Kanske redan avhandlats men kan inte söka i forumet från mobilen.. Skall göra en bordsskiva som är helt rund. Det enda sättet jag kan komma på är med sticksåg och ett snöre. Men jag är tveksam till om detta blir riktigt runt och bra... Går det att få det sågat på en brädgård etc?
Har tänkt fräsa kanten sedan... Alla tips är välkomna.
Såga med fräsen istället, utmärkt snitt, perfekt cirkel.Tokv41 skrev:Kanske redan avhandlats men kan inte söka i forumet från mobilen.. Skall göra en bordsskiva som är helt rund. Det enda sättet jag kan komma på är med sticksåg och ett snöre. Men jag är tveksam till om detta blir riktigt runt och bra... Går det att få det sågat på en brädgård etc?
--- Mats ---
Är inte särskilt kunnig på fräsning.. Hur fräser man en cirkel? Har tänkt köpa en frös till att fräsa kanten. Blir nog en relativt billig fräs. Typ Bosch eller liknande skulle jag tro. Runt tusen kronor hade jag tänkt... Något speciellt jag bör tänka på för att kunna göra en cirkel?Mats Bengtsson skrev:
Ett cirkelanhåll till fräsen fungerar precis likadant som din tanke med sticksåg och snöre. Dock vill man ha något stabilare än ett snöre. Ta exempelvis en tunnare plywood- eller MDF-skiva och såga en remsa lite längre än radien på den tilltänkta cirkeln. i ena änden av remsan borrar du ett stort hål för själva frässtålet samt skruvhål som passar skruvhålen i sulan på fräsen. Skruva fast fräsen. I andra änden borra du ett hål i vilket du sätter en centrumskruv. Vips så har du ett cirkelanhåll!
Perfekt!! Tackar för tipset.. Ska fräsa ur en cirkel ur 22 mm mdf alt 19 mm. Vilken hastighet br man köra på? Speciellt frässtål? Borrar man upp ett hål att börja i eller finns det stål som man sänker ner? Hur mycket kan man fräsa åt gången?phl skrev:Ett cirkelanhåll till fräsen fungerar precis likadant som din tanke med sticksåg och snöre. Dock vill man ha något stabilare än ett snöre. Ta exempelvis en tunnare plywood- eller MDF-skiva och såga en remsa lite längre än radien på den tilltänkta cirkeln. i ena änden av remsan borrar du ett stort hål för själva frässtålet samt skruvhål som passar skruvhålen i sulan på fräsen. Skruva fast fräsen. I andra änden borra du ett hål i vilket du sätter en centrumskruv. Vips så har du ett cirkelanhåll!
Mycket av det du frågar är något man lär sig efter att ha fräst lite. Mitt tips är att testa att fräsa lite på frihand i lite spillbitar MDF. Generellt sett kan man säga att man ska fräsa MDF i hög hastighet. Jag brukar köra maximal hastighet på fräsen om frässtålet inte har för stor diameter (säg mindre än 10mm).
Köp dig en notfräs. Dessa är egentligen inte till för att sänka ner i arbetsstycken om de inte har bottenskär, något som de flesta notfräsar inte har. Dock spelar det inte så stor roll, för man bara stålet lite i sidled samtidigt som man trycker ner det så kommer det gå finfint.
Jag brukar vara lite av en fegis när det gäller att fräsa mycket åt gången. Med ett 8-10mm stål hade jag nog inte fräst mer än 4-5mm åt gången men i teorin kan du nog kötta på mer än så.
Köp dig en notfräs. Dessa är egentligen inte till för att sänka ner i arbetsstycken om de inte har bottenskär, något som de flesta notfräsar inte har. Dock spelar det inte så stor roll, för man bara stålet lite i sidled samtidigt som man trycker ner det så kommer det gå finfint.
Jag brukar vara lite av en fegis när det gäller att fräsa mycket åt gången. Med ett 8-10mm stål hade jag nog inte fräst mer än 4-5mm åt gången men i teorin kan du nog kötta på mer än så.
Fräsning är utmärkt. Phls cirkelanhåll kommer att fungera utmärkt. Börja med att rita upp cirkeln och kör utanför linjen med sticksågen, så att du har 3-4mm kvar till linjen. Jag hade kört med ett 10mm frässtål, 3-4mm i taget (som amatör finns det verkligen ingen mening alls med att försöka köra allt i ett svep - du kommer att spendera mycket mer tid med att räkna, rita, fixa jiggen än att fräsa, så den tidbesparingen tar liten andel av tiden).
Om du inte har en fräs men en bordssåg så är den faktiskt ett bra alternativ.
Antingen såhär: http://www.youtube.com/watch?v=Wxbzrf4z_cg
Eller såhär: http://www.frankhagan.com/weekender/circle.htm
Glöm bort sticksåg med snöre. Snöre är helt kass, sticksåg kan fungera bra, men det är inte så lätt att få vinkelräta sidor.
Om du inte har en fräs men en bordssåg så är den faktiskt ett bra alternativ.
Antingen såhär: http://www.youtube.com/watch?v=Wxbzrf4z_cg
Eller såhär: http://www.frankhagan.com/weekender/circle.htm
Glöm bort sticksåg med snöre. Snöre är helt kass, sticksåg kan fungera bra, men det är inte så lätt att få vinkelräta sidor.
Redigerat:
Ja, jag håller med dig mats, har man en fräs så är det en utmärkt avslutning. Tipset med bordssågen var mest tänkt om man inte hade någon fräs.Mats Bengtsson skrev:
Jag tycker tipsen med bordssågarna är mycket intressanta och givande, de går att använda till så mycket mer än man själv tänker på.Daniel_N skrev:
--- Mats ---
Oj. Tackar för alla tips. Har tänkt köpa en fräs så det blir ett bra tillfälle att göra det.. Annars var ju bordssågsvarianten intressant. Dock skall bordet vara 90 cm i diameter vilket blir svårt på en bordssåg... Men som sagt. Intressant tips!!
Du har ju en extra mdf-skiva på bordet, så 90cm diameter (dvs 450 i radie) är lugnt på de flesta sågar.Tokv41 skrev:
Håller med om att bredden inte bör bli ett problem. Men sågprincipen går ut på att såga av allt överflöd genom att vrida biten som befinner sig en radie bort från sågen. För att det skall fungera måste biten med lätthet kunna placeras mer än en full radie framför sågen, säg för enkelhetens skull 1.5 radie. Så du skall ha typ 60 centimeter rörligt men fast underlag framför din såg. Det ställer krav på en hyffsat lång kapningsmall plus sågbord.Daniel_N skrev:
--- Mats ---