8 315 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Spackla och behandla plywood?
Hej,
Har har byggt ihop en Balance Board av överbliven plywood som tyvärr inte var i bästa skick. Det finns både sprickor och en del gropar.
Brädan är slipad, nu är frågan hur jag snyggar till gropar och sprickor? Första tanken är att spackla, vad tror ni om det? Och isfall, vilket spackel? Antar att det måste vara rörligt efter som plattan kan komma att svikta lite. Kanske elastisk plastic padding? Kanske Tec7? Kanske Pattex No More Nails lim som blir mjukt?
Min tanke är att lägga på några lager med Trestjerner lack som ytbehandling, kan det funka i detta fallet? Eller är det direkt dåligt om brädan kan komma i svikta en aning?







Har har byggt ihop en Balance Board av överbliven plywood som tyvärr inte var i bästa skick. Det finns både sprickor och en del gropar.
Brädan är slipad, nu är frågan hur jag snyggar till gropar och sprickor? Första tanken är att spackla, vad tror ni om det? Och isfall, vilket spackel? Antar att det måste vara rörligt efter som plattan kan komma att svikta lite. Kanske elastisk plastic padding? Kanske Tec7? Kanske Pattex No More Nails lim som blir mjukt?
Min tanke är att lägga på några lager med Trestjerner lack som ytbehandling, kan det funka i detta fallet? Eller är det direkt dåligt om brädan kan komma i svikta en aning?







Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Pattex"
Pattex
Pattex lim erbjuder pålitlig och långvarig vidhäftning för olika material, vilket gör det till det enkla valet när du söker effektiva limlösningar.
Läs mer
Hittade något som heter plastisk trä, men just denna produkten verkar inte ha fått så bra omdömen. Biltema har en kemisk trä, d.v.s något liknande plastic padding. Det ligger dock på närmare 100 kr och jag vet inte om det stelnar och blir hårt eller om det är lite elastiskt?
Snickerispackel är nog vad du söker.
Här är en bra produkt för mindre repor och ojämnheter i trä.
https://www.bauhaus.se/zar-traspackel?gclid=EAIaIQobChMIjYj1w9fA4QIVkpQYCh03DQiFEAQYAiABEgKF1vD_BwE
Har även använt Liberons produkter med gott resultat.
https://www.bauhaus.se/traspackel-n...MIjYj1w9fA4QIVkpQYCh03DQiFEAQYCiABEgLsB_D_BwE
https://www.bauhaus.se/zar-traspackel?gclid=EAIaIQobChMIjYj1w9fA4QIVkpQYCh03DQiFEAQYAiABEgKF1vD_BwE
Har även använt Liberons produkter med gott resultat.
https://www.bauhaus.se/traspackel-n...MIjYj1w9fA4QIVkpQYCh03DQiFEAQYCiABEgLsB_D_BwE
Tack, jag provade köra med vanlig Becker snickeri spackel som jag blandade i akrylfärg i för att matcha trä färgen. Som vanligt med spackel så sjunker det ihop en hel del när det torkar men efter 2-3 lager borde det bli okay.
La lite överbliven spackel på en pappskiva och efter det torkat provade jag flexa. Och som man egentligen kunde förvänta sig med vanlig spackel så tål det så gott som ingen flex innan det sprickor. Nur har jag väldigt få längre spackel områden på plattan men i de få fallen får jag hoppas att lacken som läggs ovan på håller det på plats.
La lite överbliven spackel på en pappskiva och efter det torkat provade jag flexa. Och som man egentligen kunde förvänta sig med vanlig spackel så tål det så gott som ingen flex innan det sprickor. Nur har jag väldigt få längre spackel områden på plattan men i de få fallen får jag hoppas att lacken som läggs ovan på håller det på plats.
Skall ha plywood som ytskikt i ett hus som står ouppvärmt större delen av året. Behövs då en glipa vid golv/tak och i sidled? Kan man täcka de med snickeri spackel annsrs? Det ska vara i ett tiny house .. rörelser från vägar. Är det ett krav att sätta plywooden med skruv då?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden