Byggahus.se
Hej alla!
Jag har precis byggt ett barbord av reglar och en gammal bordsskiva. Tyvärr blev bordet ganska ostabilt och därför skulle jag vara väldigt tacksam för tips på vad jag kan göra för att stabilisera upp det.
Ha det!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruva fast det i väggen?
 
Vill helst undvika att skruva i väggen, men finns det ingen annan lösning får det väl bli så. Tack!
 
Trevligt litet bord (y)

När du säger att det är ostabilt så antar jag att du menar att skivan lätt kan dras i riktning ut från väggen som det står på bilden? Jag misstänker att det kan vara en viss flexibilitet där plåtvinklarna är fästa i trät. Om det är detta som är problemet kanske du kan modifiera designen lite Ett kryss (eller bara ett enkelt tvärstag borde räcka) mellan ovan och undersidan. Dvs en regel på diagonalen från mitten på den som håller ihop benen nere i bak-kant upp till bordsskivan vid benen i uppe framkant. Men då kanske man slår knäna i den?
 
Själva benställningen bör du skruva ihop med genomgående träskruvar och samtidigt använda trälim, detta stadgar upp benställningen betydligt jämfört med att använda stålvinklar. Sätt sedan en regel på tvären under bordsskivan som är nästan lika lång som bordet är brett och fäst dubbelbenet med skruvar i denna. Regeln i sig kan du sen fästa med plåtvinklar, detta gör det också stabilare.
Även benen i bakkant sitter rätt långt in vilket bidrar till att det lätt blir ostadigt, beror mycket på att bordet är så högt, har du möjlighet att flytta ut benen i bakkant så kan även det hjälpa om du vill slippa fästa bordet i väggen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.