1 734 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Skorsten genom stenvägg?
Tjena.
Har skaffat en varmluftspanna till mitt garage.
Behöver nu göra hål i väggen för att dra ut en skorsten.
Vilka regler gäller för skorsten?
Hur får man det säkert och bra?
Väggen är av sten och betong med puts på utsidan.
Röret är 160 mm i diameter.
Jag antar att det inte bara är att bila upp och trycka igenom röret och täta runt?
Har skaffat en varmluftspanna till mitt garage.
Behöver nu göra hål i väggen för att dra ut en skorsten.
Vilka regler gäller för skorsten?
Hur får man det säkert och bra?
Väggen är av sten och betong med puts på utsidan.
Röret är 160 mm i diameter.
Jag antar att det inte bara är att bila upp och trycka igenom röret och täta runt?
ska pannan stå i garaget eller i ett angränsande rum ?
vad kan kommaihåg av tidigare trådar så får man inte ha panna i garge ska inte ens bara vara en dörr imellan utan det ska vara en sluss.
det bästa är å kolla med din sotare.
annars så är det ju bara bila i med röret ca 50 mm isolering å täta
vad kan kommaihåg av tidigare trådar så får man inte ha panna i garge ska inte ens bara vara en dörr imellan utan det ska vara en sluss.
det bästa är å kolla med din sotare.
annars så är det ju bara bila i med röret ca 50 mm isolering å täta
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Ska pannan ska stå i ett "garage" blir det nerslag direkt från sotaren med eldningsförbud om inte den står i ett separat utrymme som är brand klassat.
I ett garage har man eller kan man ha bilar och där får man inte ha någon form av uppvärmning med öppen låga.
I ett garage har man eller kan man ha bilar och där får man inte ha någon form av uppvärmning med öppen låga.
Ok.Göran.W skrev:
Tur att sotaren inte kommer på besök då.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Sotaren är nog det lilla problemet.
Skulle det börja brinna så höjs självrisken i bästa fall till 25% och i sämsta fall uteblir ersättning helt iom det skulle kallas grov oaksamhet att ha en varmlufts panna i garaget som inte är godkänd.
Har du aldrig bilar i garaget kan du säkert anmäla ändrat användnings område till förråd men det får väl gå genom byggnadsnämden då.
Och då blir det helt plötligt ok att ha pannan där utan brand klassning efter besiktning av sotaren.
Skulle det börja brinna så höjs självrisken i bästa fall till 25% och i sämsta fall uteblir ersättning helt iom det skulle kallas grov oaksamhet att ha en varmlufts panna i garaget som inte är godkänd.
Har du aldrig bilar i garaget kan du säkert anmäla ändrat användnings område till förråd men det får väl gå genom byggnadsnämden då.
Och då blir det helt plötligt ok att ha pannan där utan brand klassning efter besiktning av sotaren.
Klicka här för att svara