Hep
Hep: [citat] Tack för bra länk. Han nämner att det är lite mindre hållbart och mer fuktkänsligt, så jag får väl testa mig fram helt enkelt. Det är svårt att få några tydliga svar på hur mycket sämre det är. Alla siffror om träslag är från kärnved och skillnaden mellan kärna och splint varierar ju väldigt mycket mellan träslag. Får se om jag väcker tråden igenom om något år
19 svar · 25,0k läst
·
Buuzzz
Buuzzz: Jag använde mig av denna. Det blev helt perfekt! https://www.axminstertools.com/eu/ujk-technology-parf-guide-system-mkii-104779?glCountry=SE&glCurrency=SEK
3 svar · 3,8k läst
·
K
kentyts: Skall ha plywood som ytskikt i ett hus som står ouppvärmt större delen av året. Behövs då en glipa vid golv/tak och i sidled? Kan man täcka de med snickeri spackel annsrs? Det ska vara i ett tiny house .. rörelser från vägar. Är det ett krav att sätta plywooden med skruv då?
5 svar · 8,3k läst
F
Fixarfia: [citat] Nu ser jag - missade i flödet.
41 svar · 6,8k läst
T
tergo: är det hyllplan ska dessa funka Hyllbärare Marbodal (nilssonsjarnhandel.se) Hyllbärare star - hyllbärare star | Ahlsell
8 svar · 2,7k läst
A
alfredwenström: [citat] Jag byggde en cirkeljigg med mdf, borrade hål och försänkte skruvskallarna som håller fast fräsen. Sen borrade jag ett hål i skivan där jag satte en skruv. den har hållt till några bordsskivor. Billig också.
5 svar · 7,7k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: [citat] Tack Då kan det kanske vara smart med pu lim. Jag har kört med tvingar. Jag vill tro att jag har pressat ordentligt. Jag har vetat att man ska ska sätta det i press. Men inte riktigt vetat varför. Men nu vet jag tack!
2 svar · 1,9k läst
F
Fredrik99: Alltså om du vill typ vanliga uttag så skulle jag rekommendera att du väljer en av de välkända tillverkarna tex elko eller schneider, väljer en av deras serier som du gillar utseendemässigt och plockar ihop det du vill ha. Finns ju tex på elbutik.se. För ordningen skull så är all ändringar i fast installation behörighetskrävande så är det sagt också. Lycka till!
5 svar · 2,7k läst
C
Crillefix: Okej nu är den klar. Tack för alla tips och trix För att få skarvarna snygga mot befintlig vägg fäste jag en tunn trälist. Woila.
2 svar · 5,3k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: [citat] smart ! Jag köpte en borr speciellt anpassad med väldigt grund spets ! Men har man inte tid tror vänta eller lyckan att hitta är ju ditt sätt fint
5 svar · 3,1k läst
P
Pysslarn: Bra att det löste sig! Ett tips för eventuella framtida behov är att kontakta Småsågarnas riksförbund. Det kan man göra via smasagarna.se och få hjälp att hitta en lokal såg som kan hjälpa till. //Ronnie
4 svar · 2,0k läst
Freddan054
Freddan054: [citat] Tack! Nej, jag har inte satt ihop någon sådan. Men följer man tråden från start får man nog en ganska god idé om hur det gått till. Säg till om du har frågor :)
121 svar · 65,3k läst
·
H
heimlaga: Vi beställde från Siebert Aero. Hoppas burkarna kommer fram i rimlig tid. Tack för hjälpen!
11 svar · 4,0k läst
F
Fredrik99: Elegant! Snygg lösning, med rätt enkla medel. Fördelen med denna typ av lösning är att jag slipper köpa nytt frässtål för vanliga hålkärlsfräsar har jag i lite olika dimensioner. Nackdelen är väll isf att jag inte längre har någon anledning att köpa det där fina nya CMT frässtålet jag nu siktat in mig på …
6 svar · 3,2k läst
·
L
Ledhead: Tack för kommentarer, och för klippet!
4 svar · 2,4k läst
·
B
Bygg2: [citat] Tror kanske att vi har hittat en lösning!
