Möbelsnickeri
mattiasp: Segelduk töjer sig ytterst lite. Om segel skulle vara elastiska går det inget vidare att segla med dem. Markisvävens egenskaper vet jag inte så mycket om, men jag gissar att egenskaper som väder- och solbeständighet är viktigare än töjning.
VX Poison: Nope jag har inte borrat hålen än... men precis som du skriver så kommer jag använda mig av beslag för att allt ska bli stabilare. Jag tror inte att jag kommer att använda mig av IKEA metoden detta för att det ena hålet blir helt för nära sidan av materialet och på så sätt kommer då att spricka mycket lätt. Dessutom så kommer det att kräva att man är mycket exakt vilket inte är
Utstrand: Hm, jaså du en sån?!?! Låter ju bra *tror* Något ja bör använda? Hade kvar 4 vinkeljärn så jag skruvade fast dom med höjdled. Går inte att va för försiktig:P
pernitta: Regnet idag gjorde att det blev lite pyssel i verkstaden, varför inte tillverka en stark konsol. Genom att blanda träslag kan den bli angenämt snygg. Bild 1 visar nio delar varav de två översta är ihoplimmade i rät vinkel. Bild 2 här har fem bitar limmats . Bild 3 visar färdig konsol efter slipning och hål för fastsättning. Bild 4 visar ändträt hos den vinklade biten.
pingvinlakrits: Så sant, det där sista hade jag glömt bort - bra påminnelse! :)
Jesca_j: Jag har tidigare sett ritningar på en sådan men nu lyckas jag inte hitta igen det. Det skall alltså vara en ritning på en möbel liknande denna: [bild]
snickarboden: Och funkar det inte med att fästa stången i taket så kan man sätta stående hyllplan med vanliga rörfästena som håller upp stängerna. De gavlarna/hyllplanen behöver inte nå in till stödbensväggen, man slipper liksom rätt tradiga/tidsödande sågningar och tillpassningar så. /Kent
Öhman ST: Corian, Varicor kompaktlaminat/HPL och annat fungerar ju bra i utomhusmiljö. Man sammanfogar med kex av plast och lämpligt lim, t ex epoxy, ofta tvåkomponents, eller vad som rekommenderas av tillverkaren. Som konsument kan man köpa Corian och dylikt av t ex Fredells. Finns en del olika limmer, inga är särskilt hälsosamma tyvärr. Det går ju att skruva ibland, en del kopplingsbeslag får
naresjo: Och gissa VAD som kom till jobbet idag!?!?! Mina saker, som jag beställt!!! :D HAr redan varit och tjuvkikat lite, och har mycket svårt att bärga mig. Fick på något sätt en flashback, till när man var 8-10 år och väntade på tomten... Ska bli så kul att få känna och klämma lite, SUCK!!!!
GSM-Peter: Mors Så här gjorde jag: Limmat ihopr arbetsbänken av 2*4. El hyvlat till hygglig planhet. Lagt skivan på ett antal stående K-plywood bitar som blev över. Stagat Plyan med div gammla låghurtsar. Ovanpå allt la jag en masonit med grå färg på (spikad med kort dyckert). Det har funkat kalas i mer än 10 år på flera olika ställen. Mvh Peter
phl: Kan du inte bara ta valfri maskingängad skruv med mutter? Ta en kupolmutter så ser det snyggt ut oxo, vill du snitsa till det ytterligare kan du slänga pengar på rostfri skruv. Sist men inte minst kanske det är en bra att ha någon form av mjuk bricka mellan skruven/muttern och glaset. Kanske något man kan klippa till av en bit gammal cykelslang?
pingvinlakrits: HDF är sketatungt, dyrt och lite overkill om man ska göra möblemang, kör på MDF enligt snickarfrasse rekommendation. Viktigt att försegla änden på skivorna innan målning så man slipper apelsinknotter.
