med beläggning bort med induktionshäll? Jag har en dyr stekpanna med beläggning som fungerar rätt dåligt med vår induktionshäll, jag har aldrig kopplat det till att det just är en induktionshäll. Så därför är jag lite nyfiken. Annars tycker jag att de buyer är bra, dock tycker jag att vikten på pannan är ett problem.
Är nog som zolt skriver, snabb uppvärmning förstör beläggningen.
Vi tröttnade också på belagda pannor och kör nu med deBuyers kolstål sedan ett antal år. Kräver lite annan stekteknik och skötsel men ångrar inte detta en sekund
. Har funderat på en RF-panna också men inte kommit så långt än 
Jag köpte nyligen en stekpanna från Onyx cookware efter en massa positiva recensioner (dock på Facebook, så jag vet inte om alla dåliga recenserats bort...)
Den skiljer sej en del i design från andra nonstick pannor eftersom den är uppdelad i små hexagoner med rostfria kanter. Nonstickbeläggningen ligger i ”dalarna” på varje hexagon. Den skall diskas ur med varmt vatten och stålull efter varje användning
Jag är inte storligen imponerad efter några dagars användning. Det gick inte att steka pannkakor med bara fett i smeten iaf. Gick iofs att steka ett ägg helt utan fett i pannan. Tydligen skall den bli bättre efter användning sägs det.
Den skiljer sej en del i design från andra nonstick pannor eftersom den är uppdelad i små hexagoner med rostfria kanter. Nonstickbeläggningen ligger i ”dalarna” på varje hexagon. Den skall diskas ur med varmt vatten och stålull efter varje användning
Jag är inte storligen imponerad efter några dagars användning. Det gick inte att steka pannkakor med bara fett i smeten iaf. Gick iofs att steka ett ägg helt utan fett i pannan. Tydligen skall den bli bättre efter användning sägs det.
Jag har en tendens att köra mina stekpannor lite för varma så egentligen borde gjutjärnspanna vara bäst ... men köpte i nyss "Jamie Oliver" edition Tefal.
Just den där termospoten i mitten är underbar för min del. Gör att jag inte kör förvarmt.
Plus att den har betydligt tjockare botten än de flesta andra stekpannor (gjutjärn undantaget) vilket gör att det är mycket lättare att hålla jämn o bra temp. (min spis är lite ojämn i värmen)
Får se hur den håller framöver.
Just den där termospoten i mitten är underbar för min del. Gör att jag inte kör förvarmt.
Plus att den har betydligt tjockare botten än de flesta andra stekpannor (gjutjärn undantaget) vilket gör att det är mycket lättare att hålla jämn o bra temp. (min spis är lite ojämn i värmen)
Får se hur den håller framöver.
Vi har huvudsakligen kört en gjutjärnspanna från skeppshult den senaste tiden, med problemet att pannan är så satans tung att man måste använda två armar och händer för att hantera den.
Nu testar vi ett par pannor från Ronneby Bruk som tillverkar gjutjärnspannor som är tunna i godset. Fick hem dessa häromdagen och det bränner fortfarande fast lite, men jag gissar att det ordnar till sig med tiden.
Vikten är iaf perfekt pannorna går att hantera med en hand.
Nu testar vi ett par pannor från Ronneby Bruk som tillverkar gjutjärnspannor som är tunna i godset. Fick hem dessa häromdagen och det bränner fortfarande fast lite, men jag gissar att det ordnar till sig med tiden.
Vikten är iaf perfekt pannorna går att hantera med en hand.