Möbelsnickeri
Håkan A: Kolla Dorma http://www.dorma.se/prod/glasdivisionen/(code)/overview. jag köpte ett komplett kit till en glasskjutdörr, kanon kvalité och bra priser.
Larsa: När jag tillverkade ribbor klöv jag 34x95 i ca 5 mm ribbor (med en bordscirkelsåg). Hyvlade sedan med elektrisk handhyvel. Då får man 3mm ribbor som gick bra att använda (slipade av hörnen med sandpapper så det blev mjuka hörn). Kan dock meddela att såga och spika dem i kryssmönster tog duktigt med tid. Efter att spikat ribbor på ena ledden så spikade jag i små bitar av ribbor
se38005: Björk är ett trevligt träslag, man får lätt en bra yta, mycket bättre än den man får med furu eller gran. Sen kan det vara lite knepigt att hitta någons om säljer lövträ, det finns inte på Bygg-Max och liknande ställen. Björk borde vara det minst svåra att hitta. Själv har jag en del björk på tomten på landet, så jag är självförsörjande.
Skalman: Hallo, det där du frågar är inte så enkelt. Alla större bitar är limmade av mindre. skivor på gammalt vis av många smala ribbor osv. Sedan har träslag och hur man tog ut virket med fibrerna betydelse. Ek sväller sakta men spränger som tusan. Är det inoljat så suger det inte vatten osv. Svaren är lika många som frågorna. I mitt förra och "älsklingsjobb" att bygga kyrkorglar fick
phl: Får se vad jag gör åt skruven. Hyveln verkar trevlig och min uppfattning är att 1000 spänn för den var helt ok ;)
Fredrik.engdahl: finns en mdf som är spårad så man lätt kan böja , kostar rätt mycket förstås , dom flesta bygghandlare borde kunna ta hem den
¤ akila ¤: Jag är tydligen för kräsen när det gäller möbler till vardagsrummet för jag hittar inga som ger ngn känsla :o Vill inte ha det "gamla vanliga", struntar fullständigt i vad som är trendigt nu! Kanske man kan få lite inspiration här för att knopa ihop egna möbler ist? Sambon och jag har spånat lite om att ha en stor kista med plant lock som soffbord, rustik look, lite skavanker här
v-g: Svaret heter sandpapper och plant underlag. Tänk dock på att där den ska stå kanske det inte är plant så står man där med lång näsa ändå. :cool:
snickarboden: Mr Handyman>För det första så är de inget kul alls att flytta, har man trångt i verkstaden så vill man kunna flytta undan maskiner. Sen skall vi inte prata om jobbet med att flytta fanskapen då man flyttade. Det som åkte då var bandsåg, 700 hjul, fräs, rikt och en planhyvel som var livsfarlig med sin fyrkantskutter. Sen så använde jag t ex inte stämborren mer än högt räknat en
fresve: Här är en tråd som är rätt kul att plöja igenom, finns tips på alla de möjliga tv-möbler. http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=66848 Annars har väl i princip vartenda möbelvaruhus tagit in prudukter i denna kategori, gäller bara o fundera ut vad man vill ha i djungeln. Problemet är ju att allt det du vill ha på hyllan tar lika stor plats som den gamla tjocktv:n,
FemTummar: Är det nåt sånt här du har i tankarna? http://www.garymkatz.com/TrimTechniques/flatscreen_mantelpiece.htm
P-plats: Cool ide!!! Kommer bli en mycket snygg "möbel" i trädgården men hoppas den håller för går nåt av när man ligger där så gör det nog ont att träffa ett fundamen med bakhuvudet! Jobba på!
Alko: [citat] Eller mer än inlämning av trasig solstol till tapetseraren! ;) (Fast säkert bra mycket roligare att fixa själv med en sån maskin!) /A
RobinW: Du menar ändbitarna på stavparkett? Jag hade tänkt mig större bitar, men det är en bra ide, jag skall kolla!
kire: Hmmm, det börjar bli sent nu ;) Egendesignad stol, det är ju som ett arkitektritat hus ... och det är ju bra och spännande, jag bor ju själv i ett :). Problemet är fortfarande att 5 000 - 10 000 för en stol är mycket pengar ... Tre alternativ således: (1) hitta en existerande, liknande stol som är signifikant billigare än originalet på bilden - separat stolsjakt pågår i annan tråd,
bax: Norskbordet jag såg hade en skiva på tre tum, det var tjockt. Med en bordlängd på tre meter så orkade knappt frun och jag lyfta bordet (ja, vi testade för skojs skull). Så 100 tjockt ÄR VÄLDIGT tjockt.
phulden: Tack MathiasS, de har ju butik i Göteborg. Skall genast åka dit. Det löser nog mitt problem!
Frode: Är det någon som har provat Leighs Singfräsaggregat? Är dom så bra som alla vill ha det till? Vilken av dom borde en satsa på? - D4R - D1600 - Super 12 - Super 18 - Super 24
saturnus: 1980 besökte jag ett möbelhus i Vinslöv, som hade en hel del dyra och extrema möbler. Jag tyckte att bardisken dom hade, skulle passa hemma hos mig, om det inte varit för priset (18.000:-) Jag fick i alla fall med mig hem deras katalog, där också baren fanns. jag såg inga konstigheter med egen tillverkning av baren, m a o ganska enkla bitar, frånsett originalet som hade en nedsänkt kyl
slaskman: Mellan vårat vardagsrum och kök hade vi tänkt att ha en bardisk i två nivåer lagom att ta en snabb frukost sittande i vardagsrummet. Som skiva tänkte vi använda samma kakel som använts i köket. Vi försöker att behålla så mkt av tidsandan som möjligt från huset som byggdes 1953. Visst vi vet att röd knappstoppad galon användes då men känns lite för mkt nattklubb att ha i
Guzzi: Efter mycket om och men och testande så slutade det med 2 strykningar vanlig trallolja för att få rätt nyans och för att binda upp dammet.
Marta: Vet ingen speciell, men på blocket kan du nog hitta en del. Bl.a. denna Haki byggställning byggnadsställning trall // Marta
andersmc: Nej, de var i en standarddimension, eller i alla fall en dimension som de råkade ha på möbelfabriken. Det var bara själva hörnan jag fick skära till av vanliga dynor och sedan limma ihop.
Goesen: Om det är så att du komma åt stommen på ett lr annat sätt så är det inte så svårt. Hitta en stor tyg grossist och köp ett tyg med högt martindale värde.. Sen häftar du fast det nya tyget på 3 tunna reglar. sen skruva fast regel under soffan. i vinkeln mellan sits och rygg och sen bakpå rygg.. anledningen till regeln är att ifall tyget "slappar" till sig så e det bara att lossa
Saxpy: K-Rauta har också i olika storlekar... Om bygg och byggskivor/hyllplan från K-Rauta.