Tänkte bygga ett enkelt skrivbord enligt följande modell:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30128629/

Med måtten H70 x B70 x D50

1 Vad ska jag ha för MDF tjocklek?
Och
2 Behöver jag bygga på ett speciellt sätt för att skydda kanterna tycker ni?
Sista frågan:
3 Hur sågar man MDF, går det med sticksåg med specialblad för laminat etc (små tänder)?

Alla synpunkter mottages tacksamt!

Mvh
Ptk

1. 22 mm bör nog räcka och bli stadigt, så länge du ser till att du har en stående regel under bordsskivan såsom på bilden.
2. Nej, Egentilgen inte, men jag tror det blir snyggast om du låter bordsskivan gå över "benen". Problemet med MDF är väl egentligen när du ska måla ändkanterna och få det snyggt. Krävs tålamod, slippapper och några varv grundfärg.
3. MDF är väldigt tacksamt att bygga möbler av. Sticksåg fungerar men jag skulle hellre använda en sänksåg/cirkelsåg än en sticksåg för att få ett rakt och snyggt snitt.

Låt brädgården sköta tillkapningen. Kostar ofta 15 -20 kr per sågsnitt eller 300- 450 kr per timme. Det blir garanterat raka snitt och ofta mycket exakta mått. De vill ofta ha en detaljerad sågritning dock. Sparar ju också en del pengar om de inte behöver planera sågningen.

Tack för svaren. Hur ser en detaljerad sågritning ut? Tror inte jag har sett en sådan.

Jag brukar rita upp Mdf-skivan i skala 1:10 på mm-papper. (Det går väl med vilket papper som helst, men jag tycker det är lättare att tänka rätt om jag ser det hela i skala). Sedan ritar jag in alla bitar som jag vill ha. Jag strävar då efter att få in alla sidor med samma mått i samma snitt. På så sätt är jag säker på att måtten blir lika. Måttsätt alltihop i marginalen. Kan lägga upp ett exempel senare.

Tusen tack för beskrivningen, jag fattar precis. Nu ska jag handla millimeterpapper!

Sen brukar byggvaruhusen även ta betalt per snitt. Så tänk på det när du gör ritningen.
Så få snitt som möjligt. Skivorna går även att såga dubbelt, på så vis sparar man ett sågsnitt och får dessutom bitarna exakt lika.....

Ett skrivbord i MDF blir tungt och stabilt, men att köpa IKEAS blir antagligen billigare.:) Tyvärr, det är ju kul att bygga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.