Köpte lite valnötsbrädor innan jul för ett projekt. Tänkte att valnöt är ju snyggt. Men när jag väl kom igång och körde dem i hyveln blev jag faktiskt rätt besviken på utseendet på mina brädor. Jag har efter mycket sortering lyckats plocka ihop så att de bästa bitarna matchade varandra rätt bra, och får sitta där det syns mest, men resten har väldigt mycket variation i utseendet och levererar inte riktigt det jag tänkte mig när jag bestämde mig för valnöt.
Jag sorterade själv igenom pallen med brädor på brädgården, men där var detta inget jag tänkte på. Tyckte de såg relativt lika ut när de bara var sågade. Lägger med en bild på tre av de brädor jag inte gjort något med än. Som synes är det väldigt blandat hur de ser ut i färg, åldring, fläckar osv. Är det jag fått tag i av dålig kvalitet, eller det r det här man kan förvänta sig när man köper valnöt? Hur ska man göra för att minska problemet då det i princip var omöjligt att se innan hyvling?
Tre oslipade valnötsbrädor med varierande färg och ådring på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du är inte ensam https://www.byggahus.se/forum/threa...a-braedgarden-och-hur-doelja-knasthal.281223/

Tycker det är det träslag jag oftast blir besviken på. Alltid nåt som bråkar, färgen blir helt annorlunda än man trodde, interna sprickor/håligheter o knastar.

Edit...o planken är ALLTID flatsågade. Aldrig sett en valnötsplanka i närheten av stående årsringar eller ens 45 grader på brädgården.

Redigerat:
  • Gilla
pyro
  • Laddar…
Hemmakatten
Har ingen praktisk erfarenhet av valnöt. Men i vårt hus hade vi en 18 meter lång valnötsvägg med förvaring.

Det var faner. Inget skåp hade de grova ådringar TS visade. Fantastiskt snygga skåp, och massiva valnötsskivor.

S
Fråga: var hittade du valnöt på en brädgård? :O

• Gilla
A sharifloo och 3 till
  • Laddar…
Ett av de få träslagen som blir ljusare med åldern.

S SvenStrudelhosen skrev:
Fråga: var hittade du valnöt på en brädgård? :O
Precis det jag undrar också, mycket mer intressant än trådstartares frågeställning! ;)
Med det sagt så vet jag att Calexico Wood och Abi Trä (lite osäker på namnen) säljer mer exotiska träslag i Göteborg. Vet inte om man har möjlighet att själv få välja plank dock. Calexico har ett litet lager i sin butik där det bl.a. finns planhyvlad ek och valnöt men jag vill minnas att om man ska köpa grovt och/eller stort så plockas det från något annat lager av personalen själv.

Till TS:
Som andra nämnt är valnöt väldigt varierande och det är svårt att få bitar som passar bra ihop, om man inte hittar någon guldgruva till företag.
Det vissa gör, åtminstone i staterna där det är lite vanligare att brädgårdarna har annat än furu är att kunden helt enkelt tar med en hyvel och frågar om de kan få ta ett par hyveldrag. Nu kan man förstås inte förvänta sig att man får stå och hyvla fem minuter mitt på plankan men ett par hyveldrag i något hörn brukar jänkarna ta i alla fall (att döma av forumtrådar och youtubeklipp). Då kan man i alla fall få ett hum om hur brädan kommer se ut.

Valnöt är helt klart ett av de svåraste träslagen att köpa. Ibland undrar jag om inte jänkarna mörkar ner den sågade ytan på något vis innan det skickas, det är ofta det blir betydligt ljusare när man hyvlat. Det är väldigt lätt att gå på minor.

Ca 3:45 in i den här filmen
talas det om att man behandlar nysågad amerikansk valnöt med ånga för att bland annat få det mörkare vattnet i kärnan på trädet att färga av sig på den gulare splintveden. Om det stämmer skulle det troligtvis kunna ge just det resultatet, att den sågade ytan blir färgad mörkare än vad träet sedan i själva verket är efter hyvling.

