Hej,

Har har byggt ihop en Balance Board av överbliven plywood som tyvärr inte var i bästa skick. Det finns både sprickor och en del gropar.

Brädan är slipad, nu är frågan hur jag snyggar till gropar och sprickor? Första tanken är att spackla, vad tror ni om det? Och isfall, vilket spackel? Antar att det måste vara rörligt efter som plattan kan komma att svikta lite. Kanske elastisk plastic padding? Kanske Tec7? Kanske Pattex No More Nails lim som blir mjukt?

Min tanke är att lägga på några lager med Trestjerner lack som ytbehandling, kan det funka i detta fallet? Eller är det direkt dåligt om brädan kan komma i svikta en aning?

8Z7xud6.jpg
Yq8pBgw.jpg
3WtKYSS.jpg
qsbEc8C.jpg
HDUIpEy.jpg
3pT4yQi.jpg N7emz7E.jpg
v8WWcw2.jpg AMdo88e.jpg

Redigerat:
Hittade något som heter plastisk trä, men just denna produkten verkar inte ha fått så bra omdömen. Biltema har en kemisk trä, d.v.s något liknande plastic padding. Det ligger dock på närmare 100 kr och jag vet inte om det stelnar och blir hårt eller om det är lite elastiskt?

Snickerispackel är nog vad du söker.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tack, jag provade köra med vanlig Becker snickeri spackel som jag blandade i akrylfärg i för att matcha trä färgen. Som vanligt med spackel så sjunker det ihop en hel del när det torkar men efter 2-3 lager borde det bli okay.

La lite överbliven spackel på en pappskiva och efter det torkat provade jag flexa. Och som man egentligen kunde förvänta sig med vanlig spackel så tål det så gott som ingen flex innan det sprickor. Nur har jag väldigt få längre spackel områden på plattan men i de få fallen får jag hoppas att lacken som läggs ovan på håller det på plats.

Skall ha plywood som ytskikt i ett hus som står ouppvärmt större delen av året. Behövs då en glipa vid golv/tak och i sidled? Kan man täcka de med snickeri spackel annsrs? Det ska vara i ett tiny house .. rörelser från vägar. Är det ett krav att sätta plywooden med skruv då?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.