6 svar · 2,4k läst
J
jonaserik: Oavsett kopp eller platta under hjulen så ska det dras/förflyttas på golvet och då som det brukar bli ett tryck på liten yta som kan knäcka golvets yta rätt bra
24 svar · 6,3k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: Vanliga innestolar brukar ligga på 46-48 cm i bredd. 160 är trevligt om man skall ha tre stolar utan att det blir för trångt. Det du kan göra är att, beroende på totallängd, göra utskjut efter varje ben och därmed ha 5 stolar på varje sida. Annars får man nog räkna 210-220 mellan bordsbenen. Beroende på vad det är för stolar du skall ha så kan det behövas mer än så (utestolar
1 svar · 21,7k läst
I
INR: Hej söker zinkplåt att klä in en bänkskiva med i kök som man gjorde förr. Var kan jag köpa detta? Det skall finnas antikbehandlad? Någon som vet?
12 svar · 17,7k läst
·
jackt
jackt: Den här boken innehåller liknande innehåll som Foga i trä. [bild]
14 svar · 4,8k läst
·
B
badtastex: Jag har gjort en del enklare ramar själv och i de fall jag använt ek så har jag aktivt valt bort någon form av spik - ek är hårt och man vill ju ogärna ha sprickor. mitt förslag är istället något så oelegant som smältlim. Placera glaset och därefter bilden och sedan kan du skära till en kartong eller board som passar perfekt och sedan trycka dit smältlim på några ställen runt
3 svar · 2,1k läst
J
johmi: De plåtvinklar som IKEA skickar med för att montera skåpet på skenan fungerar utmärkt för att montera skåpet direkt mot väggen. Alt 1. Man monterar plåtvinkeln som IKEA beskriver och stoppar i den "svarta" plastbiten. Sedan skruvar man direkt mot väggen. Alt 2. Om man måste minimera djupet som skåpet bygger kan man skruva fast plåtvinkel i den "andra" håluppsättningen (du förstår
2 svar · 3,0k läst
·
M
Mackk: [citat] Haha, vad bra! Då gör jag nog en till att ge bort i julklapp. Mvh Mackk
55 svar · 29,7k läst
·
C
cpalm: Betsade och sen skulle jag gissa olja eller shellac.
1 svar · 1,0k läst
·
D
dann3p: Precis funderar på några centimeter till i diameter på understa skivan, så kan listerna "vila" mot den också. Precis tänkte sätta ihop alla reglar och skivor och lägga skivan ovanpå för att se så det är tillräckligt stabilt etc.. Men vad jag har sett på nätet så är 50cm i diameter på underredet/pelaren ganska vanligt för bord i storlek 130cm. Sen har de kanske inte så tung
4 svar · 2,1k läst
·
Frustrator
Frustrator: Slipa dem för att slippa stickor i rumpan
4 svar · 1,3k läst
·
E
Ecke1: [citat] Tack för all hjälp! Jag testade att olja om listerna som ett första steg och det blev faktiskt mycket bättre. Nu är det en exakt match från sidan. Ovanifrån ser det också bättre ut. Det är fortfarande Llite off om man tittar från ena hållet men det måste vara ljuset, eller om man reagerar på att träriktningen är annorlunda mot fronten. Jag tror det kan bli bra det här om
4 svar · 1,7k läst
E
Eklunda: Är den platsbyggd är det väl bara att förankra den rak i väggen på läpligt sätt?
5 svar · 1,7k läst
·
M
morr: Japansåg/urtagssåg skulle jag använt. Har haft min till allt möjligt, bla såga i ikea-stommar.
14 svar · 6,1k läst
·
P
Pysslarn: Ja, så är det ju. Fogarna i dörrfoder är ju (nästan) alltid vinklade i 45 grader så därmed är de gersågade. Men om vi förenklar tillvaron en smula och tittar på maskinen vi använder så är det en "kap- och gersåg", dvs den är till för att kapa ämnen rakt av eller i olika vinklar. Det är egentligen ingen skillnad på hopsättningen av dörrfoder eller golvsocklar — där de
4 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.