Skall bygga några arbetsbänkar i olika storlekar till mitt hobbyrum. Kommer byggas av främst 45x70 reglar.

Ser framför mig att det kommer bli väldigt mycket spill om jag inte kan skarva ihop bitar.
Finns det någon skarvmetod som man kan göra utan specialverktyg (fingerskarv känns tex svårt) som håller tillräckligt bra?
 
N Nizztos skrev:
Skall bygga några arbetsbänkar i olika storlekar till mitt hobbyrum. Kommer byggas av främst 45x70 reglar.

Ser framför mig att det kommer bli väldigt mycket spill om jag inte kan skarva ihop bitar.
Finns det någon skarvmetod som man kan göra utan specialverktyg (fingerskarv känns tex svårt) som håller tillräckligt bra?
Varför blir det mycket spill?
Räkna ut hur långa bitar du behöver av allt, köp längder som går jämt ut med bitarna?
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Därför att jag är bekväm och bara köper 2500 längd som ryms i bilen.
 
N Nizztos skrev:
Därför att jag är bekväm och bara köper 2500 längd som ryms i bilen.
Då är det det måttet din arbetsbänk ska ha, det är priset för bekvämligheten
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Vertikala stödben kan du skarva med spikplåt. Horisontella bärande kan du skarva likadant. om du har en mycket kraftig skiva kan du skruva bitarna underifrån.
Det är inte lönt att snåla, speciellt som så klent virke som 45x70.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Blir nog bara snäppet dyrare med några extra reglar mot en massa spik plåtar och osv.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
N Nizztos skrev:
Därför att jag är bekväm och bara köper 2500 längd som ryms i bilen.
Ja men i så fall...

//Ronnie
 
N Nizztos skrev:
Därför att jag är bekväm och bara köper 2500 längd som ryms i bilen.
Förslag från min sida är då, räkna ut hur långa bitar du behöver och kapa på plats innan du lastar i bilen.
 
Japansk skarv eller scarf joint

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Japansk skarv eller scarf joint
[media]
/Höghus
I mitt fall är tid inte lika med pengar men tror jag drar gränsen vid såpass mycket arbete för något som bara är enkla arbetsbänkar utan krav på utseende. Såg dock en annan video om denna skarv och den verkar ju hyffsat bra i vissa situationer. Kräver inget lim heller.

[edit]
Imponerad av alla hans skarvar. En hel youtube-kanal bara för skarvar är lite imponernade.
 
Redigerat:
Frustrator Frustrator skrev:
Förslag från min sida är då, räkna ut hur långa bitar du behöver och kapa på plats innan du lastar i bilen.
Gillar inte alls det förslaget. Blir en attans massa spring från lagerplats till sågplats till bil. Mycket handsågande och mätande också (och nej jag har ingen batteridriven såg att ta med). Är en sådan som helst åker in, spenderar två sekunder på att lasta och sedan ber en bön att det inte är kö till kassan.

Med det sagt så är det ju faktiskt ett alternativ om man inte kan hitta något bättre. Har ju gjort så någon gång förr men då bara på typ en längd. Nu är det ju ett gäng reglar som skall köpas och då kapas.
 
N Nizztos skrev:
Gillar inte alls det förslaget. Blir en attans massa spring från lagerplats till sågplats till bil. Mycket handsågande och mätande också (och nej jag har ingen batteridriven såg att ta med). Är en sådan som helst åker in, spenderar två sekunder på att lasta och sedan ber en bön att det inte är kö till kassan.

Med det sagt så är det ju faktiskt ett alternativ om man inte kan hitta något bättre. Har ju gjort så någon gång förr men då bara på typ en längd. Nu är det ju ett gäng reglar som skall köpas och då kapas.
I Halmstad kan man ställa bilen brevid kapplatsen. När jag köpte i Alingsås så la jag alla på tackräcket, betalde, körde precis utanför, sågade, slängde in i bilen.

Men låter som att du nu har tillräckligt med argument för att bara köpa och låta det bli spill. Så kan du bygga ngt annat av spillet sen :)
 
N Nizztos skrev:
Gillar inte alls det förslaget. Blir en attans massa spring från lagerplats till sågplats till bil.
Jamen kom igen. Man bär ju lätt ett par reglar åt gången, sen behöver det bara grovkapas på plats, finliret görs hemma. Tiden detta tar på brädgården är en fis i rymden jämfört med hur lång tid det tar att börja skarva reglar o sen bygga bänken.
 
Kolla tråden om lastsurrning. Där hittar du många uppslg hur man kan transportera längre reglar med bil.
 
  • Haha
john.h
  • Laddar…
Ångrar att jag skrev att det blev mycket spill och inte enbart frågade om hur man kan skarva. Fokuset helt flyttat från skarvar till olika metoder att slippa skarvandet.

Så nu kommer jag låta lite grinig och otacksam men.......

Ja, jag kan få hem längre reglar. Tackräcke är något jag äger. Om jag anstränger mig lite kan jag även hantera dem när jag fått hem dem.
Ja, jag kan kapa på plats och få in kortare bitar i bilen.

Fast inget av det hjälper mig med att göra skarvar vilket var det jag undrade över.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.