Med en bra jigg och en notfräs på 30mm så... fingerfogen bör vara min 30mm bred för att det skall bli snyggt eller propotionerligt relativt tjockleken på skivan.
Fräsen skall nog också vara en som tar 12mm skaft för denna dimension även om det finns 8m skaft för 30mm notfräs.
Med snålhet och begränsad budget kommer man långt även om vissa saker måste få kosta för att det skall vara säkert och hållbart samt bli bra.
Eftersom du ställde frågan om du fixar denna fog så frågar jag dig, vad har du för fräs? Bara så att vi kan se om den överlever denna fräsning, för jag antar att du vill göra detta i typ björk, ek eller liknande *hårdträ*.
Fräsen skall nog också vara en som tar 12mm skaft för denna dimension även om det finns 8m skaft för 30mm notfräs.
Med snålhet och begränsad budget kommer man långt även om vissa saker måste få kosta för att det skall vara säkert och hållbart samt bli bra.
Eftersom du ställde frågan om du fixar denna fog så frågar jag dig, vad har du för fräs? Bara så att vi kan se om den överlever denna fräsning, för jag antar att du vill göra detta i typ björk, ek eller liknande *hårdträ*.
Sen finns möjligheten att använda en bra fintandad handsåg och stämjärn. Är det inte för många delar så behöver det inte ta så himla lång tid.
Borrar man innan man kör med stämjärnet så är det nästan bara finputs kvar sen.
Rakbladsvassa stämjärn är dock ett absolut måste.
/Kent
Borrar man innan man kör med stämjärnet så är det nästan bara finputs kvar sen.
Rakbladsvassa stämjärn är dock ett absolut måste.
/Kent
Hellre för hand än med en billig handöverfräs. De kunde göra det förr i tiden och man kan det idag med, mest bara en fråga om att ta sig tid och ha skarpa verktyg.
Ett tips är att verkligen såga så att halva strecket är kvar och strecken här bör vara ritsade med en vass kniv, snickarpenna duger inte då strecken blir för grova.
Den tecknade bilden säger inte mig speciellt mycket och vad spelar det för roll om det blir en vanlig sockerlådssinkning, den är ju också dekorativ.
Spara det fina sågspånet, det är perfekt att spackla med om man missat lite.
Annars finns ju möjligheten att helt enkelt limma och skruva ihop den och dölja skruvskallarna under pluggar. Gör man pluggarna i ett kontrasterande träslag kan detta bli lika snyggt och med större kvistborr och pluggborrar kan effekten bli kul.
Eller varför inte fyrkantiga pluggar?
Kexa är ett tredje alternativ.
/Kent
Ett tips är att verkligen såga så att halva strecket är kvar och strecken här bör vara ritsade med en vass kniv, snickarpenna duger inte då strecken blir för grova.
Den tecknade bilden säger inte mig speciellt mycket och vad spelar det för roll om det blir en vanlig sockerlådssinkning, den är ju också dekorativ.
Spara det fina sågspånet, det är perfekt att spackla med om man missat lite.
Annars finns ju möjligheten att helt enkelt limma och skruva ihop den och dölja skruvskallarna under pluggar. Gör man pluggarna i ett kontrasterande träslag kan detta bli lika snyggt och med större kvistborr och pluggborrar kan effekten bli kul.
Eller varför inte fyrkantiga pluggar?
Kexa är ett tredje alternativ.
/Kent
Produkter som diskuteras: "snickarpenna"
Snickarpenna classic 10-pack Pica
Av blyerts, 2H
115 kr inkl moms
Läs mer
Jag gjorde denna sinkning till bänkskivorna i köket med hjälp av TS-55:an och skenan samt stämjärn.
Jag måttade ut för varje tapp både där den skulle komma samt en metet upp på skivan för att kunna rikta in skenan exakt. Sen sågade jag dom längsgående snitten. Detta funkade mycke smidigt med sågen, mycket bättre än vad jag kunde tänka mig från början.
Jag lämnade ett par tiondelar som i efterhand putsades av med stämjärnet.
För att sedan hugga ut tapparna använde jag ett stämjärn och linjen var markerad med hjälp av rakbladskniv och en timmermansvinkel. Sen hugg jag mig saktan ner 1cm med hög precision på stämjärnet. De måste ju bli ett vertikalt snitt. sista biten kan man köra ganska grovt (jag körde av den biten med en sticksåg i vinkel) för detta syns ändå inte när man fogar samman skivorna.
Jag trodde att det skulle bli ett OK resultat, men det blev verkligen 100% täta tappar när man putsat till de sista med stämjärnet. Grymt nöjd med det!
Jag är ingen erfaren "snickare" utan en noggrann hemmapulare och tidsåtgången för en skarv med 8 tappar på varje skiva var lite drygt 5 timmar.
Jag måttade ut för varje tapp både där den skulle komma samt en metet upp på skivan för att kunna rikta in skenan exakt. Sen sågade jag dom längsgående snitten. Detta funkade mycke smidigt med sågen, mycket bättre än vad jag kunde tänka mig från början.
Jag lämnade ett par tiondelar som i efterhand putsades av med stämjärnet.
För att sedan hugga ut tapparna använde jag ett stämjärn och linjen var markerad med hjälp av rakbladskniv och en timmermansvinkel. Sen hugg jag mig saktan ner 1cm med hög precision på stämjärnet. De måste ju bli ett vertikalt snitt. sista biten kan man köra ganska grovt (jag körde av den biten med en sticksåg i vinkel) för detta syns ändå inte när man fogar samman skivorna.
Jag trodde att det skulle bli ett OK resultat, men det blev verkligen 100% täta tappar när man putsat till de sista med stämjärnet. Grymt nöjd med det!
Jag är ingen erfaren "snickare" utan en noggrann hemmapulare och tidsåtgången för en skarv med 8 tappar på varje skiva var lite drygt 5 timmar.
Håller med om att med en billig handöverfräs har du nog stora problem. Men underskatta inte svårigheten att lyckas för hand innan du gjort ett antal.snickarboden skrev:Hellre för hand än med en billig handöverfräs. De kunde göra det förr i tiden och man kan det idag med, mest bara en fråga om att ta sig tid och ha skarpa verktyg.
Ett tips är att verkligen såga så att halva strecket är kvar och strecken här bör vara ritsade med en vass kniv, snickarpenna duger inte då strecken blir för grova.
Den tecknade bilden säger inte mig speciellt mycket och vad spelar det för roll om det blir en vanlig sockerlådssinkning, den är ju också dekorativ.
Spara det fina sågspånet, det är perfekt att spackla med om man missat lite.
Annars finns ju möjligheten att helt enkelt limma och skruva ihop den och dölja skruvskallarna under pluggar. Gör man pluggarna i ett kontrasterande träslag kan detta bli lika snyggt och med större kvistborr och pluggborrar kan effekten bli kul.
Eller varför inte fyrkantiga pluggar?
Kexa är ett tredje alternativ.
/Kent
Följande två podcast är rätt intressanta i sammanhanget. Det första:
http://wwseminars.s3.amazonaws.com/070517-HandTools.wmv
Visar en entusiast göra sammanfogningar med handverktyg. Observera att han ansågs duktig nog för att vara föreläsare på området. Ett bra avskräckande exempel och en utmärkt anledning att köpa en bra fräs.
Det andra:
http://wwseminars.s3.amazonaws.com/071115-HandcutDovetails.wmv
visar hur det är när någon som verkligen verkigen kan sin sak gör det.
Skall du göra det för hand kan du göra en enklare konstruktion att få snygg: En tapp in i en dold skåra, då visas inte hantverket upp på samma sätt.
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer


