Lite nybörjarfråga det här:
Rätt mycket i vårat 1800-tals hus är fräst som bilden nedan, har sett att de kallas "almoge" ibland men det begreppet är ju ganska "vid och brett" idag. Det är bara som en avrundning av en kant som man har justerat "för långt in".
Hur gör man den ?, vilken fräs ?
(eller är det enklare än jag tror )
Rätt mycket i vårat 1800-tals hus är fräst som bilden nedan, har sett att de kallas "almoge" ibland men det begreppet är ju ganska "vid och brett" idag. Det är bara som en avrundning av en kant som man har justerat "för långt in".
Hur gör man den ?, vilken fräs ?
(eller är det enklare än jag tror )
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vet inte riktigt om det var så smidigt. Rita lite nu...
Köp en vanlig avrundningsfräs med rätt radie. Tag bort styrlagret och kör fräsen i fräsbord. Det borde även gå med anhållet om du inte har tillgång till fräsbord. För mig känns det ändå som om det är ett fräsbordsjobb.
Precis, nu börjar vi komma nånvart 
Jag har ju kollat på dessa fräsar förrut men inte förståt hur det kan bli symetriskt när ena sidan har ett lager och andra sidan fräses upp till 90 grader.
Men nu ser jag ju på bilden att styrlagret har mindre diameter än den smalaste biten på frässtålet - det är ju det som är nyckeln till det hela - TACK !
Jag har ju kollat på dessa fräsar förrut men inte förståt hur det kan bli symetriskt när ena sidan har ett lager och andra sidan fräses upp till 90 grader.
Men nu ser jag ju på bilden att styrlagret har mindre diameter än den smalaste biten på frässtålet - det är ju det som är nyckeln till det hela - TACK !
Klicka här för att svara