LA8PV: Åk till Th Nyman i Malmö om du skall ha beslag, skruv mm till möbler eller inredning. Det går även att handla i deras butik som privatperson. Jag har alltid fått perfekt service där och man behöver inte köpa hela förpackningar skruv om man inte känner för det. Dom har allt man kan tänka sig och det som inte finns hemma beställer dom hem. Hör med dem, jag tror inte du blir besviken.
mattiaswahlberg: ABI Trä kanske? www.abi-tra.se Eller så kan man göra sin egen: http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat48n-kat53n-kat71n
erikperik: Hej ! Härdat glas ska du absolut INTE ha ! När/om härdat glas går sönder så ramlar dina spelare ner o kansk går sönder. 10mm hyllor vanligt glas är att rekomendera, då man slår i det blir det oftast bara en flaga, alternativt blir det en spricka men glaset trycker emot varandra så spelarna ramlar inte. Laminerat glas är det bästa, men som sagt så blir det en ful kant och det är
FemTummar: Om du bestämmer dig för att bygga den, fundera på att antingen skippa 'stödbenen' eller vinkla dem in mot ryggen på ställningen, lite beroende på hur tunga plagg du tänkt hänga där och om du har barn eller inte. Ett sovrum brukar vara besvärligt nog att dammsuga, så ju färre ben man har att snirkla sig runt, desto bättre.
tantgredelin: Tack Masses! men nej! Theofils beslag hade som mest 35 mm i dorndjup.
Pysslarn: Ibland vill man kanske bara ha lite tidsfördriv då kan man gå till youtube.com. Skriv "woodworking" i sökfunktionen. Det dyker upp massor med matnyttigheter. (Och en del skit också.) Har ännu inte sökt på något mer specifikt men det finns mycket där. Inser att det inte ersätter en prenumeration på en bra tidning men det kan vara ett slags komplement. /Ronnie
lgf02001: Vi har kopierat denna hallmöbel och platsbyggt den i vår hall. Insidan är klädd med pärlspont och den täcker hela kortsidan i vår hall. Du kanske kan modifiera om den eller hitta någon ide från den. Konstruktionen är ju rätt enkel men snygg och stilren tycker jag. http://www.norrgavel.se/Product.aspx?ProductID=283&ArticleID=385
ClasseClas: Är det ngt sånt här du är ute efter? Kanske inte så rustikt... [bild] http://www.zeniahouse.dk/index.php?page=mayflower
Tornhill: [citat] MYCKET snyggt. Fast det är möjligt att din och min definition på svårt är olika :) / Fredrik
krillek: Du kan inte tänka dig någon annan metod för att sammanfoga skivorna i hörnen? Kex t ex fungerar ju bra ihop med MDF.
jomar: Ok med måtten, men finns det något direktiv eller standard som beskriver detta? Rimligtvis borde det finnas, men jag kan inte komma på detta just nu. En annan detalj, som orsakat olycka är när spjälorna lämnas öppna upptill. Alltså att man kan "trä ner" någon kroppsdel uppifrån och ned mellan spjälorna. Med en överliggande regel överst på spjälorna elimineras dock denna
Dr_Jerkyll: Hej! Jo det finns diskuterat flertalet gånger här på forumet, finns fler trådar och tankar om olika metoders för och nackdelar. Jag tror de flesta inlägg finns under rubriken "Fönster & dörrar", inte under möbelsnickeri... ;)
aje99: [citat] Kommer faktiskt inte ihåg, men det är dyrt. Jag köpte Amerikansk valnöt fanerad på en 16 mm mdfskiva, och en rejäl rulle kantband. Tror att jag betalade ca 1400 för allt, med rabatt genom snickaren på jobbet, men inte säker. I vilket fall som helst är kantbandet en stor del av summan för det gick bara att köpa på hel rulle... Kantband i valnöt har jag livet ut.. ;) Det som
anaitis: [citat] Stående årsringar får man av kvartersågat virke. Då tar man ut plankorna/brädorna så att årsringarna går vinkelrätt och rakt igenom den plana ytan. Här finns en bra bild på hur det kan se ut: http://www.kajak.nu/bygge/sjsof/sjsof28.php
Wendigo: Tänkte dra upp den här tråden och fråga om någon har gjort egna konsoller, fast av vanlig variant och inte solida som var på tapeten tidigare? Ska sätta upp en 20 meter hyllplan så att köpa färdiga känns trist. Jag har reglar på 35x35mm som skulle vara fint om det att använda. Eller är det inte så att det bara är att gersåga och skruva ihop lite?
kazoya: [citat] Var försiktig så du inte slipar genom fanéren om det är det på ytan. Vanlig orcilerande slip funkar bra till det mesta eller om man ska vara riktigt noggran skall ju slippappret gå i fiberriktningen vilket betyder att man får använda en bandslip. Sen föredrar jag olja som ytbehandling eftersom det blir en tålig yta. Dock blir det inte samma djup som en lack. Danish oil är en