Jag håller på med en ombyggnad i sommarstugan och har byggt ett nytt köksskåp.
Tanken från början va att ha ett öppet skåp. Men i efterhand så tror jag inte det blir snyggt, jag skulle ha byggt det luftigare om det ska vara öppet. T.ex. med mellanhylla av ribbor.

Nu till min fråga, hur kan man bygga dörrar till detta skåp och få det att efterlikna de befintliga skåpen?

20160221_142744.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160221_160458.jpg
Skapa konto

"Bänkskivan" är bara provisorisk

20160220_145223.jpg
Skapa konto

Såhär ser resten av skåpen ut

Det är ju överfalsade luckor. Enklast är att köpa MDF i samma tjocklek och fräsa ur för överfalsningen och sedan rolla själv med fin roller.

Då blir jag "tvungen" att köpa en fräs, vilket är ett plus :)

Det jag är mest fundersam till är gångjärnen. Vet inte vilken typ som skulle funka med den stommen jag har byggt.

maah skrev:
Då blir jag "tvungen" att köpa en fräs, vilket är ett plus :)

Det jag är mest fundersam till är gångjärnen. Vet inte vilken typ som skulle funka med den stommen jag har byggt.
Typ dessa ska du ha.

Redigerat:
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Tack. Får kanske såga ur lite i stommen för att det ska bli snyggt, annars kommer luckorna så långt in från kanten.

maah skrev:
Tack. Får kanske såga ur lite i stommen för att det ska bli snyggt, annars kommer luckorna så långt in från kanten.
Ja, du bör ju göra dina nya stommar med samma tjocklek/överfall som de övriga. Sen brukar man få jacka lite i stomme och lucka för gångjärnen för att få riktigt tight passning. I MDF är dock detta enkelt och kan i princip göras med en vass kniv.

Stommen är 45mm nu, går det att använda en fräs för att jacka ur för gångjärnet?
Jag har aldrig haft en fräs i handen ens så jag vet inte användningsområdet :)

maah skrev:
Stommen är 45mm nu, går det att använda en fräs för att jacka ur för gångjärnet?
Jag har aldrig haft en fräs i handen ens så jag vet inte användningsområdet :)
Det gör det absolut, även om det kanske är lite svårt att göra det med den vinkeln. Enklast är ju att såga lite lätt och sedan använda stämjärn. Det handlar ju om ca 1 mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.