17 851 läst ·
6 svar
18k läst
6 svar
CTC Panna för lågt tryck
Vintern är här och pannan har börjat jobba.
Satte på elementen igår och märkte att det sista i slingan var till hälften kallt. Jag försökte lufta det men ingen hände. Inatt tänkte jag på att det skvalar lite i elementen.
Nu på morgonen var jag nere i pannrummet och kikade. Trycket är ca 0,35 bar och det är som jag förstår för lågt. Mer vatten tänkte jag, fram med manualen (finns så klart inte). Är helt borta på sånt här kan typ bara lufta element.
Tog bort plåten och kikade lite vilken kran fyller på med vatten? Nått man skall tänka på?
Bilder, hittade ett litet instruktionsblad. Kunde de inte gjort en 1-3 guide fyll på med mer vatten?
http://hoppaloppa.jalbum.net/CTC Panna/
Satte på elementen igår och märkte att det sista i slingan var till hälften kallt. Jag försökte lufta det men ingen hände. Inatt tänkte jag på att det skvalar lite i elementen.
Nu på morgonen var jag nere i pannrummet och kikade. Trycket är ca 0,35 bar och det är som jag förstår för lågt. Mer vatten tänkte jag, fram med manualen (finns så klart inte). Är helt borta på sånt här kan typ bara lufta element.
Tog bort plåten och kikade lite vilken kran fyller på med vatten? Nått man skall tänka på?
Bilder, hittade ett litet instruktionsblad. Kunde de inte gjort en 1-3 guide fyll på med mer vatten?
http://hoppaloppa.jalbum.net/CTC Panna/
CTC manualen finns säkert på deras hemsida.
Leta dig baklänges från expansionskärlet alt följ kallvattenledningen in till pannan o lista ut vad som är vad.
Har du ventiler o rör ovanpå pannan börja leta där
Leta dig baklänges från expansionskärlet alt följ kallvattenledningen in till pannan o lista ut vad som är vad.
Har du ventiler o rör ovanpå pannan börja leta där
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
http://www.ctc-heating.com/enertech/p287/files/Inst_CTC_Electronic.pdf på sidan 5 finns den sökta kranen.
Verkar korkat att man måste göra det med en slang.
Börja med att leta upp en röd liten burk och följ röret från den för är det seriöst installerat bör det sitta en kran någonstan inärheten av den.
Verkar korkat att man måste göra det med en slang.
Börja med att leta upp en röd liten burk och följ röret från den för är det seriöst installerat bör det sitta en kran någonstan inärheten av den.
Hejsan!
Tackar Göran. Hittade ingen kran men en 'nippel' ventil man kunde vrida på. Missade den helt i det mörka pannrummet. Gick verkligen och kliade mig i huvudet en hel dag. Fasen vad jag är puckad. Nu har jag dragit upp trycket till 0,8 bar vad är rimligt efter jag har luftat klart?
// Johan
Tackar Göran. Hittade ingen kran men en 'nippel' ventil man kunde vrida på. Missade den helt i det mörka pannrummet. Gick verkligen och kliade mig i huvudet en hel dag. Fasen vad jag är puckad. Nu har jag dragit upp trycket till 0,8 bar vad är rimligt efter jag har luftat klart?
// Johan
Tackar för beskrivningen! Den ligger nu i skrivaren! Ganska mkt lättare med en manual. 
// J
// J
Beror på temperaturen just nu samt höjden från pannan till översta radiatorerna.observer72 skrev:
Här får du reda på allt:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv
Klicka här för att svara
