Hej alla!
Jag funderar på att snickra till en snygg ställning till hängmattan - har inga lämpliga fästpunkter på det nya huset och det tar 30 år innan träden vuxit upp :-)

Typ en sån här:

http://img.archiexpo.com/images_ae/photo-g/freestanding-hammock-52717.jpg

Och då funderar jag på att göra de två krökta delarna av lamelllimmat trä... Kanske ta en fullstor spånskiva och skruva fast klossar som mothåll och använda hela förrådet av tvingar och limma dessa delar.

Frågan vilken dimension av virket man ska ha, läste i en DYI-beskrivning där dom använde 4"x4" (100x100mm) till att bygga en icke-krökt dylik ställning så om man bygger upp de krökta delarna till den dimensionen så borde det bli minst lika starkt tycker jag.

Men det ska ju gå att böja dom också, helst utan att "basa" dom då jag inte någon baslåda. Planhyvlat virke finns i 15x95 mm, undrar om det går att böja på det sättet utan att det spricker/går av... Annars kanske jag kan hyvla ned dom några mm med min rikt-o planhyvel...

Vad tycker ni alla, ett kul litet projekt där man får prova på att på att lamellimma trä.

Cheerio!
/Rikard

Hallå
Jag har planerat att göra precis samma sak, men inte med två delar som på bilden utan en hel del. Tänkte inte heller gör den helt rund utan hyfsat rak underst och böjar upp på varje sida. Jag hade tänkt mig att köra med 22x70 trall som jag drar något drag med elhyveln på båda sidorna med, sen rigga en jigg med stöd som gör min form. Limma allt med PU lim. Om trallen är fuktig så brukar den ju vara ganska mjuk, så jag hoppas den skall klara av att böjas. Tänkte att slutresultatet skulle bli en "balk" på kanske 60x150, men jag har inte riktigt listat ut hur lång och hög den behöver vara ännu....

Mmm, dimensionerna är lite kinkiga - speciellt om man som jag redan har en hängmatta jag vill använda i den. Den blir ca 400 cm "lång" när man sträcker ut den på golvet (en rejält stor hängmatta) men den töjs ju även en del när man lägger sig i den...

Jag får nog ta ut den i skogen någon dag och hänga upp den temporärt mellan ett par träd för att lista ut det ideala avståndet mellan fästpunkterna och deras lämpliga höjd över marken.

Har kikat lite på YouTube på filmer om laminering men än så länge är det väldigt tunna ämnen dom limmar ihop. Kanske om jag köper 22x95 och klyver dom först på bandsågen och sen hyvlar ned dom lite för att få typ 10x95 det funkar att böja.

PU-lim borde ju vara bra som du säger, dels är det starkt och sen fyller det ju även upp eventuella mindre håligheter...

/Rikard

rikard454 skrev:
...Jag får nog ta ut den i skogen någon dag och hänga upp den temporärt mellan ett par träd för att lista ut det ideala avståndet mellan fästpunkterna och deras lämpliga höjd över marken...
Kollade lite på detta häromdagen... ett avstånd mellan fästpunkterna motsvarande 90% av den totala längden verkar vara en vanlig rekommendation. Sen är det förstås individuellt vad man gillar, men det kan i varje fall vara en utgångspunkt.

Skall se om jag kan vaska fram några länkar när jag har mumsat i mig jordgubbarna som precis serverats...

Intressant med beräkningsformlerna där, bocker o tacker!
/Rikard

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.