T Trunk skrev:
Precis det jag undrar också, mycket mer intressant än trådstartares frågeställning! ;)
Jag köpte dessa hos Fredricsons trä i Arlöv. Det är en grossistfirma som inte alls riktar sig till privatpersoner egentligen, men enligt skylten utanför så har de minutförsäljning på fredagseftermiddagar. Jag har handlat ett par gånger och det funkar bra. Men de riktar sig som sagt inte till privatpersoner, så det finns ingen prismärkning på saker, pris får man om man frågar, de har inga listor man kan titta på. De är troligtvis inte speciellt billiga heller, men jag har inte så många att jämföra med, är ju som sagt knappt något man hittar på Bauhaus. De flesta varor har de på lager man inte kommer in på, så man berättar vad man vill ha och så kör de och hämtar pallen med det på och ur den får man plocka de plankor man vill ha och sen kör de undan pallen igen. Det finns inte direkt någon personal att resonera med utan det hela bygger på att man vet vad man vill ha och så levererar de det.
T Trunk skrev:
Med det sagt så vet jag att Calexico Wood och Abi Trä (lite osäker på namnen) säljer mer exotiska träslag i Göteborg. Vet inte om man har möjlighet att själv få välja plank dock. Calexico har ett litet lager i sin butik där det bl.a. finns planhyvlad ek och valnöt men jag vill minnas att om man ska köpa grovt och/eller stort så plockas det från något annat lager av personalen själv.
Jag har tidigare även handlat hos Isaks ädelträ utanför Karlskrona. De hade också valnöt på lager. Nu var det iofs närmare tre år sedan, så vilket sortiment de har idag kan jag inte gå i god för. Då hade de även en del mindre bitar av diverse exotiska träslag.

T Trunk skrev:
Till TS:
Som andra nämnt är valnöt väldigt varierande och det är svårt att få bitar som passar bra ihop, om man inte hittar någon guldgruva till företag.
Det vissa gör, åtminstone i staterna där det är lite vanligare att brädgårdarna har annat än furu är att kunden helt enkelt tar med en hyvel och frågar om de kan få ta ett par hyveldrag. Nu kan man förstås inte förvänta sig att man får stå och hyvla fem minuter mitt på plankan men ett par hyveldrag i något hörn brukar jänkarna ta i alla fall (att döma av forumtrådar och youtubeklipp). Då kan man i alla fall få ett hum om hur brädan kommer se ut.
Att döma av inriktningen de har och det känns lite som att man som privatperson handlar lite på nåder, så är jag lite tveksam till om jag skulle våga föreslå att få hyvla lite på plankorna. Man vill ju inte gärna bli portad från en av de få leverantörer av riktigt virke som finns i regionen. ;-)
Dessutom känns det rätt som att man måste hyvla rätt mycket på plankorna för att se en del av de problem som jag upplever med de jag köpte denna gången. Och att stå och grovhyvla på en ej fastsatt, dåligt staplad planka känns inte direkt lockande det heller.

• Gilla
Springpojker och 1 till
  • Laddar…
P pyro skrev:
Ca 3:45 in i den här filmen [media] talas det om att man behandlar nysågad amerikansk valnöt med ånga för att bland annat få det mörkare vattnet i kärnan på trädet att färga av sig på den gulare splintveden. Om det stämmer skulle det troligtvis kunna ge just det resultatet, att den sågade ytan blir färgad mörkare än vad träet sedan i själva verket är efter hyvling.
Jag hade det på känn, jävla sätt

• Gilla
Tomas2021 och 1 till
  • Laddar…
Valnöt är som sagt överraskande vitt till färgen. Behandlar man det däremot med en 50/50-blandning av linolja och terpentin blir det såhär fint:
Närbild av valnötsträ behandlat med linolja och terpentinblandning som ger en mörk och rik färgton.
Skapa konto

S
P pyro skrev:
Jag köpte dessa hos Fredricsons trä i Arlöv.
Arlöv? Helt fel ände av landet! :P
Tack för svar ändå!

T
Tror du måste åka till Sthlm , , Fanerkompaniet enda jag kommer ihåg namnet på, eller slå på googel finns flera som säljer där, var även någon i Västerås , men ingen försäljning i Uppsala.

Provar att väcka en gammal tråd. Jag har kommit över en rejäl valnötsplanka helt okantad. Det är som syns på bilderna rätt mycket splintved i plankan. I bland är det helt oönskat och då får jag väl acceptera mycket spill och framförallt använda plankans fina sida och gömma splinten, men ibland kan det vara rätt snyggt med variationen. Frågan är hur det är med hållfasthet och andra egenskaper. Min erfarenhet är främst från ek och där är ju splinten rent skräp, men är det samma med valnöt, eller går det att använda om man accepterar färgen?

Okantad valnötsplanka med synlig splintved i en träverkstad.
Skapa konto

Okantad valnötsplanka med tydlig splintved längs ena sidan på en arbetsyta.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.