Möbelsnickeri
Thomas_LLA: En annan trevlig sida är juh: http://www.specialbeslag.se/
jac: Om jag förstått det hela rätt får du endast ta döda kvistar/pinnar från marken. Utan markägarens tillstånd får du inte ta något alls från levande träd eller buskar. Du får alltså inte heller skära av en gren till grillpinne eller ta påskris utan tillåtelse.
geschwint: Generellt det jag limmat med glas: är det glas med i bilden och man kan limma det med glassilikon, då får man samma effekt som att ha en masonitskiva som bakstycke på en IKEA stomme, stabilt som rackarn.
woodchuck: Här är ett till förslag http://www.rutlands.co.uk/ , kolla under hardware. /Woodchuck
steve5432: Hej! Vedums vitrinlucka med glas (vi gillar bara själva designen, inte luckans finish och fasning) kostar 1600 kronor för en 40-lucka. Då är glaset/plasten ju inte speciellt stort. Tror det är en 40-lucka som visades på bilden jag länkade till. HTH-luckan kostar 400 kronor, slät vit. Är det någon nämnvärd prisskillnad på glas-glas och plexi-glas? Tror vedum använder plexiglas. Stort
AndersMMÖ: Kanon. Fredag efter lunch är jag där!! Tackar!
peppe400: Grunda den först med alkydgrundfärg och spackla den sedan med snickerispackel.
Bråkis: Så, då var det limmat och klart. Blev jättebra. Eftersom "socklarna" blev lite större fick jag handsåga ned dem i dimension. Tungt men det blev snyggt. Här är foton som visar hur jag skapade metoder/jiggar för att kapa helt vinkelrätt, borra helt vinkelrätt och hur monteringen gick till. Limmet blev en blandning av Epoxy och PL400. Alla bilder här: http://imgur.com/a/Lkbg1 Så här
Hårdrockarn: Jag är medlem både på faktiskt.se samt Hififorum & är en inbiten både hifi samt musik vän som ställer höga krav. Dock så kanske jag var lite otydlig med vissa saker. Betongplattan ska in helt i ekramen & jag har gått på med både dremel samt borrmaskin först. Sedan så har det blivit stämjärn som jag gått lös med försiktigt men ek är väldigt hårt så det har även varit svårt
Mats Bengtsson: [citat] Tack för alla tips. Det kommer att fungera. Jag sågar till dem i bandsågen, och sedan fräser jag mot en jigg. Bifogar bild på en sits. Det finns ingen urgröpning, bara krökta brädor med not och spont, både längs böjningen, och tvärs de böjda brädorna. Den närmsta tvärbrädan i bilden är sprucken. [bild] --- Mats ---
Jante: [citat] Och kanske en lite snutt planka eller regel bakom bara för att ha mer material att dra skruvarna i? Eller kanske dubbel plywood där sakerna sitter för att fördela krafterna lite :rolleyes: //Jante
geschwint: Kolla in dessa på Rockler. De i trä är riktigt fina. Har själv skaffat två par till ett förestående bordsprojekt. Dom har antingen sådana som man drar från varje håll, eller så har de ett par som kallas equalizer slides där det räcker att dra från en sida så åker bordet ut på båda sidor. Helt i trä förutom mekaniken i grovhuggen metall, men dom går lätt iafa.
egge: Tack för tipset, kan komma väl till pass flera gånger. Den här gången slutad det dock med att det blir skivor från IKEAs Vika-serie med lådhurtsar från samma serie i skarvarna, typ. Blir både billigare och mer förvaring och minimalt med arbete :-)
fredrik.an: Väldigt fint och välgjort! Tummen upp :)
woda: Tackar för länken..fina trappor till ett klart vettigt pris...det ska kollas upp närmre . THANKS!! :)
Ernst_: Jag har en gammal sekretär i furu. (Se bild till vänster) Och vill göra den lika snygg som den mörkare till höger. Någon som har något knep? (Bilderna är lånade från andra ägare. Min sekretär är väldigt den till vänster )
mattiasp: Det är mycket vanligt att afrikanskt hantverk i "ebenholz" i själva verket är något annat hårt trä, t.ex. camelthorne, som gnidits in med skokräm. I så fall går det ganska enkelt att limma med vanligt vitlim, eftersom skokrämen inte tränger in speciellt djupt.
geschwint: Faktum är att vissa kexningar är svåra eller nära omöjliga att göra med fräs och det gäller främst då man skall foga till ett t-stycke, dvs kexa mitt på en skiva. Visst, det går med pinnfräs men tar tid att rigga samt är läge för förbrukande av felmarginaler. Har både kex och domino och dom kompletterar varandra tycker jag. Både kex och domino kan fräsa båda delarna utan att
BjörnBygg: Om jag inte missminner mig så det däremot mkt värmetåligt. Det används tex för att binda ihop lindningarna i elmotorer.
thomasx: Tack för dom. När jag väl får lite tid över att genomföra detta projekt, har nog pojkarna vuxit ikapp den cykeln ;)
thomasx: [citat] Hejsan ' Nej, jag har inte lagt upp någon specifik tråd. Men, nu är golvet lagt, nåtat, slipat och oljat. Jag kanske ska ta en bild till och lägga upp. Dock saknas fortfarandegolvlister m.m. detaljer. Länk till youtube-videon finns längre ner i tråden i ett av mina tidigare inlägg.
pär h: I det här fallet blir det inte så speciellt stadigare med hel ram än att limma som ritningen ovan. Men det blir lite hålbarare mycket beror på hur bra ytorna blir i fogen vid bearbetningen. Om man inte har tillgång till att göra väldigt bra fogar får inte vara större fel än 1-2 tiondel mm på alla vinklar vid limningen annars får du en försvagad konstruktion och det beror på att du
Memnok: Hoj! Håller på och ska tillverka en karm till ett källarfönster som ska återmonteras. Dessvärre har jag bara fönstret och inte karmen kvar, så jag har inget att tjuvkika på. Undrar därför om någon har ett bra förslag på vilken fog man ska använda i sammanfogningen av karmdelarna. Räcker det med tapp och öpen slits i hörnen? Karmen har inga krusiduller så profil/kontraprofil
larsbj: [citat] Tycker absolut att det är en möbelsnickerifråga det var en av dom första saker man fick lära sig som möbelsnickare/träbåtsbyggare. Försänkt skruv (TFS alt TFX) är det som lämpar sig bäst i ditt fall borra och försänk ordentligt så är det inga problem med att det spricker och flisar. Du kan även använda Kullerförsänkt (TKFS altTKFX) skruv om skruvarna blir synliga. Med
Lawrence: Ha ha, det tänkte jag inte på, verkar vettigt. Ska bara övertyga hustrun ;)
MalinB: Hej Vi byggde skåp/garderober med pärlspont och för att minska risken för att dörrarna skulle slå sig satte vi pärlsponten på mdf-skivor. Det blev super, men då man limmar sponten på mdf:en får man akta sig för att använda för mycket lim eftersom det kan göra att det slår sig ändå. //Malin