Byggahus.se
Har fått ett gamalt ekskrivbord som kräver en del renovering, och skulle vilja få lite tips på vägen.
1) Jag tror att bordet är obehandlat, och tänkte ge det en ordentlig slipning. Men vad är lämpligt att behandla det med?
2) Måste plocka isär det, det har släppt i samtliga fogar. Tror efter en första översyn att tapp och "tapphål" kanske är något för glappa. Hur går man tillväga med ett sådant problem?
Fyller man med lim? Räcker det verkligen?
3) bägge kortsidornas skivor har spruckigt, den ena är det en rejäl spricka i och den andra är på G. Vad gör man för att få detta snyggt? Duttar i lim och pressar ihop? Eller finns det andra lösningar?

Vore så tacksam för hjälp från er!
 
naresjo skrev:
Har fått ett gamalt ekskrivbord som kräver en del renovering, och skulle vilja få lite tips på vägen.
1) Jag tror att bordet är obehandlat, och tänkte ge det en ordentlig slipning. Men vad är lämpligt att behandla det med?
2) Måste plocka isär det, det har släppt i samtliga fogar. Tror efter en första översyn att tapp och "tapphål" kanske är något för glappa. Hur går man tillväga med ett sådant problem?
Fyller man med lim? Räcker det verkligen?
3) bägge kortsidornas skivor har spruckigt, den ena är det en rejäl spricka i och den andra är på G. Vad gör man för att få detta snyggt? Duttar i lim och pressar ihop? Eller finns det andra lösningar?

Vore så tacksam för hjälp från er!
Jag släpper ifrån mig mina åsikter, så får du säkert fler efterhand.

1. Excenterslip och "lagom fint" papper. Det vil säga är det bara normala report, 120 och sedan upp till 400, är det djupare repor, något grövre än 120, men snarast möjligt tillbaka till 120. Excenterslip för att få en slät yta efterhand. Blöt det och slipa igen när trät rest sig. Finishen är tyck och smak. Ek är grovt och kan fyllas ut, men vi brukar nöja oss med olja.
2. Lim direkt i gammal tapp fungerar dåligt, du måste rugga dem för att det skall fästa, och är det glappt kommer det inte bli tätt. Det jag har gjort är att göra lösa tappar istället för de gamla troligen riktiga tapparna. Men epoxi kan användas (aldrig provat själv)
3. Svårt, en ny pålimmad ytterkant är en möjlighet, men det beror helt på hur det ser ut. Små sprickor har jag löst med lim och press och att slipain i det blöta limmet, men det är små sprickor, det är ofta rejäla krafter i trä som spricker.

--- Mats ---
 
Låt mig delge Dig mina synpunkter.

Vårt köksbord i fura renoverades häromdagen efter barns och barnbarns påverkan. Det var lackat med halvblank lack.

Råkar äga en Bosch PEX 15 (150 mm) och började med 60 korn. Körde flera olika upp till 240 korn. Då var ytan som en barnkind.

Sprutade sedan thinnerförtunnad Capalack 50 klarlack tre gånger. Resultatet förvånar mig, det blev verkligen snyggt.

Din nästa fråga nr 2. Tapp och tapphål. Tänk Dig ett yxskaft som slås in i själva stålyxan. För att skaftet skall fastna genom att det expanderar använder man en kil som gör att tappen "växer". Du kan mycket väl använda en kil i ek.

Fråga 3. Två alternativ. Om skivan är lös kan Du klyva bort material så att skivhalvorna kan limmas ihop igen. Andra alternativet är att slipa fram spån från ek och blanda detta med lämpligt lim, spackla och slipa.

Låt oss veta hur det avlöper.

per
 
Hej
Till all limning av bordsstommen kan du med fördel använda epoxi men du måste använda filler att blanda i epoxin (för den är extremt rinnig) det gör den trögflytande
och fyller ut bättre och du behöver inte rensa bort allt gammalt lim bara det som är löst.
Fördelen med epoxi är att det är själva limmet i sig som är starkt du behöver med andra ord ingen stor press kraft bara se till att bitarna går ihop

Samma sak med bords skivorna använd epoxi med filler men där måste du färga (fillern är nämligen vit)med trä damm från slipning av skivan eller tex herdins betspulver. Till dom extremt tuna sprickorna där man inte får i limm kan man ta en spruta med kanyl och ren epoxi ej med filler i

Men kolla varför skivan har spruckit innan du limmar med ett icke hydroskopiskt lim
Tex epoxi.



Köp kvalitets epoxi tex. west system blandnings förhållandena är ganska viktiga så jag rekommenderar en liten digitalvåg med ett grams steg

Obs om bordet har någon form av antikt värde så använd ej epoxi

En annan fördel med epoxi är att om man inte är en skicklig snickare är det ett förlåtande lim

OBS all epoxi har extremt hög kontakt allergi så gummihandskar är ett måste men andningsskydd behövs ej om du inte värmer det till över 70- 80 gr då bildas giftiga ånger så när man slipar det kan man behöva andningsskydd för organiska ångor

Mvh Pär H
 
Redigerat:
Har väl inte så många synpunkter utöver vad som sagts, men det vore väldigt roligt att se bilder på skrivbordet. Låter som ett spännande projekt.
 
Ska försöka ta lite bilder under helgen.
Samt att jag hoppas på att hinna plocka isär bordet för att se exakt vad som ska göras.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.