Jag har alltsedan jag köpte min en Festool TS55 med skenor börjat tillverka möbler själv, i företrädesvis MDF. Allt från stolar, bord och skåp. Jag tycker dock att MDF ibland håller dåligt, ex infästning till gångjärn och annat.

Vilket skivmaterial använder ni?

Hur börjar ni kapa en skiva som är 240cm lång och 120cm bred? De små Festoolborden eller liknande lär väl inte fungera? Själv ligger jag på ett ojämnt garagegolv med diverse passbitar under.

Jag använder oftast MDF (av skivmaterialen, får jag välja blir det helst riktigt trä). Behöver du mer hållfasthet kan en bra plywood vara en bra ide. Sen vet jag att HDF (high density fiber) är populärt bland möbebyggare också.

Kanske kan den nya, genomfärgade MDF:en vara en ide? Har inte använt den själv, men bygga_bo sa att den var hårdare och tyngre än vanlig MDF.

Oftast så lägger jag en så stor skiva på längsgående reglar som i sin tur ligger på bockar. Ett bättre alternativ är längst upp i en skivtrave (med tunna remsor mdf/plywwod eller en hel skiva frigolit under) som i sin tur har reglar och bockar under sig.

Men det ideala, om man har plats och inte flyttar runt på grejorna är såklart ett stort hemmabyggt MFT. Eller sammankopplade standard-mft...fast det blir dyrt.

The woodwhisperer.com har byggt ett monteringsbord, i sk. tension box-konstruktion, som nog kan vara en utmärkt skiva att såga på (kanske tom med en extra skiva överst som man byter ut efterhand som den blir söndersågad).

Valcromat är ett trevligt material, tyvärr dyrt utan dirrekt anledning.
Vad beträffande infästningar i mdf har jag aldrig haft något problem, se till att använda rätt skruv och förborra alltid. Finns skruv som är dirrekt anpassad för mdf arbeten.

Laminerade skivor är också populära.

C
Men typ.. Plywood, HDF eller malåbrädan om man vill ha riktigt trä till lite mindre grejer.
Alternativt limma dina egna skivor, men då får du skaffa en större modell av planhyvel. :D

Daniel_N skrev:
...Kanske kan den nya, genomfärgade MDF:en vara en ide? Har inte använt den själv, men bygga_bo sa att den var hårdare och tyngre än vanlig MDF...
Det stämmer att Valchromat är hårdare än vanlig MDF (om den är tyngre vet jag inte, det är i varje fall inget jag har reflekterat över). Jag har för mig att hållfastheten är ca 30% högre än vanlig MDF enligt produktbladet. Dessutom tåler den fukt bättre.

En annan trevlig egenskap är att man kan slipa/polera upp ytan bättre än vad man kan med vanlig MDF. Behandlar man sen skivan med lämplig olja/vax så får man en riktigt schysst yta. Jag har testat med vanlig träolja och Osmo hårdvaxolja. Båda funkar, men Osmo blir bäst i min mening - det blir fin lyster och en väldigt len yta. Svart Valchromat är lite grådaskig innan man behandlat den, men med olja blir den så mörk att man kan kalla den svart (eller möjligtvis mörkt granitgrå). Hur det är med andra färger vet jag inte, för det har jag inte testat. Kollar man på nära håll ser man "fiberstrukturen", vilket bidrar till att det blir lite liv i ytan.

Just att Valchromat är hårdare än vanlig MDF har dock en nackdel. Jag blev tvungen att kapa en skiva med en vanlig cirkelsåg med lite grövre klinga. Man kunde tydligt se utslag längs med snittet (ungefär som när man kapar melamin utan att veta hur man skall göra). Hade inte dugt till en möbel eller liknande. Med W48-klingan (dvs den som följer med TS55) är det dock inga problem. Om man slår i en kant med något vasst så märker man också motsvarande effekt - kanten spricker snarare än "sjunker in" som på vanlig MDF (där lacken hade gått åt pipan istället).

När det gäller priset så är Valchromat ca 3-4 ggr dyrare än vanlig MDF. Visst kan det tyckas omotiverat, men med tanke på att man slipper kladdet (och kostnaden) med att sprutmåla så tycker i varje fall jag att det är värt det. I de fall som materialet och färgen passar dvs... att bygga i Valchromat och sen måla skapelsen kan jag inte se vitsen med.

Jag har köpt min Valchromat på Fredicsons, men för en tid sedan såg jag att de har den på K-Rauta med. Killen i hallen sa att de hade blivit tvunga att ta in den sedan Roomservice hade snickrat ihop en TV-bänk - eller vad det nu var - i Valchromat. Dock hade de bara 19 mm, Fredricsons har en massa olika tjocklekar att välja på.

Nog om Valchromat... Idag kapar jag skivor ungefär som Daniel_N. En förstärkt spånskiva modell tjockare på arbetsbockar, och sedan 20 mm frigolit på den. När frigoliten börjar bli alltför ärrad av klingans framfart så slänger man den och tar en ny skiva - enklare och billigare än att byta spånskivan. Jag kör med 1200x600 mm frigolitskivor för att inte behöva täcka hela bordet mer än när det behövs. Ofta jobbar man med mindre bitar, och då är det onödigt att täcka hela bordet - det är ju värdefull arbetyta till annat. När jag har kommit lite längre med renoveringen av huset (2017...?) så kommer bordet att bytas ut mot något bättre, sannolikt en "torsion box" med MFT-liknande hål och lite andra finesser.

