SamiHus
SamiHus: edit såg nu att det var andra förutsättningar.
9 svar · 10,6k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: https://www.js2partners.com/post/how-to-distress-wood-diy Får bli något sånt här till ytbehandling
9 svar · 3,8k läst
·
jonmo
jonmo: Jag köpte den här: https://www.aktivmiljo.se/produkt/conset-501-19-vagghangt-stativ/ Sen har jag kombinerat med en klaffskiva för att få det nättare när jag inte är hemma. Hittills har jag fällt in klaffen en gång sen årsskiftet :D
10 svar · 10,9k läst
·
P
Pysslarn: Jag har sett Patrick Sullivans, Marc Spagnulos och Stumpy Nubbs videor — i den ordningen. Och känner mig inte det minsta förbryllad, särskilt inte efter att ha sett de två sistas filmer som kommentarer till den första. Ser inte att det skett ett paradigmskifte som säger att ändträ mot ändträfogar är starkaste och bästa sättet att foga samman trä genom att limma det. Det viktiga
8 svar · 4,0k läst
ÅkeSun
ÅkeSun: Jag skulle fästa gångjärnen i skåpet med popnit, men det skulle gå med plåtskruv också
5 svar · 1,4k läst
·
SnällKyckling
SnällKyckling: [citat] Jag har handlat på specialbeslag, extremt låga priser och väldigt trevliga personal. Lägger enormt mycket tid på att hjälpa en välja rätt saker, trots att det kan handla om några billiga beslag. https://www.specialbeslag.se/
7 svar · 1,6k läst
nanowire
nanowire: Jag har med framgång använt matt lack på satinputsade kopparrör. Om du ska ta på rören eller om de utsätts för annat slitage, häller det kanske inte så bra. Om du lackat blir det heller inte bra att putsa igen innan du tagit bort lacken.
2 svar · 3,6k läst
·
Ola C
Ola C: OK, my bad. Märklig konstruktion må jag säga. Har sett det på film nångång men trodde aldrig man använde träklossarna som glidare. [MEDIA=youtube]3i-JcDBq3pU[/MEDIA] (Filmlänk mest för info så alla förstår hur det är tänkt)
4 svar · 1,8k läst
·
E
ergonomen: Ingen aning, kan vara svårt att värma inunder om trät är tjockt tänker jag? Lycka till :)
10 svar · 1,9k läst
·
T
tobias_15: Snyggt !!! Hittar ingen PDF.
12 svar · 40,9k läst
·
E
Ecke1: [citat] Nej, till att börja med kostar de skivorna jag har fått betydligt mindre än de tjockare skivorna. Om det inte kompenseras är det per definition bedrägeri, eller hur? Varför ska jag betala för en dyrare vara och få en billigare? På vilket sätt är det rätt? Två: som påtalats är det mycket besvär med skivor eftersom de säljs i enorma format och är enormt otympliga så jag
8 svar · 2,8k läst
P
pyro: [citat] Precis. Nu är fokus på porslinet, med en stilig hylla som inramning. En oljad hylla hade försökt ta mer plats vilket nog lätt sett plottrigt ut. Blev mycket stiligt så här.
5 svar · 1,8k läst
·
R
Rixost: Nu har jag kontaktat Postnord för att de ska föreslå en lösning eftersom det tydligen är Postnord som förhindrar fastighetsskötaren att byta lådor (de ska tydligen stå i ordning, viktigare än att man når dem), får se vad som händer.
102 svar · 23,9k läst
·
U
Urban R: Den går att montera på en bänk som kan agera som arbetsbänk. Behövs ju alltid bänk yta utefter väggarna.
17 svar · 3,3k läst
H
heimlaga: Ja de är ihopnitade.
3 svar · 2,0k läst
·
Hild
Hild: Snyggt! Precis vad jag letade efter! Har du fler bilder på själva monteringen?
