2 970 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Hjälp med utemöbler
Hej,
Jag planerar att bygga ett utebord med tillhörande bänkar i sibirisk lärk som liknar det på bilderna och har några frågor.



Räcker det med att fräsa ut och plugga samt limma benen till bänken för att få det tillräckligt starkt? Det blir ju ganska starkt momentum på skarven och vill helst slippa att vännerna skall dratta i backen när de provsitter mitt bygge.
Benen på bordet är vinklade vilket också skapar en svårare belastning och fog. Hur skulle ni rekommendera att denna görs för att bli stark och snygg med osynlig infästning? Försänkt skruv uppifrån i regeln som benen sitter mot?
Skivorna för både bord och bänk är ihoplimmade till en massiv yta men jag funderar på att ha plankor med litet mellanrum istället eftersom jag inte tror att jag kan få till det tillräckligt fint. Eller är det inte så svårt som man tror att limma ihop till en skiva? Har inte tillgång till någon maskinhyvel.
Är lärk ett bra eller dåligt material för denna typ av konstruktion? (bilderna har ek)
Andra tips på konstruktionen välkomnas eftersom detta blir mitt första, men förhoppningsvis inte sista möbelbygge!
Tack på förhand!
Jag planerar att bygga ett utebord med tillhörande bänkar i sibirisk lärk som liknar det på bilderna och har några frågor.



Räcker det med att fräsa ut och plugga samt limma benen till bänken för att få det tillräckligt starkt? Det blir ju ganska starkt momentum på skarven och vill helst slippa att vännerna skall dratta i backen när de provsitter mitt bygge.
Benen på bordet är vinklade vilket också skapar en svårare belastning och fog. Hur skulle ni rekommendera att denna görs för att bli stark och snygg med osynlig infästning? Försänkt skruv uppifrån i regeln som benen sitter mot?
Skivorna för både bord och bänk är ihoplimmade till en massiv yta men jag funderar på att ha plankor med litet mellanrum istället eftersom jag inte tror att jag kan få till det tillräckligt fint. Eller är det inte så svårt som man tror att limma ihop till en skiva? Har inte tillgång till någon maskinhyvel.
Är lärk ett bra eller dåligt material för denna typ av konstruktion? (bilderna har ek)
Andra tips på konstruktionen välkomnas eftersom detta blir mitt första, men förhoppningsvis inte sista möbelbygge!
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Hur sibirisk lärk är vet jag inte men den svenska vägrar jag jobba med, klibbar igen allt och vrider sig så in i...
Hellre fur då av bra kvalitet.
Hade nog helst förstärkt med en bräda på högkant på vardera långsidan och sen limmat med PU-lim, speciellt nu om det är mjukare träslag.
/Kent
Hellre fur då av bra kvalitet.
Hade nog helst förstärkt med en bräda på högkant på vardera långsidan och sen limmat med PU-lim, speciellt nu om det är mjukare träslag.
/Kent
Klicka här för att svara