Till sist, när det gäller MDF så håller jag med gifen. Använder man rätt prylar på rätt sätt så brukar det inte vara några problem att få det att hålla. Men visst, MDF är inte världens starkaste material och det får man förstås ha i åtanke när man gör sin design...

Mitt absoluta favoritmaterial för möbler, bortsett från massivt trä förstås, är lamellträ. Säljs av bl.a. Bröderna Holm i Sala. Kanske Nilsson i Bro och Fanérkompaniet har också. Tillverkar eget också, kan ju göras i många varianter. Snikvarianten är masonit som ytterlager och fungerar utmärkt. Tunn MDF, även om jag inte prövat just det måste fungera lika bra. Problemet med det är förstås limningen. Jag har två 10mm stålplåtar som jag lägger det mellan men det är en rätt klumpig metod, eftersom den mindre överplåten väger drygt 80kg.

Med lamellträ slipper man säckande hyllplan.

Angående skivkapningen gör jag som DanielN med reglar på bockar, ELLER, vilket är att föredra, åker till min far och kör dem i justersågen. En stor justersåg står högt upp på önskelistan...

Valcromat är svårt att få tag på till vettiga priser om man inte bor i stockholm enligt mina erfarenheter. De priser jag fick för en skiva 16 eller 19 mm var en bra bit över 2000 här i linköping. Detta gjorde att jag valde annan lösning.

/Patrik

bygga_bo skrev:
Det stämmer att Valchromat är hårdare än vanlig MDF (om den är tyngre vet jag inte, det är i varje fall inget jag har reflekterat över).
Sorry, jag som mindes fel.

patst577 skrev:
Valcromat är svårt att få tag på till vettiga priser om man inte bor i stockholm enligt mina erfarenheter. De priser jag fick för en skiva 16 eller 19 mm var en bra bit över 2000 här i linköping. Detta gjorde att jag valde annan lösning.

/Patrik
Usch då... jag betalade ca tusenlappen för 16 mm på Fredricsons. Vad K-Rauta ville ha för 19 mm minns jag inte exakt, men jag har för mig att det var runt 1.500:-.

Fredells har en hel del valchromat i olika färger, priserna är jag osäkra på.
Som Handyman säger, ska du göra långa hyllplan är fanerade spånskivor att föredra eftersom den inte sackar lika mycket som mdf:en.

Nu tror jag det blev fel nånstans. När jag skrev om lamellträ menade jag inte fanerad spånskiva, det heter väl fanerad spånskiva liksom fanerad MDF heter just så. Med lamellträ menar i alla fall jag limträskivor som omsluts av fanér, masonit, plywodd etc. Favoriten i lamellträväg för min del är lagerföljden plywood-trästavar-plywood, som blir otroligt starkt och spänstigt.

Hur det än förhåller sig med namnet på materialet menar jag att varken MDF, OSB eller spånskiva är något för hyllplan, eftersom de säckar (mer eller mindre). Sen får man göra undantag men bland de prismässigt överkomliga materialen skulle jag varje dag i veckan välja limträskivor före någon av pulver-/spån-/flisskivorna.

Hur tänker ni andra om detta?
1.) Vad är egentligen lamellträ?
2.) Hur tänker ni med hyllplanen?

Mr Handyman skrev:
Nu tror jag det blev fel nånstans. När jag skrev om lamellträ menade jag inte fanerad spånskiva, det heter väl fanerad spånskiva liksom fanerad MDF heter just så. Med lamellträ menar i alla fall jag limträskivor som omsluts av fanér, masonit, plywodd etc. Favoriten i lamellträväg för min del är lagerföljden plywood-trästavar-plywood, som blir otroligt starkt och spänstigt.

Hur det än förhåller sig med namnet på materialet menar jag att varken MDF, OSB eller spånskiva är något för hyllplan, eftersom de säckar (mer eller mindre). Sen får man göra undantag men bland de prismässigt överkomliga materialen skulle jag varje dag i veckan välja limträskivor före någon av pulver-/spån-/flisskivorna.

Hur tänker ni andra om detta?
1.) Vad är egentligen lamellträ?
2.) Hur tänker ni med hyllplanen?
1) Samma som du. Lamellträ = limfog + ett eller två lager fanér på varje sida (när man lägger två lager fanér lägger man dem med korsade fibrer). Sen finns det mer eller mindre fyndiga namn för andra kombinationer, tex spånlamell = limfog + spånskiva.

2) Samma igen - jag håller med om att lamellträ generellt sett är att föredra till hyllplan. Men... jag dissar inte MDF och dylika material fullständigt - som vanligt hänger det på vad man vill uppnå och vad konstruktionen tillåter. Sen finns förstås också kostnadsaspekten att ta med i bilden ibland - lamellträ är trots allt det dyraste alternativet av de som nämns. Kort och gott har alla alternativen sin plats på kartan och jag skulle inte vilja vara utan någon dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.