18 354 läst ·
18 svar
18k läst
18 svar
Problem med pärlspontsdörrar
Jo klart de går å tillverka egna pärlsponts dörrar. Men känns ju lite surt å slängt de pengarna i sjön. Men man kanske får köpa virke å fråsa det å sen lägga de i spänn å låta de torka i 1år bakom soffan å göra om de då igen.
Vad ska man köpa för virke då?? Ni som snickrar möbler var hittar nu fint virke?? Är det hos lokala sågeriet ?
Vad ska man köpa för virke då?? Ni som snickrar möbler var hittar nu fint virke?? Är det hos lokala sågeriet ?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det finns förstås många varianter på att hitta virke. Bröderna Holm heter en variant, den enda leverantören av snickeritorrt virke jag handlat av, förutom Fanérkompaniet som jag aldrig varit hos.
Metoden annars är väl att finare virke sågas och läggs i uthus i strö i väntan på att användas.Tar rätt lång tid att starta upp enligt den metoden dock, och kräver utrymmen.
Metoden annars är väl att finare virke sågas och läggs i uthus i strö i väntan på att användas.Tar rätt lång tid att starta upp enligt den metoden dock, och kräver utrymmen.
Är det varje pärlspontbräda som slagit sig som ett U eller är det hela luckan som böjt sig ,då kanske det är ribborna på baksidan som är problemet, i så fall kanske det går att byta ut dom.
Men jag skullet nog prova att sätta luckan i press med tvingar.
Det har ju gått från fuktig till väldigt torr luft, i alla fall här, dom senaste veckorna, som gjort för att få problem med virke!
Jag brukar stapla virket med tunna läkt och dra ihop hela paketet med tvingar och låta det ligga någon eller några veckor inne först.
Men jag skullet nog prova att sätta luckan i press med tvingar.
Det har ju gått från fuktig till väldigt torr luft, i alla fall här, dom senaste veckorna, som gjort för att få problem med virke!
Jag brukar stapla virket med tunna läkt och dra ihop hela paketet med tvingar och låta det ligga någon eller några veckor inne först.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden