Hej!
Har en fråga om handhavande av en cirkeljig jag köpt. Mitt problem är att cirkeln blir förstörd precis när jag kommit ett varv och den inre cirkeln släpper från resten av skivan. Detta skulle inte vara ett problem om jag fräste i en tunnare skiva där centerpinnen även penetrerade underlaget. Men den är bara ca 10mm, och skivan jag ska göra hål i är 12mm. Jag gissar att det skulle gå att lösa genom att använda dubbelhäftande tejp. Men det känns väldigt omständigt när man ska göra många hål. Visst borde det väl finnas någon annan lösning?
I instruktionsfilmen ser det ju smidigt ut. Någon som fattar hur han gör?
Tack på förhand!
Mvh
Johan
Har en fråga om handhavande av en cirkeljig jag köpt. Mitt problem är att cirkeln blir förstörd precis när jag kommit ett varv och den inre cirkeln släpper från resten av skivan. Detta skulle inte vara ett problem om jag fräste i en tunnare skiva där centerpinnen även penetrerade underlaget. Men den är bara ca 10mm, och skivan jag ska göra hål i är 12mm. Jag gissar att det skulle gå att lösa genom att använda dubbelhäftande tejp. Men det känns väldigt omständigt när man ska göra många hål. Visst borde det väl finnas någon annan lösning?
I instruktionsfilmen ser det ju smidigt ut. Någon som fattar hur han gör?
Tack på förhand!
Mvh
Johan
Dubbelhäftande tejp är svaret. In med några bitar under alla delar som kommer komma loss.
Sen är det teknik med fräsen. Gå inte igenom hela tjockleken i en körning. Ta lite bit för bit, några mm i taget. När den sista biten släpper är det inte så mycket spänning i det du gör, så grejerna kommer inte röra sig så mycket heller.
Sen är det teknik med fräsen. Gå inte igenom hela tjockleken i en körning. Ta lite bit för bit, några mm i taget. När den sista biten släpper är det inte så mycket spänning i det du gör, så grejerna kommer inte röra sig så mycket heller.
Hur gör jag en enkel cirkeljigg?
Skulle behöva göra en rund skiva ca 39cm i diameter.
Har en makita fräs.
Är enklast bara ett järn genom hålen för anhållen och ett hål i änden där man drar en skruv ner i materialet?
Skulle behöva göra en rund skiva ca 39cm i diameter.
Har en makita fräs.
Är enklast bara ett järn genom hålen för anhållen och ett hål i änden där man drar en skruv ner i materialet?
Jag byggde en cirkeljigg med mdf, borrade hål och försänkte skruvskallarna som håller fast fräsen. Sen borrade jag ett hål i skivan där jag satte en skruv. den har hållt till några bordsskivor. Billig också.nino skrev:
Klicka här för att svara

