24 858 läst ·
44 svar
25k läst
44 svar
Bygge av akvariemöbel (hållfastigheten)
Behold the Behemoth... Det tog några dagar men här kommer det bilder =) Det blev ett lappa-och-laga-verk av rang. Limmat, skruvat och vinkeljärnat om vart annat. Toppen är lackad på ovan- och undersida för att bromsa fuktförändringar som skulle kunna få den att slå sig.
Många, tjocka, långa skruvar som hjälper till att armera toppen.

Akvarium på plats med temporär ljus"ramp".

Undersidan av toppen. Den består av en hel skiva 25 mm stavlimmad ek med förstärkningsbalkar limmade och skruvade undertill. Så av 400 mm totalt djup har 280 mm av skivan en tjocklek av ca 100 mm. Plus att bakkanten har stöd hela vägen ner i golvet. Totalbredden är 1200 mm.

På något mystiskt sätt lyckades nästan allt material från bänken jag hade till ett akvarium med måtten 2000 mm x 600 mm gå åt... Den blev tung och stadig dock. Fast jag lyckades faktiskt dra bänk, akvarium, vatten och allt ut från väggen ett par centimeter. Det var inte ens att tänka på med ett 720-litersakvarium =P
Många, tjocka, långa skruvar som hjälper till att armera toppen.

Akvarium på plats med temporär ljus"ramp".

Undersidan av toppen. Den består av en hel skiva 25 mm stavlimmad ek med förstärkningsbalkar limmade och skruvade undertill. Så av 400 mm totalt djup har 280 mm av skivan en tjocklek av ca 100 mm. Plus att bakkanten har stöd hela vägen ner i golvet. Totalbredden är 1200 mm.

På något mystiskt sätt lyckades nästan allt material från bänken jag hade till ett akvarium med måtten 2000 mm x 600 mm gå åt... Den blev tung och stadig dock. Fast jag lyckades faktiskt dra bänk, akvarium, vatten och allt ut från väggen ett par centimeter. Det var inte ens att tänka på med ett 720-litersakvarium =P
Har en fundering om hur ja a få ihop det.
Ska börja med två fyrkanter av 70x45 plank på högkant. botten, topp. Däremellan ska benen vara i hörnen 70x45.
Fyrkanterna kommer ju vara lätt att skruva ihopp, men hur ska ja skruva fast benen? kommer bli många skruv och risk för skruvkrockar. Själv har ja tänkt 2 skruv åt varje hål.
Skum förklaring men skickar med en bild om de kan hjälpa. Ser ut som 45 graders vinkel, men ska va 90..
Ska börja med två fyrkanter av 70x45 plank på högkant. botten, topp. Däremellan ska benen vara i hörnen 70x45.
Fyrkanterna kommer ju vara lätt att skruva ihopp, men hur ska ja skruva fast benen? kommer bli många skruv och risk för skruvkrockar. Själv har ja tänkt 2 skruv åt varje hål.
Skum förklaring men skickar med en bild om de kan hjälpa. Ser ut som 45 graders vinkel, men ska va 90..
Generellt blir monteringen lättare om man tänker sig sidan som en MDF sida än ett ramverk. Om du till exempel skall ha MDFen utanpå ramverket, skruva ramen i MDFen. Skall sidan vara öppen och även fronten, då och endast då har du problem med fästet, och gör det bäst med tappar genom den vertikala ramen. Kan du inte göra tappar, gör en lap joint (ta bort halva tjockleken från vertikala brädan, halva tjockleken från horisintella brädan, detta bara där dessa två möts, och låt dem överlappa).Utstrand skrev:Har en fundering om hur ja a få ihop det.
Ska börja med två fyrkanter av 70x45 plank på högkant. botten, topp. Däremellan ska benen vara i hörnen 70x45.
Fyrkanterna kommer ju vara lätt att skruva ihopp, men hur ska ja skruva fast benen? kommer bli många skruv och risk för skruvkrockar. Själv har ja tänkt 2 skruv åt varje hål.
Skum förklaring men skickar med en bild om de kan hjälpa. Ser ut som 45 graders vinkel, men ska va 90..
--- Mats ----
Nästan gratis... http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134856538
I princip är det inte limfogen som kommer att vara den klenaste delen, utan trät kommer att ge sig innan limfogen ger sig (om du limmat rätt).Utstrand skrev:
Den vertikala ramen kommer att bära kraften nedåt. Det löser den om den är stor nog. Men den minsta vickning, så kommer ramen lite snedare än direkt vertikalt, och då uppstår en kraft som vill böja ramen (plus en skjuvkraft). Det är denna kraft som blir värst för konstruktionen.
Om du skruvar ramen i MDFen på sidan kommer den kraften att ha mycket svårt att åstadkomma något i leden framifrån och bakåt. MDFen och skruvarna ser till att främre ramen inte kan luta sig mot bakre ramen. Tyngden uppifrån samt plattheten mot golvet ser till att hela rampaketet inte kan vicka bakåt.
Du måste ha samma stabilitet även i riktningen höger till vänster. Antingen genom en skiva där bak på samma sätt som i sidan, eller med någon typ av ramverk.
--- Mats ---
Sådär, då börjar det likna något. Sakta men säkert.
Nu gäller det att fixa spackel och målarfärg, sen hoppas jag att de ska håla
Nu gäller det att fixa spackel och målarfärg, sen hoppas jag att de ska håla
Har vist varit en översvämning innan jag flyttade hit från någon radiator.
Så sanden är bortplockad och nu är det aluminiumreglar och någon isoleringsull. låter ju starkt, då bör inte golvet kunna sätta sig heller
Men nu är frågan hur långt mellanrum det är mellan reglarna, jobbigt om man sätter akvariemöbeln emellan, då är det bara ullen och parketten som ska hålla upp allt:/ Någon som vet hur tätt man brukar sätta såna balkar eller kan man hitta dom på något sätt, utan att bryta upp parketten?
testat att knacka på golvet, men låter lika dant överallt. får testa igen kanske..
Försäg bör det väl ligga någon skiva under parketten kanske?
Så sanden är bortplockad och nu är det aluminiumreglar och någon isoleringsull. låter ju starkt, då bör inte golvet kunna sätta sig heller
Men nu är frågan hur långt mellanrum det är mellan reglarna, jobbigt om man sätter akvariemöbeln emellan, då är det bara ullen och parketten som ska hålla upp allt:/ Någon som vet hur tätt man brukar sätta såna balkar eller kan man hitta dom på något sätt, utan att bryta upp parketten?
testat att knacka på golvet, men låter lika dant överallt. får testa igen kanske..
Försäg bör det väl ligga någon skiva under parketten kanske?
Regelsökare?
Produkter som diskuteras: "Regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



