3 349 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Skarva reglar? (till arbetsbänkar)
Sida 1 av 2
Skall bygga några arbetsbänkar i olika storlekar till mitt hobbyrum. Kommer byggas av främst 45x70 reglar.
Ser framför mig att det kommer bli väldigt mycket spill om jag inte kan skarva ihop bitar.
Finns det någon skarvmetod som man kan göra utan specialverktyg (fingerskarv känns tex svårt) som håller tillräckligt bra?
Ser framför mig att det kommer bli väldigt mycket spill om jag inte kan skarva ihop bitar.
Finns det någon skarvmetod som man kan göra utan specialverktyg (fingerskarv känns tex svårt) som håller tillräckligt bra?
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Varför blir det mycket spill?N Nizztos skrev:Skall bygga några arbetsbänkar i olika storlekar till mitt hobbyrum. Kommer byggas av främst 45x70 reglar.
Ser framför mig att det kommer bli väldigt mycket spill om jag inte kan skarva ihop bitar.
Finns det någon skarvmetod som man kan göra utan specialverktyg (fingerskarv känns tex svårt) som håller tillräckligt bra?
Räkna ut hur långa bitar du behöver av allt, köp längder som går jämt ut med bitarna?
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Vertikala stödben kan du skarva med spikplåt. Horisontella bärande kan du skarva likadant. om du har en mycket kraftig skiva kan du skruva bitarna underifrån.
Det är inte lönt att snåla, speciellt som så klent virke som 45x70.
Det är inte lönt att snåla, speciellt som så klent virke som 45x70.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
I mitt fall är tid inte lika med pengar men tror jag drar gränsen vid såpass mycket arbete för något som bara är enkla arbetsbänkar utan krav på utseende. Såg dock en annan video om denna skarv och den verkar ju hyffsat bra i vissa situationer. Kräver inget lim heller.Höghus skrev:
[edit]
Imponerad av alla hans skarvar. En hel youtube-kanal bara för skarvar är lite imponernade.
Redigerat:
Gillar inte alls det förslaget. Blir en attans massa spring från lagerplats till sågplats till bil. Mycket handsågande och mätande också (och nej jag har ingen batteridriven såg att ta med). Är en sådan som helst åker in, spenderar två sekunder på att lasta och sedan ber en bön att det inte är kö till kassan.Frustrator skrev:
Med det sagt så är det ju faktiskt ett alternativ om man inte kan hitta något bättre. Har ju gjort så någon gång förr men då bara på typ en längd. Nu är det ju ett gäng reglar som skall köpas och då kapas.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
I Halmstad kan man ställa bilen brevid kapplatsen. När jag köpte i Alingsås så la jag alla på tackräcket, betalde, körde precis utanför, sågade, slängde in i bilen.N Nizztos skrev:Gillar inte alls det förslaget. Blir en attans massa spring från lagerplats till sågplats till bil. Mycket handsågande och mätande också (och nej jag har ingen batteridriven såg att ta med). Är en sådan som helst åker in, spenderar två sekunder på att lasta och sedan ber en bön att det inte är kö till kassan.
Med det sagt så är det ju faktiskt ett alternativ om man inte kan hitta något bättre. Har ju gjort så någon gång förr men då bara på typ en längd. Nu är det ju ett gäng reglar som skall köpas och då kapas.
Men låter som att du nu har tillräckligt med argument för att bara köpa och låta det bli spill. Så kan du bygga ngt annat av spillet sen
Jamen kom igen. Man bär ju lätt ett par reglar åt gången, sen behöver det bara grovkapas på plats, finliret görs hemma. Tiden detta tar på brädgården är en fis i rymden jämfört med hur lång tid det tar att börja skarva reglar o sen bygga bänken.N Nizztos skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Kolla tråden om lastsurrning. Där hittar du många uppslg hur man kan transportera längre reglar med bil.
Ångrar att jag skrev att det blev mycket spill och inte enbart frågade om hur man kan skarva. Fokuset helt flyttat från skarvar till olika metoder att slippa skarvandet.
Så nu kommer jag låta lite grinig och otacksam men.......
Ja, jag kan få hem längre reglar. Tackräcke är något jag äger. Om jag anstränger mig lite kan jag även hantera dem när jag fått hem dem.
Ja, jag kan kapa på plats och få in kortare bitar i bilen.
Fast inget av det hjälper mig med att göra skarvar vilket var det jag undrade över.
Så nu kommer jag låta lite grinig och otacksam men.......
Ja, jag kan få hem längre reglar. Tackräcke är något jag äger. Om jag anstränger mig lite kan jag även hantera dem när jag fått hem dem.
Ja, jag kan kapa på plats och få in kortare bitar i bilen.
Fast inget av det hjälper mig med att göra skarvar vilket var det jag undrade över.