1 svar · 3,4k läst
·
Matti_75
Matti_75: Det beror lite på vilket utseende du tänkt dig. Om du bygger igen med takanslutning så ställer du en 45x95 i framkant o bakkant som du skruvar fast skåpen i, samt i väggen. Om du vill ha öppet upp till tak får du skruva i vägg och rejält i skåpsidorna i framkant
2 svar · 4,3k läst
·
J
johmi: För det första: ett riktigt fint akvarium du har. (y) Gällande din skiss så skulle jag ändra på några detaljer då akvarium är riktigt tunga. I mitten på bänken har du två stående dubbla reglar och vid sidan av dessa två liggade/horisontala reglar både uppe och nere. För att få bättre bärförmåga så skulle jag göra ett urtag i de innre stående reglarna (som går ner till
2 svar · 3,0k läst
·
Ola C
Ola C: På bordsågen utan jigg, typ så här https://www.finewoodworking.com/2020/04/29/workshop-tip-quick-perfect-octagons-for-turning
3 svar · 1,1k läst
G
goosen: Hej, Då är det dags att platsbygga garderober, med hjälp av IKEA pax stommar. Tanken är 3 stommar på 100,100 och 50 cm. Till detta ska jag göra 5 st egna dörrar(enkel spegeldörr). Garderoben ska vara lite shakerinspirerad med 33 mm plahyvlat mellan stommarna. Höjd på dörrar ca 200cm. Då behöver jag hjälp med följande. Räcker 12 mm med för dörr samt 6mm mdf för Spegel. Så
0 svar · 2,1k läst
L
lotper: Hej, jag har ett soffbord i obehandlad teak som jag älskar MEN det är väldigt känsligt. Är det någon som vet hur man kan behandla så det blir lite mer tåligt men bibehålla den ljusa färgen och matta ytan?
0 svar · 2,3k läst
·
Maveric77
Maveric77: [citat] Långsidorna blir 16+23+16 mm tjocka (MDF+Råspont+MDF) men du kan ju såklart justera lite med en tunnare MDF kanske? Hyllplanen är bara 22 mm MDF, och det har inte hängt sig något trots en rejäl belastning under ca 10 år. [bild]
5 svar · 2,3k läst
·
M
Mickebandsåg: Riktigt fint (y)
20 svar · 8,0k läst
·
N
nybyggarn3: Så här gjorde förresten jag. En täcksida runt om för att få i inbyggnaden i liv med fronterna. Sen körde jag mdf i stället för gips eftersom jag tyckte det kändes enklare att kapa in bitarna med sänksågen. Det var ju också på tiden man hade råd med trävaror.
30 svar · 5,5k läst
·
P
ptk: Finns några gamla trådar (2007-9) där man hackat billigare biltema/clasohlson tvingar med vinkelslipen att passa till Festools styrskena. Tyvärr är dessa tvingar utgångna för länge sen hos respektive. Finns det någon som gjort något liknande med tvingar dagsaktuella på marknaden?
0 svar · 895 läst
R
Roslagen11: [citat] Hej! Gammal tråd men jag testar. Slipade du bort all lack innan du oljade eller kan man olja in och få ett bra resultat trots att viss lack finns kvar? Anledningen till att jag frågar är att vi har en lackad trappa från 50-talet med ca 3 mm faner som vi tror är teak (men ej säkra). Lacken är lite gulnad och trappstegen är väldigt slitna, på vissa steg är lacken helt
26 svar · 75,2k läst
·
Jokmok
Jokmok: [citat] Ja, blir nog svårt att hitta stift bara. Plywooden är bara 6mm och tänker borrhål om 2-3mm. Kom på att jag skulle kunna montera väggarna på övervåningen först, då innertaket på första våningen ska målas vitt så kan jag i alla fall dra i skruv underifrån där och sen måla så skruvskallarna döljs. Sen limma hela ovanvåningen mot väggarnas toppsidor på undervåningen,
9 svar · 3,3k läst
·
ÅkeSun
ÅkeSun: Om sprickan går igen prydligt när Du tvingar ihop den är det bara att köra på. Får Du lim på hela brottytan kommer limmet att hålla. En bra limfog är starkare än träet runt skarven. Skruva gör man bara om man inte får plats med tving när limmet torkar. Den tillför inget för bärigheten
3 svar · 2,0k läst
·
T
Tompafix: Metodserien har trådback och hyllplan och lådor av olika slag. Klädstången från någon av ikeas metod eller platsa är inga bekymmer att montera.
7 svar · 21,1k läst
D
Den efterkloke: Jag tänker ytbehandla en trävit, kvistren bordsskiva av furu med så kallad linoljesåpa. Ytan är noggrant slipad med sandpapper 180. Alla hittade exempel avser bara behandling av trägolv. Samstämmigt gäller blandningen 1 deciliter linoljesåpa i 10 liter vatten, dvs koncentration 1 / 100. Det verkar vara en "mycket mager" blandning. Finns det skäl att öka koncentrationen i syfte att få
0 svar · 6,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.